Några funderingar:

Hus på torpargrund, byggt 1893
Gått från pelletseldning till jordvärme för drygt ett år sedan.
Två murstockar, en används aldrig, den andra nästan aldrig (här finns täljstenskamin, som jag är mycket dålig på att se till att elda i).
Torpargrunden är ej krypbar, endast en inspektionslucka i ett skoskåp.

Jag ska nu riva ut parketten nere, pga att det ligger en felaktig och för tät plast under.
Tänker lägga in ett gediget trägolv istället, ovanpå gammalt trägolv som finns under parketten som ska bort.

Innan det nya trägolvet läggs in funderar jag på om jag borde passa på att göra några ytterligare åtgärder:

- Skapa fler inspektionsluckor ner i torpargrunden? Isåfall hur?

- Sätta in fuktmätare i torpargrunden?

- Passa på att öppna upp alla golv, kolla efter fukt/mögel/röta, städa ur torpargrunden från organiskt material, lägga en plast på mark, täppa igen kattgluggarna, installera avfuktare? Eller kanske fylla upp grunden med leca?

- Tips på bra företag om grunden ska städas, inspektera, installera avfuktare? Gärna i Dalarna. Eller kanske finns något företag som är stort och har filialer lite varstans?

Eller, bara lägga in det nya trägolvet och hoppas på att torpargrunden håller sig torr och fin...

Känns som viktiga frågor att ta ställning till. Inte bara "smacka in" ett nytt trägolv och låtsas som att det regnar. Blir ju bara drygt och kostsamt att göra om det, ifall det skulle vara problem nedåt i grunden..
Gäller att tänka alla stegen här, och i rätt ordning.

Usch, mycket att tänka på...

Tacksam för synpunkter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.