Grund & Markarbeten
tobbew: Delvis är vi nog faktiskt nere på ungefär frostfritt, men generellt så har vi en 100mm randisolering som sträcker sig 60 cm ut från huset, som går runt om. Nu när det har varit lite varmt i någon vecka så har det ju runnit ner mycket vatten i marken. Både dräneringen samt pumpbrunnen som tar hand om grundvattnet som ligger strax under dräneringen får jobba. Det finns kanske ingen
sjostuga2: Nu har jag startat en separat tråd kring planlösningen. Den är aningens ändrad sen bilderna i den här tråden men samma grundtankar. [citat] Då det huvudsakligen är ett sommarboende så har vi relativt lite fönster åt söder. Söderfönster ligger i ett lågt och brett band vi nock med en keps i form av takfoten. Se mer på:
AndersS: Att bara isolera gör inte att det blir speciellt varmare. Däremot om du kan sänka luftfuktigheten så uppfattar du det som varmare utan att du behöver öka temperaturen. Eller att du kan öka temperaturen så det känns behagligare utan att det förbrukar mera energi med utvändig isolering. För vår del fungerar idag källaren som en del av bostaden, tidigare var det "källare". Så vår
Åsa Lund: Gå förbi med din tänkta lösning en bit in på torpargrundshalvan. Gör även samma lösning för torpargrunden, ner till underkant grundsula där. Borde lösa bekymren
Oldboy: Tyvärr tillhör ju dränering en av de dolda bitarna. Man bör veta hur grundläggningen ser ut. Ingen vågar rekommendera något utan att veta hur grundläggningen ser ut, dvs huruvida det behövs dränering el inte. Morsan & farsan byggde hus -73. Med källare på bergig tomt. Det blev till att spränga. Berget sluttade så att i ena hörnet (lägsta) sprängdes berget bort helt. Där går
SBH: [citat] om du vill att betong ytan skall synas och inte spackla golvet. så skulle inte jag använda SKB, tycker den ger oftast många små sprickor( även om man vattnar å plastar gör efter alla konstens regler)
Drömma: Hut ser boden ut? Har du bilder du kan lägga upp under bygget? Gärna på hur många lean lock du använde o grunden o total byggnaden hur det blev? Funderar själv på o köpa lille villa 15 kvm för en del till vedbod och den andra delen till annan förvaring. Är du nöjd med boden? Är den klen eller tål den stormar? Har ett annat alternativ också dvs köpa jabo förråd som ser likadan ut
hås: Hej Vi har en tillbyggnad med toalett och tvättstuga som står på en oisolerad platta, som dock är uppreglad och isolerad ovanpå. Nu har vi tänkt att renovera detta och undersöker alternativen. Taket är lågt redan nu så en höjning är redan plannerad. Detta gör att vi har ungefär 15-20cm ovanpå den oisolerade plattan att leka med. Frågan är bara hur vi löser detta på bästa
JOW: Plattan i sig självt bär ju aldrig mer än sig självt och det som står ovanpå. Det är ju därför man gjuter kantbalk/vot. Undantaget är ju då bärande innerväggar, med då är det ju inte ovanligt att förstärka plattan där.
Hobbybyggare Anders: Om jag har förstått det rätt så är krypgrund en riskkonstruktion för det är känt att det ofta är fuktproblem i dessa och därför räkans fuktskador i krypgrund vanligtvis som dolt fel. Som tur är har säljaren tecknat en försäkring mot dolda fel som även täcker fel med riskkonstruktioner. Så jag hoppas denna försäkring iaf ska lindra kostnaderna lite.
hellohello: Ingen som har några tankar om det är en bra idé? Efter att ha fått en färskare ritning så går det inte att ha en dörr i köket...så dörren får isåfall ordnas att man försöker ha den på motsatt sida mot entredörren(?). Och då verkar det tyvärr som att garaget inte är i nivå med detta utan man tvingas "skarva" några decimeter med ny grund på kortsidan...men det kanske går att
KnockOnWood: Tack för att du tar mitt gnäll så bra, Nadjanda ;) Och det är klart att man skall kunna njuta av en vacker omgivning om man har haft turen att hitta en fin tomt att bygga på. Jag är själv lyckligt lottad och har ca 120 meter till de två närmaste grannarna. En tredje, åt andra hållet, som bara är synlig nu på vintern när träden är avlövade, är 570 meter bort. Men hos oss går det
grw: Hej, vi funderar på ett uterum, vi har en blåsig baksida där vi gärna skulle vilja kunna vara vår och höst. Har klickat runt på nätet och kikat men det är en sak som jag inte fått klart för mig. Vårat hus är byggt -69 med källare. Det dränerades om på baksidan för ca 12 år sedan, tilläggsisolerades. Oavsett vilken typ av golv (platta/plintar/...) det blir i uterummet så blir
Thomas Buskhagen: Tack för synpunkterna Fred! Jo, polyuretanlimmet blir flexibelt och en nästan som en homogen del av cellplasten. Det fäster på allting och klikerplattorna kommer bli som ingutna i cellplasten. (Jag tror att jag provlimmar en platta mot en lös cellplastbit.) 32cm cellplast på den övre 60cm delen av källarmuren, under ner mot sockeln är det 25 cm. Källaren håller sig nu varmare än huset
Tumstocke: Jag går i tankarna att bygga en ny ingång till huset på 5 kvm. Jag undrar hur långt jag behöver gräva för att lägga makadam och sedan göra en grundsula på 500mm bred(ska mura upp till källarsockeln med 250mm lecablock) det är sandjord i marken. Räcker det att man gräver ner 600mm fiberduk, makadam sedan gjuta sulan och mura ett skift med leca och sedan fortsätta ovanmark? Tänkte
Huddingebo: Kokvrå och bad. Det låter absolut som att ni borde bila upp golvet. Dränera runt om huset och fylla källaren med singel, markisolering, duk och gjuta nytt golv. Är det relativt torrt kan man kanske skippa det men golven kommer ju inte att vara lika varma att gå på. Har liknande källare jag också men kommer bara att ha kvar tvättstuga, pannrum och verkstad där nere, och eftersom det är
Fungerande: Hej, Jag håller på och tar in offert på att jämna av vår tomt som har en nivåskillnad på ca 1,5m En av anläggandet som svarat på anbudet hävdar att det bästa är stt platsgjuta en stödmur istället för L-stöd Han hävdar att det blir mer undersrbete med L-stöd vilket ger en lika (hög) totalkostnad för muren som vid en Platsbyggd mur. Jag tycker det låter konstigt, vad säger ni?
Pumba: Tycker du beskrev det rätt bra, av med det översta lagret på med grovt grus, ev toppa med nått lass lite finare grus eller singel.
myrstack: Börja med att dränera och när du sedan ser effekten av denna så kan du bestämma hur du går vidare. Får du till dräneringen ska inga specialprodukter behövas
Surly: Kan inget om jordbävningssäkert byggande men antar att det delvis bygger på att förhindra att byggnaden kommer i någon slags självsvängning. Fats just det kanske mest har med vindlaster på höga byggnader att göra förresten. Angående att börja på nästa våning antar jag att de helt enkelt låter stämpen stå kvar på våningarna under och tar bort efterhand som beräknad
Magnus_Andersson: Jag tror det går utmärkt att lägga isodrän på den gamla plattan. Om lite fukt tar sig igenom 10cm betongplatta för att sedan kondensera på den tunna gamla plattan så är jag övertygad att fukten tar sig vidare genom 3cm gammal betong också. Blir det lite fukt kvar så finns det inget som kan ta skada av den. Blir det vatten stående så hade det sannolikt blivit det även utan den gamla
scim: Blir det tajt kan du köra med isodrän i botten, isolerande och kapillärbrytande
rinzler: Japps det slutar mot en vertikal vägg. [bild] samt [bild]
TuXy: [citat] Har du lagt klinker och golvvärme än? Spännande att höra hur det har gått :)
Differentialen: [citat] Bra tips. Isodrän betecknas alltså explicit som kapillärbrytande. Vanlig cellplast är inte helt perfekt i det avseendet. Jackofoam betecknas också som kapillärbrytande. Frågan är om Styrofoam, som verkar användas på samma sätt som Isodrän, också är det. En sak jag frågar mig är vilket av de kapillärbrytande isolerande materialen som är bäst i olika situationer.
AndersS: Vi börjar med att utgå från hur gammalt huset är och hur länge det haft reglade väggar, utgår från att du avser träreglar. Vad har källarens använts till? Vad avser du använda källaren till? Som exempel är vårt hus från 1960, utan några problem. Har klinkers, flytande klickgolv, målade väggar, reglade väggar, etc. Har isolerat utvändigt, samt bytt dränering (val felfri) och
huggan: Sätt isolering runt trappan. Det minimerar risken för tjälskjutning, vi gjorde det när vi dränerade men här räcker ju 100 mm.