Grund & Markarbeten
Enk Projektet: Att blanda 5m3 med några tombola är ett riktig slitgöra men det funkar så klart, hade jag varit 25 så hade jag gjort det men inte nu... ;)
Fahlekorv: Hej! Har flyttat in i ett hus från 1909 med torpargrund och trossbotten, mindre källare under farstun och matkällare under köket. Kolla bilden nedan för hur det ser ut. Finns i norrbotten. Grundproblemet: - Grunden är eller har varit lite fuktig, lite påväxt finns, bara vitt. Det är detta jag vill förebygga. Ytterligare information: - Jordkällarens golv är blött. Inte så det klafsar
frihopper: Hittade en gammal ritning från bygglovet för tillbyggnaden och plattan från 1974. Som jag tolkar det är det alltså en förhöjning av plattan mot husets långsida på 300 mm (är det det som är "kantförstyvad"?) och resten av plattan är 100 mm betong och under det ligger 150 mm singel. Stämmer det? På ett annat ställe står det: Grundplatta Btg Std II K 250 Arm. Ks 40 Antar att det har
snowjim: Hej, Vi har nyss besiktigat ett 70 tals hus som är byggt med trästomme och tegelfasad på grus och troligen sand. Ägarna har bott i huset i ca 5 år och "något" år efter de flyttat in så bättrade de på alla sprickor och målade om. Man fyllde då endast i sprickorna och gjorde ingen större lagning av det. Besiktningsmannen pekade på detta flertalet gånger och sa att man kunde
Albireo: Kan man "förbättra" funktionen hos ett dike med någon teknik - typ att gräva ned dräneringsslang?
Tompamannen: Du ska ha geotextil mellan lagren för att undvika sättningar. Byggmax geotextil fungerar, men lägg med fördel dubbla lager då klassningen är i lägsta laget. Det som du lägger ovanpå makadamen ska du inte padda med för tung padda, det räcker med en 100-kilos. Risken är annars att du kör hål på duken som sedan drar vatten och därmed drar med sig "nollet" i väggruset och du får en
mape17: Då kanske det finns lite rimlighet i uppskattningen. beror ju på hur mycket som kan återanvändas och sen lär det väl vara nån eller ett par meter ut från huset som behöver planas till oxå. Men du får försöka ha koll på hur mycket som sprängsbort/kan återanvändas sen om möjligt ha koll på hur många lass som körs dit.
KnockOnWood: [citat] Du har långtidsperspektiv på historien förstår jag. Det var väl några miljoner år sedan människans förfäder var kortare än 80 cm. Skål :beer:
ESSC: På vilket djup ska tjälisolering ligga? Om plattan i princip står på berg, behövs tjälisolering?
hyllplan: Hej! Ett cykelskjul ca 5kvm med taktegel. Snetak fäst i huvudbyggnad. Dåligt byggt och dimensionerat och behöver extra stöd mha en mittpelare. Golv är grusbädd. Sthlm. Funderar på en 50cm plint med ställbar stolpsko. 20cm makadam i botten. 95x95 tryckt stolpe.
andersjm: Tack för svaren! Jag hade hoppats att liggande förslag var en bra lösning, men det känns tryggt att få det bekräftat av andra :-)
Fred vom Jupiter: Jag renoverade min betongtrappa med Marmocite. http://www.betongtrappa.se/ Kanske något att kolla upp? PS. Jag har inga kopplingar till bolaget annat än som kund vid ett tillfälle.
Berkelus: [citat] Gräset är ej vildvuxet utan nedtrimmat och når således ej upp till träpanelen. Om jag nu slänger ner ett dräneringsrör som blir det ju ingen vallgravs-effekt tänker jag? Stenplattor låter utmärkt, ska kika på det.
arelius: Jag söker efter en firma i Västmanland som utför vattenblästring av husgrunder. Jag har sökt en massa på google men bara hittat en firma, skulle vara tacksam för flera så man kan jämföra priser. Tacksam för tips.
knivigare: Håller på med projekt altan plus uterum, från början var det bara tänkt att bli altan och därför är plintarna dimensionerade därefter. Altanen skall löpa längs långsidan av huset (16m) med 3,5m bredd längs hälften och 4,5m bredd längs andra hälften. Har gjutit plintar på 15cm i diameter som är satta med 1,8m mellanrum i både längd och bredd i två rader. Så tre bärlinor, en
Finsnickaren1: Vi har köpt en fastighet från 70-talet där tomtgränsen till grannen sluttar ganska brant. Tidigare ägare har avgränsat höjdskillnaden (ca 1 meter fallhöjd) med staplade stockar stödda med nedbilade stålrör på nedsidan. Både stålrören och stockarna har nu sett sina bästa dagar. Så det börjar bli dags att byta ut konstruktionen. Jordmånen består av tung lera. Och jag vill helst
steffe79: Jag har i min källare bilat upp golvet runt några rördragningar till två element för att åtgärda några saker. Hålen är ca. 10 cm djupa och i övrigt ca 20x40cm. Nu ska jag gjuta igen hålen för att sedan lägga platonmatta o nytt golv. Nu undrar jag hur länge betongen måste härda innan jag kan börja med golvet?
gustavberden: Vi ska bo där nu först ett halvår. Sen ska vi byta ut taket och sätta fönster 👍🏻
Åsa Lund: Under isoleringen är nog en bra plats. KAn du inte lägga plaströr i mark och bara ha sista biten av metall?
mexitegel: Vår friggebod står på två staplade lecablock i varje hörn som står direkt på marken, utan underarbete och den har inte satt sig på 10 år som jag kunnat märka. Skulle den sätta sig så är det ju en rätt lätt match att rikta upp den med en domkraftom det skulle behövas. Jag skulle säga att du har betydligt bättre förutsättningar än vår för att bara lägga lecan direkt på
frihopper: Gjutningen som behövdes enligt ovan är efter noggrannare mätning max 80-90 mm. Skulle man kunna skippa gjutningen och lägga ett Nivell-system istället som man justerar med plastskruvar så att hela golvet kommer i nivå?
Gimner: jag har renovetar ett rum i källaren och målat med silicat färg och den har börjat flagna lite på olika ställen.
mexitegel: Försök klippa av järnen så långt in som möjligt, helst ett par cm in i betongen. Rostskydda och putsa på lite bruk. Ser ut som att du ev behöver byta platonmattan också, du ska definitivt komplettera listen :)
Huddingebo: Mitt hus står på berg och är souterräng. verkar ha funkat fint sedan 1946 iaf. Sulor gjutna direkt på berg och moränmark.
Huddingebo: Bild ett ser jag inte riktigt vad det är för något men annars tycker jag inte att det ser värst oroande ut. Jag hade fyllt med något "mjukare" typ C-murbruk som är lite fexibelt. Ofta lagar folk med tex A-bruk betong som blir för hårt.
Huddingebo: Jag gjöt igen en 20cm bred ränna i källaren i vintras efter att ha dragit nytt V/A. Jag vattnade ordentligt innan och la ner lite armering och en remsa nät och sen i med betong. Slamma efter några timmar och på med plast som fick ligga i några dagar. Nu kan man inte ens se att det varit uppbilat en gång förut.
Pysslarn: Jag bara undrar vad du anser dig vinna (förutom att kapa några stenar) på att lägga enligt alt 2? //Ronnie