Jag ska till att gjuta om golvet i garaget, jag har gjort plats för en 30*30*270 cm kantbalk vid porten. Behöver jag använda villabyglar eller går det bra att bara lägga ner 3 armeringsjärn på distanser i botten av balken och sedan naja fast 3 armeringsjärn med armeringsnätet i toppen?
Villabyglar används t.ex på denna bild:
Villabyglar används t.ex på denna bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Hellre överarmera än tvärt om 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om man armerar ordentligt upptill och nertill utan byglar och utsätter balken för böjbelastning så spricker den horisontellt.
Byglarna är till för att hålla ihop det övre skiktet med det undre.
Analogi, lägg två brädor på varandra (på platten) så kommer gränssnittet att glida mot varandra om man belastar brädorna.
Spikar man ihop brädorna så förhindrar man glidningen och det blir styvare
Protte
Byglarna är till för att hålla ihop det övre skiktet med det undre.
Analogi, lägg två brädor på varandra (på platten) så kommer gränssnittet att glida mot varandra om man belastar brädorna.
Spikar man ihop brädorna så förhindrar man glidningen och det blir styvare
Protte
Är du säker på att det blir sådana böjkrafter att balken kan spricka horisontellt? Låter nästan omöjligt i ett garage, framförallt i porten som inte belastas speciellt hårt och endast tillfälligt med små laster.
Jag ska armera min kantbalk vid porten idag och hade tänkt sätta två järn i botten och två i toppen sen lägger jag enmeters 12 mm järn cc 400 vinkelrätt mot porten.
Det man skulle kunna göra om man är rädd för horisontell sprickning är ju att böja ner de vinkelräta järnen så att de tar upp ev sjuvkrafter.
Jag ska armera min kantbalk vid porten idag och hade tänkt sätta två järn i botten och två i toppen sen lägger jag enmeters 12 mm järn cc 400 vinkelrätt mot porten.
Det man skulle kunna göra om man är rädd för horisontell sprickning är ju att böja ner de vinkelräta järnen så att de tar upp ev sjuvkrafter.
Redigerat:
Det är just vid porten som det blir stora krafter på kantbalken, stora punktlaster när man kör in och ut fordon.
Vik åtminstone några järn som ett L eller ännu hellre som ett U med en kort och en lång sida och lägg ner. 10mm bör funka bra. Ev 8mm också.
Såhär, ungefär:
____
|
|_________________
Vik åtminstone några järn som ett L eller ännu hellre som ett U med en kort och en lång sida och lägg ner. 10mm bör funka bra. Ev 8mm också.
Såhär, ungefär:
____
|
|_________________
"villabyglar" är primärt för att ta upp vridande moment i kantbalken, som uppstår för att ytterväggen som regel inte står mitt på voten, utan på dess ytterkant.
Då hindrar villabygeln kantbalken ifrån att spricka loss från plattan och vrida sig.
Det är exakt samma krafter som gäller då ett fordon precis anträtt kanten på plattan.
Då hindrar villabygeln kantbalken ifrån att spricka loss från plattan och vrida sig.
Det är exakt samma krafter som gäller då ett fordon precis anträtt kanten på plattan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej jag tror inte att balken spricker med så små laster som en bil utgör, men för hårt belastade balkar så är tvärarmering viktig och var gränser går är ju svårt att säga.Kallebo skrev:Är du säker på att det blir sådana böjkrafter att balken kan spricka horisontellt? Låter nästan omöjligt i ett garage, framförallt i porten som inte belastas speciellt hårt och endast tillfälligt med små laster.
Sedan ser jag det som praktiskt att kunna naja ihop kantbalkens armering i arbetshöjd på bockar och sedan lägga ner den i formen.
Protte
Klicka här för att svara