C
cloun: Jag åtgärdar nu min krypgrund som verkar ha många likheter med din grund. Jag har valt att gräva bort all jord så långt det är möjligt och borsta så rent som jag kan få det. Med andra ord så skulle jag inte lämna exempelvis små träflisor kvar eftersom de kan ruttna och mögla under den plast som du planerar att lägga ut. Jag spräcker bort berg för att mina fickor ska kunna
1 svar · 1,3k läst
·
F
f91jsw: Sundolitt skriver: [citat] Så det handlar väl om ifall den varit utsatt för solljus eller ej.
1 svar · 1,6k läst
K
K1983: Hej Vi kommer att bygga en låg stödmur, ca 40-60 cm hög och 20 m lång. Denna kommer att byggas av mursten. Som underlag har vi tänkt gjuta en grundsula som ska vara 40 cm bred (murstenen är 20 cm). Hur tjock ska man gjuta denna grundsula? Innan gjutning kommer jag att gräva bort matjorden och ersätta med makadam samt lägga ett par armeringsjärn på distanser i gjutformen.
0 svar · 1,5k läst
F
Fred vom Jupiter: Det kan inte vara fel att dränera de sidor av huset som har mest fukt. Kör på bara! Möjligtvis kan det bli dyrare att göra en del i taget eftersom du alltid får lite kostnader för etablering, maskiner och administration. Jag tänker i sommar måla om bara en sida av mitt hus eftersom de andra sidorna fortfarande ser bra ut. Samma sak där.
4 svar · 4,5k läst
S
Sandwich11: Panelen mår givetvis bättre ju längre upp från marken den kommer, däremot är det inga problem för dig att höja markytan en bit. Om panelen har 10 centimeter ner till markyta klarar den sig fint! :) / Mikael
3 svar · 4,4k läst
·
L
larsm: [citat] Antar att det är samma problem som tråden beskriver. Jag lyckades få min (vänliga) byggfirma att bila upp betongen i min carport och gjuta om. Efter 2 år ser det fortfarande perfekt ut, och det är tydligt att betongen denna gång är av en helt annan kvalite. Skulle hävda att det är fel på plattorna om de är gjorda för att finnas i en carport, det är ju som beskrivet ovan en
14 svar · 10,9k läst
B
Bo Berglund: Vi skippar kapningen och monterar mittbjälken med stålbeslag mot sidan på plinten i stället. Då blir golvbjälkstödet ju på rätt höjd i alla fall. Så skall det ändå göras i gaveländarna för att det inte skall se konstigt ut utifrån.
2 svar · 6,7k läst
T
thomasx: [citat] Se där ja ;) Plast...
8 svar · 1,7k läst
N
nets: Så här blev min lösning... gjuta en liten bit i taget. [bild] [bild]
1 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Hur ser det ut inifrån? En närbild på väggen precis nere vid golvet underlättar. Har du möjlighet att ta bort/lätta på någon av skivorna på utsidan och ta en närbild nere vid marken? All panel som inte är röd skulle antagligen behöva bytas ut. I stora drag kan man bygga en vägg på följande sätt: Längs ytterkanten på golvet brukar det räcka med att mura fast ett/två lager med
4 svar · 1,7k läst
·
V
Vargklo: Jag använde "Putsbruk CS III Hand"
4 svar · 1,2k läst
·
T
torparkalle: Det där ser ut som fukt som tagit sig upp på lokala ställen. Kapilläreffekt med otvättat singel. Tror inte på hunden, blir lite annan form av stänk.
6 svar · 3,1k läst
·
B
brevik: Tack för snabbt svar. Ser ut som att den kommer att bli perfekt.
3 svar · 6,3k läst
D
dennisson: Som jag förstått det ska det vara samma (G4). Tydligen viktigt att man inte sätter i tunnare än 10mm. Lite tjockare ska inte gör något..
5 svar · 2,1k läst
GoForIt
GoForIt: Hej! Istället för plast skulle jag använda vindfolie som bromsar vinden men släpper ut fukten. Skulle jag ändå göra jobbet, så hade jag valt lite tjockare cellplast..
1 svar · 7,9k läst
GoForIt
GoForIt: Hej! Rent generellt så isolerade man inte särskilt mycket i källare och betongsulor under 1960-talet..
1 svar · 2,6k läst
·
S
Steinmeister: Hej. Nu är goda råd dyra! Har schaktat urför pool i trädgården. Grävmaskinisten hamnade dock för lågt i mitten av schaktet vilket fick till följd att vatten blir stående där. Schaktbotten är stenhård lera så någon naturlig avrinning finns inte. Inget grundvatten finns att finna. Vattnet som kommer till gropen kommer från en gräsmattedränering (denna skall jag leda om).
0 svar · 3,2k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Packa stenmjölet och lägg armering i spåren på lecan så går det bra, vill du så kan du även gjuta en syll under lecan
2 svar · 2,0k läst
A
alex86: Jag dränerade om bara baksidan för två år sedan, det gick fint. Lyckades ansluta de nya dräneringsrören mot lertegelrören snyggt med gummimuffar. Satte en spolbrunn för säkerhets skull. Jag gjorde det för att bygga altan och uterum på den sidan. Ingen direkt fukt i källaren, dräneringen såg fin ut utom precis på högsta punkt där det var igenbekat av järn.
1 svar · 1,7k läst
B
byggolle: Du var väldigt rätt ute i dina gissningar. På mitt jobb bygger vi mycket ladugårdsbyggnader då gjuter vi väldigt mycket med vibrobalk. Men det är för att det är långa smala ytor som ska luta exakt tex ner mot en kulvert eller liknande. När jag gjuter garageplattor brukar jag bara lasergjuta, vi använder lasermottagare med mm anvisning så man vet alltid hur långt från nollpunkten
6 svar · 3,0k läst
V
vildmärren: Vad krävs för att inte köra sönder markrören om man vill låta dagvattenrören gå under en garageuppfart? Vad lägger man närmast runt rören? Hur tjockt bärlager behövs över rören för att fördela ut kraften? Jag tror att våra rör (som stuprören på carporten ansluter till) ligger för grunt. Vi är mitt uppi bygget, bygger nytt hus. Carporten är vidbyggd huset. I båda ändarna
0 svar · 2,5k läst
F
fusion: Man får mycket riktigt förr eller senare gräs/ogräs som börjar växa i den jord som bildas av förmultnat gräs och löv. Då är det bara hälla på rejält med gårdssalt så dör gräset. Plattor hade jag innan i sommarstugan, men fick problem med svartmyror som stortrivdes under dessa och kom in i en av stugorna. Så det blev stenar och tycker det funkat bra med saltets hjälp. Myrorna
6 svar · 14,4k läst
·
R
RolloKola: Ja, det är möjligt. Inget jag vet då det är gjort för mer än 20 år sedan och jag ägt huset i 2 år. Nu ser det ut som det gör. Vad bör jag göra åt det var frågan?
2 svar · 7,3k läst
·
J
joakim_l: Ok, tack. Ifall någon vet hur hållfastheten påverkas så vore det väldigt intressant att få svar på det. /Joakim
2 svar · 5,7k läst
S
Siljan: Hmm så att jag skulle kunna gjuta en betongplatta med golvvärme i för utbyggnaden? Jag tänker att grunden i sig (korrekt utförd) inte borde spela någon roll för sättningar och liknande. Det jag oroar mig för är ventilationsförhållandena/värmeförhållanden som ändras i och med en annan grund.
3 svar · 2,9k läst
T
thomasx: Lägg i sådana här längst ner och led vattnet som sagt ner i en liten stenkista i marken, eller nåt. [bild]
4 svar · 4,1k läst
·
O
oceanis: Jämför med tjälisolering runt husgrunder som man utför med cellplastskivor. Dom läggs ju ungefär likadant en bit ut från huset och är ju lika täta som en plastfolie. Om det bara är fall på plattorna ut från huset så ser det bara till att regnvatten kommer ut från grunden så det är inga nackdelar.
4 svar · 4,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Fylla hålet med fogskum och putsa utsidan och insidan?
3 svar · 1,2k läst
M
McStewart: Enkelt svar; ja. Antar att du med "avjämning" menar flytspackel... Detta behöver primer för att fästa ordentligt, speciellt om det skall vara någon form av golvvärme inblandat om jag inte minns fel. Primern kostar ett par hundra och tar bara ett par minuter att borsta ut. Inte värt pengarna eller tidsbesparingen att slarva med detta.
1 svar · 741 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.