2 856 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
överarbeta plintgrund mot fuktangrepp
Medlem
· Uppsala
· 19 inlägg
Vi är i färd med att bygga ett uterum på huset med energiglas snäppet under vinterträdgård. tanken är att kunna värma rummet även lite även på höstar och kanske någon gång på vintern. Det kommer bli stående på en plintgrund och vi kommer isolera golvet till uterummet och även sadeltaket. Nu har man ju läst 2675 olika trådar och texter om krypgrund/torpargrund som är detsamma kan man ju säga.
Det kommer ju inte att bli öppet under uterummet utan det kommer ju byggas in med tryckimp virke för utséendes skull. Nu kommer det ju iaf komma in luft eftersom man lägger en liten springa på virket och sen torkar det med tiden och springorna blir väl ännu större men min oro börjar komma nu för fukten.
Visst jag tänker lägga 10cm singel och åldersbeständig plast på marken men den största boven verkar ju vara själva fukten i luften. Kan man överarbeta lite och först som botten använda cementbaserade skivor och sen även klä in det med asfaltsmatta (takpapp) underifrån? det tar sig ju inte svampar och mögel igenom iaf kan jag tänka mig.
sen inv i bjälklaget spruta bocarol eller liknande medel innan man trycker i isoleringen och lägger golvet. Ännu en aspekt är att tänka på är att allting är ju tänkt att byggas med tryckimpregnerat virke i regelverket i golvet som bärande lina men nu har jag börjat tänka om att man kanske får regla med vanligt vitt virke där själva innerdelen i uterummet blir för det anses ju ohälsosamt att bygga in tryckimpregnerat virke. och sen köra tryckt virke på endast altandelen utanför arean på rummet.
Förslag och tankar kring detta!
Det kommer ju inte att bli öppet under uterummet utan det kommer ju byggas in med tryckimp virke för utséendes skull. Nu kommer det ju iaf komma in luft eftersom man lägger en liten springa på virket och sen torkar det med tiden och springorna blir väl ännu större men min oro börjar komma nu för fukten.
Visst jag tänker lägga 10cm singel och åldersbeständig plast på marken men den största boven verkar ju vara själva fukten i luften. Kan man överarbeta lite och först som botten använda cementbaserade skivor och sen även klä in det med asfaltsmatta (takpapp) underifrån? det tar sig ju inte svampar och mögel igenom iaf kan jag tänka mig.
sen inv i bjälklaget spruta bocarol eller liknande medel innan man trycker i isoleringen och lägger golvet. Ännu en aspekt är att tänka på är att allting är ju tänkt att byggas med tryckimpregnerat virke i regelverket i golvet som bärande lina men nu har jag börjat tänka om att man kanske får regla med vanligt vitt virke där själva innerdelen i uterummet blir för det anses ju ohälsosamt att bygga in tryckimpregnerat virke. och sen köra tryckt virke på endast altandelen utanför arean på rummet.
Förslag och tankar kring detta!
Det finns ett organiskt isoleringsmaterial som heter cellulosaisolering, som har bättre förmåga att hantera fukt än ex glasfiberisolering. Jag har fått tipset av en byggnadsantikvarie att använda detta i mitt verkstadsbygge som kommer vara stundtals ouppvärmt. Han menar också att man ska medge fuktvandring i sådana lägen, så hans förslag i mitt tak var diffusionsöppen duk istället för plast (vilket man kanske kan jämföra med din bottenlösning). Jag tror inte på att klä in botten eftersom fukten ändå kommer dit, antingen underifrån eller ovanifrån, så mitt förslag i isoleringsväg är ovanstående. Det finns en del företag som utför isoleringen (man sprutar in den, går extremt fort och det blir inget spill).
Plast och singel under är bra!
En viktig sak är ju att slippa få in fukten under, så dränering skulle vara bra.
Jag tror också du ska byta bort tryckt virke mot vanligt i alla delar där virket byggs in.
Tja, lite förslag å synpunkter...
Mvh
Plast och singel under är bra!
En viktig sak är ju att slippa få in fukten under, så dränering skulle vara bra.
Jag tror också du ska byta bort tryckt virke mot vanligt i alla delar där virket byggs in.
Tja, lite förslag å synpunkter...
Mvh
Klicka här för att svara