20 327 läst ·
25 svar
20k läst
25 svar
Tips för att gjuta enkel platta själv?
Absolut, och jag respekterar era åsikter. Jag bara funderar på vad den svaga punkten blir. Trycket är ju även neråt, så om elementen sitter i varandra och i isoleringen så borde de ju inte kunna sticka iväg?
Jag har gjutit 2 plattor med kantelement och när jag kollade upp hur mycket motfyllning som behövdes var det ungefär att om man skyfflar upp lite av den makadam som finns utanför så räcker det. Det var vad jag gjorde, långt ifrån några 2/3-delar av kantelementens höjd. Har fungerat fint.
Däremot kan det finnas anledning att göra det lite extra robust om det är andra inblandade vid själva gjutningen. Det är inte säkert att t ex den som kör betongbilen är så himla försiktig med var h*n går och kanske anser att konstruktionen ska tåla att slangen slår i en kantbalk eller så...
Det är även min uppfattning att man inte ska behöva fylla upp för trycket från betongen när den väl ligger där, men vid utläggningen så kan det bli ytterligare påfrestningar, beroende på hur försiktig den är som lägger ut betongen. Så skyffla på lite av den makadam som ligger närmast så ska det nog bli bra. Och se till att de/den som är med vid gjutningen är försiktiga.
Vad ska du använda för att vibba betongen?
Vad ska du använda för att vibba betongen?
Om du gjuter med skb se till att frigoliten sitter ihop bra tex fogskum i skarvar, frigolit spik eller dylikt. Skb har en tendens att ta sig in under friggen och lyfta den och då har man ett problem.
Klicka här för att svara