Magnus Ladulås skrev:
Nej det är fel. Under de betingelser du nämner torkar den främst utåt, eftersom det är torrt på utsidan och det faktum att med utvändig isolering hamnar temperaturfallet utanför betongväggen istället för innanför den.

Detta är numer så belagt i fuktteori och forskning att den där tanken inte ens borde förekomma år 2010. Samma sak med bara invändig isolering istället för utvändig isolering – ska inte ens komma på tanke.
Hur blöt blir en källarvägg egentligen ifall fukttillskott utifrån är stoppat?
Förstår att en del kan sugas upp från golvet ifall det är oisolerat men hur långt upp på väggen kan det röra sig om?
Att invändig isolering inte är att tänka på är jag helt på det klara med och den logiken förstår även jag :)

Blindnit skrev:
Hur blöt blir en källarvägg egentligen ifall fukttillskott utifrån är stoppat?
Förstår att en del kan sugas upp från golvet ifall det är oisolerat men hur långt upp på väggen kan det röra sig om?
Ja nu är jag ingen expert på detta, annat än att jag läste ned mig rätt rejält i forskningslitteraturen på området innan dräneringen av det egna huset.

Till skillnad från kapillärsugningen, som kanske går bara ca 5 cm in i betongen (beroende på vct) finns ingen övre gräns för ångvandring. Betong har ungefär samma ånggenomsläpplighet som trä och spånskivor. Under rätt förutsättningar kan ångvandringen gå metrar in i betongen även om det går sakta. Det tog 10-15 år innan problemen började dyka upp med syllar och bakom den invändiga isoleringen hos de 70-tals hus som byggdes med oisolerade sulor och plattor.

Hur långt upp ångvandringen går beror på temperaturen i betongen och hur täta skikten är på betongens andra sidor. Marken under betongen ligger nära RF=100 %. Om vi antar att det är bra isolering på insidan (så att betongen får samma temperatur som marken) och täta skikt på väggens bägge sidor så kommer betongväggen med tiden att få samma RF som marken, dvs nära 100 %. Det är samma sak som med en betongplatta som har tätt skikt och bra isolering på ovansidan. RF blir nära 100 % i betongen.

Utan tätskikt på betongväggens insida kommer RF i väggen aldrig nå 100 %. Väggen blir torrare än det eftersom ångtrycket hela tiden läcker ut och ångan tas upp av källarluften bakom den invändiga isoleringen och i bästa fall ventileras ut. Ju torrare väggen är desto större blir också ångvandringen upp hit från sulan (vars betong har RF nära 100%) eftersom ångflödet mellan två punkter drivs av skillnaderna i RF. Erfarenheterna från sjuka hus visar ju att ångflödet är så stort att väggreglar mot betong möglar. Det indikerar att RF i betongens porer i väggen har varit minst 75 % (kritisk nivå för mögeltillväxt).

Jag har varit med och rivit några såna innerväggar. I de fallen var det mögel kanske nån meter upp på reglarna. Kan tillägga att asfaltskikten på de två husen (70-tal) var helt intakt, tjock och svart (och satt så inni... att det fick bli inhyrd bläster). Så den fukten kom iaf otvetydigt antingen inifrån (bad och tvätt) och/eller från sulorna.

Blindnit skrev:
Att invändig isolering inte är att tänka på är jag helt på det klara med och den logiken förstår även jag
Detta med teorin bakom utvändig isolering är faktiskt ganska intressant. Om man isolerar väggens utsida med så pass tjock isolering att det skapas en temperaturdifferens på minst 3 grader mellan betongvägg och mark kommer ångtrycket i betongen att bli högre än i marken. Det högre ångtrycket i betongen jämfört marken skapar en "sköld" som gör att markfukten inte kan ta sig in. Skölden innebär att betongen får ett lägre RF än markens 100 % trots att det är ånggenomsläppligt från mark till vägg. Orsaken är den ständiga ångvandringen utåt som drivs av det konstant högre ångtrycket i betongen relativt marken.

Grundregeln för detta med ångtrycken i väggen är att ångvandringen går mot den sida av väggen som isoleringen sitter på. Därför är fuktspärr på utsidan väggen ett måste när isoleringen sitter (bara) på insidan. Mao fuktspärren ger ett lägre RF i väggen än om den inte suttit där.

Med utvändig isolering och fuktspärr på betongväggens utsida blir det helt tvärtom. Då kommer isoleringen och fuktspärren att motverka varandra. Isoleringen drar ångan i väggen utåt. När ångan inte kommer förbi fuktspärren stiger ångtrycket bakom spärren i väggen. Mao fuktspärren ger ett högre RF i väggen än om den inte suttit där.

F
Magnus Ladulås skrev:
Detta med teorin bakom utvändig isolering är faktiskt ganska intressant. Om man isolerar väggens utsida med så pass tjock isolering att det skapas en temperaturdifferens på minst 3 grader mellan betongvägg och mark kommer ångtrycket i betongen att bli högre än i marken. Det högre ångtrycket i betongen jämfört marken skapar en "sköld" som gör att markfukten inte kan ta sig in. Skölden innebär att betongen får ett lägre RF än markens 100 % trots att det är ånggenomsläppligt från mark till vägg. Orsaken är den ständiga ångvandringen utåt som drivs av det konstant högre ångtrycket i betongen relativt marken.

Grundregeln för detta med ångtrycken i väggen är att ångvandringen går mot den sida av väggen som isoleringen sitter på. Därför är fuktspärr på utsidan väggen ett måste när isoleringen sitter (bara) på insidan. Mao fuktspärren ger ett lägre RF i väggen än om den inte suttit där.

Med utvändig isolering och fuktspärr på betongväggens utsida blir det helt tvärtom. Då kommer isoleringen och fuktspärren att motverka varandra. Isoleringen drar ångan i väggen utåt. När ångan inte kommer förbi fuktspärren stiger ångtrycket bakom spärren i väggen. Mao fuktspärren ger ett högre RF i väggen än om den inte suttit där.
Denna utvändiga fuktspärr i kombination med isolering, skulle det kunna likställas med platonmatta och isolering? Eller är det trots allt så mycket luft mellan vägg och platon att det ändå blir nån form av utventilering?

Jag har ett nybyggt källarförråd (sutteräng) på 50m2 och jag tycker att jag har åt helvete för hög RF. Jag har gjuten platta isolerad med 20 cm eps under och 10cm runtom. Dräneringen är helt torr och allt står på självdränerande sprängsten. Murade väggar av 25cm leca. på 3 sidor Platonmatta som sen är återfylld med mer eller mindre dränerande material (sprängsten och en del tätare material tex 0-40 och 0-18). Där jag inte har nån återfyllning så är det putsat 1,5cm direkt på lecan. Ingen synlig fukt öht.

Har tejpat 50x50 cm plast på golvet och den är snustorr. Stänger jag till och stryper ventilationen så rusar fukten. Har just nu 75% RH vid 18 grader med avfuktare och värmefläkt som går dygnet runt. Putsade förvisso väggarna för två veckor sen så det är mycket vatten som skall ut men jag hade liknande problem innan putsningen med.

Har förbannat mig själv att jag inte isolerade utvändigt utanför platonmattan innan åtefyllning och att jag inte hade haft några problem då men det kanske inte alls är sant verkar det som??

Du verkar påläst på källare och fukt, vad tror du fukten i min källare kommer ifrån?

Där jag inte har nån återfyllning så är det putsat 1,5cm direkt på lecan.
Du nämner inget om slammning av lecans utsida bakom Platonmattan. Men du har väl putsat/slammat även där före du satte platon och återfyllde hoppas jag?

Nybyggt? Hur länge sen platta göts och väggar murades? Om putsningen som gjordes för två veckor sen var på insidan så gör ju det fortfarande sitt till på den RH du har nu. I så fall avvakta för att se vad det landar på.

F
Nej det är inte slammat på utsidan innan platonmattan. Sitter en övre kantlist i marknivå och det är putsat över mark mot den listen. På vilket sätt skulle det påverka?

2 År sen plattan gjöts och väggarna murades. Det var invändigt jag putade för två veckor sen och jag har inte haft nån värme på innan jag putsade invändigt heller då det har från och till varit skapligt kallt.

Ok och du putsade alltså insidan för två veckor sedan. Mao lecan under mark har inte varit putsad på vare sig ut eller insida under två år?

Då har du förklaringen där. Lecan är inte lufttät och måste lufttätas med slammning/putsning på minst en sida. Ventilationen ger dessutom normalt lite undertryck inomhus och då sugs lätt fuktig jordluft in genom lecan. Nu när du putsat insidan och efter att putsen torkat bör du börja se en förbättring såsmåningom. .

F
Magnus Ladulås skrev:
Ok och du putsade alltså insidan för två veckor sedan. Mao lecan under mark har inte varit putsad på vare sig ut eller insida under två år?

Då har du förklaringen där. Lecan är inte lufttät och måste lufttätas med slammning/putsning på minst en sida. Ventilationen ger dessutom normalt lite undertryck inomhus och då sugs lätt fuktig jordluft in genom lecan. Nu när du putsat insidan och efter att putsen torkat bör du börja se en förbättring såsmåningom. .

Ok. Så jag har inte gjort bort mig totalt som inte har puts under mark utvändigt då?

Har även ett installations/kryputrymme på ca 10m3 med ingång från källarn. Där inne har jag fortfarande chansen att göra nåt åt utsidan på källarväggen. Funderar på platon och isolering men det kanske är lika bra att stänka på puts då och isolera direkt mot putsen? Det kommer aldrig att bli nåt vattentryck på den väggen men en del markfukt räknar jag med så det kan bli riktigt hög RF. Skall ha en riktig tät ytterdörr mellan kryputrymmet och källarn, tänkte inreda kryputrymmet till vinkällare vid tillfälle.

Ok. Så jag har inte gjort bort mig totalt som inte har puts under mark utvändigt då?
Nej inte när det gäller lufttäthet i lecan. Puts på insidan räcker. Mot uppdämning är skyddet sämre.

Vad tycker djur som möss/råttor mullvadar om isodrän förresten?
Mysigt att bygga bo i eller dom håller sig undan?

Jag har isolerat huset med Isodrän för 7 år sedan och kan intyga att råttor ÄLSKAR Isodrän. Köp inte den skiten. Isodrän2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isodrän.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tyvärr samma erfarenhet, isolerade med isodrän i höstas, idag7/3-15 skulle jag kolla varför jag hade fuktutslag på grunden.
Råttorna hade norpat det mesta av isodränen,förmodligen för att bygga bo.
Jag trodde på idén med att isolera utvändigt men tänkte inte på rått-problemet.
Kanske satsar på makadam i stället,det bygger nog inte råttdjävlarna bo av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.