Grund & Markarbeten
Huddingebo: Det tar en halv dag och en spade för att göra en ganska bra koll av vad man kan förvänta sig för markförhållanden. Gör inte folk sånt innan de köper en tomt?
P28: Det kommer hålla, dock finns risk att det tränger in vatten i håligheterna och sedan fryser till is och frostspränger. Det kommer nog bara att vara risk för det om håligheterna finns i ytterkanter, men du kanske gjöt i L-element?
ior005: Har någon sprängsten till en mur i lagom stort format man kan hantera för hand? Muren ska inte vara högre än 50 cm.
Müssli: Vi har köpt ett litet växthus (6,5 m²) och jag har börjat gräva i gräsmattan utan någon egentlig plan på hur jag ska kunna få till det... Enligt byggbeskrivningen ska man hälla cement i papprör som grävts ner till frostfritt och sedan trycka ner en profil för nedgjutning i varje hörn. Själv tycker jag det verkar konstigt och ifrågasätter om sockeln verkligen kan hänga fritt
Byggtankar123: Har fått pris på att dra servisledning från två markanläggare, den ena vill ha 2300kr/m och den andra 750kr/m. Och det är samma moment och material som ingår. Vad är realistiskt att betala för detta? Tänkte även fråga vad är normalt timpris för grävmaskin och maskinist för att utföra grovplanering? Massor borde jag kunna få tag på billigt/gratis nära tomten. Geografiskt
Kåben: Jag är i startgroparna att bygga ut huset med ett uterum på ca 25 m[SUP]2[/SUP] som ska stå på plintar. Jag har inte gjort någon särskild dränering till uterummet, men precis vid ena hörnet av den blivande utbyggnaden ligger brunnen till husets dränering. Min fråga är om jag kan dra ner takavvattningen från uterummet till denna brunn, eller är det risk att vattnet trycks upp fel väg
The_Nyll: Sitter och läser här, har en platta och ska först mura ett varv. Men tycker inte blocken och väggar passar nåt vidare ihop. ska vara ett garage men vill ändå inte ha för dåligt med isolering. Hur pusslar ni ihop era väggar och block? Är det bara 170+45+45+osb+gips med blocket 250mm som passar bäst ihop, onödigt tjockt? Några andra kombinationer som passa ihop utan att få för lite
hempularen: Första frågan är ju då om "grunden" under det du vill mura upp tål trycket. Det är inte säkert att golvet i grageinfarten ör dimensionerat för att ta upp lasten från balken. Sedan så, om du sågar av balken så blir det ju inget som håller upp ovanvåningen ovanför dörren. Det kanske inte är något problem, men det kan vara ett stor problem.
Stefan N: Alltså du får gräva bort asfalt sen lägga markduk, ett dränerande lager med grus och sen gjuta om det ska bli riktigt gjort.
Marielund14: Hej, Älskar Byggahus.se och lär mig mängder varje dag, men ibland känns det som vårt projekt är unikt i vissa fall, så jag ber om ursäkt om jag ställer frågor som redan är besvarade. Jag tycker mig ha läst alla trådar, men behöver ändå lite hjälp. Vi har ett hus som är byggt 1907 som står på 60-70 cm breda granitblock, c:a 1,7 upp till bottenplan. Halva källaren är utgrävd,
mg765: Uppföljning; Ett företag som besiktar fuktskador har varit här och tittat och gjort mätningar. Han kom fram till att det är ett begynnande svartmögelangrepp, som uppstått pga av att luften kondenserat i de kalla hörnen och i nederkant av väggen. Då det inte hade gått så långt föreslog han åtgärden att bara skrubba bort det med klorin, vilket nu är gjort och det ser finfint ut
olofh: infälld pool i altanen? eller vattenkyld ölkyl... sorry, kunde inte låta bli. gjut igen den. Fylla med makadam gör väl ingen större skillnad, den blir ju lika fuktig.
Jacon: Är det kännetecknet på att man behöver åtgärda sin dränering så känns det som jag kan vara lugn än och då :)
flaektrem: [citat] Sant! Är bara orolig att moränen och krosset ska sätta sig olika. Stoppa i ett nytt rör går ej.
TuXy: Grejen är även den att det idag finns ett trädäck som är byggt på höjd mark intill huset, och när man mäter det så är det ca 1 meter från marken runt omkring, dock vill ju jag bygga det större och isåfall sänka det med ca 10 cm samt höja marken runt omkring med ca 20 cm så att det blir lika högt som trottoaren så den faktiska höjden kommer ju bli 70 cm. På dagens trädäck
mexitegel: ....och efter 1000 timmar rinner det inte blod i blodkärlen utan hydraulolja :D Bra tips om vältrisken där, det gäller framförallt om du har tunga stenar i skopan och har bom och sticka maximalt långt ut. Då är tricket att alltid gå nära marken med skopan så blir det inte så dramatiskt :)
falkn: [citat] Olika slurrys, ofta expanderande i skumform för att fylla ut alla sprickor och täta. En så lång spricka får man väl dock injektera på flera ställen typ cc400 mm och det blir antagligen ganska dyrt.
npehrsson: Hej jag har kikat lite i forumet och de trådar om pålning är ett par år. Vi har en tomt som vi misstänker behöver pålas med en 14-15 meter (självklart ska vi göra en geo teknisk undersökning). Men jag är lite nyfiken att kunna börja räkna redan nu eftersom vi har ett par olika hus vi funderar över där kostnaden av pålning kan komma att spela roll. Vad är ca priset per påle och
Matti_75: Eftersom ditt hus står grundlagt på berg och ditt garage inte blir det så ska det inte gjutas ihop med huset. Då kan garage plattan sjunka något utan att huset grundmur riskerar att dras med. Att taket sitter ihop gör inget då trä kan röra sig.
kallun: Borde gå bra! Jag har 10mm från Stencentralen.se på min terass. Fäst med ngt Weber fix för utomhusbruk (tål frost).
anaitis: [citat] För en fritt upplagd tvåstödsbalk med den jämnt fördelade lasten q blir nedböjningen 5qL^4/(384EI) där L är längden och E är elasticitetsmodulen samt I tröghetsmomentet. Detta ger en uppfattning om vad som även gäller för din balk, fast lastfallet blir mer komplext. Man ser tydligt att spännvidden L har mkt stor påverkan på nedböjningen. En dubbling av längden ger 16
tombzon: [citat] Bra tips med grus närmast väggen! Det låter som en vettig lösning för tillfället. Vi ska bygga ut förrådet fram till den vänstra syrenen på bilden och grävaren kommer imorgon. Eventuellt ber vi honom ta bort de två syrenerna närmast väggen för att underlätta grusläggning. Dränering löper längs hela väggen i dagsläget, skicket vet jag inte förrän imorgon när
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är ju svårt att sia, men några grader till lär du få upp. Jag märkte en klar skillnad. MEN, kom ihåg att om radiatorer är original så byggdes dessa källare som kallkällare. Så du behöver antagligen fler radiatorer, särskilt om du bytt till en värmekälla med lägre temperatur (värmepumpar). Det är inte hela världen att skruva upp några extra, beroende på hur det
oceanis: [citat] Jag kan båda trådarna innan och utan det var mer en kommentar till dig i allmänhet. ;)
Noppe: Mitt hus står på en sandbacke och jag har ingen fungerande dränering och jag har fall mot huset på ena sidan. Markförhållandena verkar vara väldigt gynnsamma med tanke på sanden för jag har inga problem med fukt i källaren. Jag vet att det är sand flera meter ner i marken. Jag ska snart ta hit grävare för att åtgärda fallet mot huset och funderar på att isolera källarväggen
jtl: Vi betalade knappt 40000:- för ca 90kvm. Det var inklusive markarbete (tidigare gräsmatta), arbetet utfördes av väletablerade firmor och blev mycket bra. Precis som kulle skriver så fick vi det priset tack vare att båda firmorna var i området och gjorde mer arbeten, det innebar att etableringskostnad mm var näst intill gratis. Asfalteringen i sig (det var Peab som gjorde den) kostade ca
Zjivago: Jaha, då var man här då. Tänkte jag skulle beskriva min nuvarande situation och bakgrunden till denna, mest för att jag vill dokumentera vad som har hänt och kanske få några bra tips. Blev en ganska lång berättelse men tänkte det är lika bra att försöka få med allt. Först lite bakgrund Köpte ett hus byggt 1973 för ungefär ett halvår sedan, enplans, självdrag, direktverkande
_kiM__: Ska bygga mig ett garage/carport motsvarande bifogad bild: [bild] Då det är något osäkra markförhållanden på platsen kommer jag att gjuta en dubbelarmerad platta på 150mm med två lager 8150-armeringsnät. 300mm kantelement samt 150mm isolering. Det grävdes ur mer än 2 meter för grundläggning under huset och grusades upp med mer än 600 ton, vilket jag inte anser är ekonomisk
Norrbotten91: Okej, proverna är tagna nu i mars och då tänker jag att fuktigheten kommer att höjas i sommar när luften är fuktigare? Och nu under vintern är värderna som lägst då luften är som torrast. Eller är jag helt ute och cyklar nu?! Jag antar att provet vid bastun är rätt, har inte känt efter själv eller kollat närmare på den väggen för jag läste protokollet efter visningen. Ska
Albireo: Bakgrund! Har fått rådet att gräva om, förnya ett befintligt dike (idag ca. 1m djupt) och kanske 50m långt (till nästa dike), men buskar träd och annat har invaderat diket på flera ställen. Vissa tror att den gamla dräneringen för huset kan ha sitt avlopp i diket. (men omöjligt att hitta idag) Två moment som ovillkorligen lägger en grund för diket är .: - Plocka bort allt sly och