hej alla jag är ny här inne men tänkte kolla med er. Jag och min sambo har köpt tomt, fixat lagfart, nybyggnads karta och nu lämnat in bygglov å väntar på besked. På tomten vi har köpt måste man påla å vi har fått in ritning pålningen å vi har folk som ska hjälpa oss med det. Min sambo pratade med en kompis som har gjort många husgrunder med pålning å han sa att det inte var några problem. Men min sambo är väldigt nojig över allt jobb som kommer att behövas. Jag själv är tvärtom väldigt lugn.:) Å jag som inte kan något sånt, men kan alltid hjälpa till med något annat. På pålningsritningen så är det mellan 25-30 pålningsstolpar man måste ha å vi ska göra det själva. vet ni hur lång tid sånt kan ta innan pålningen är klar. Pratar vi veckor eller månader.

Antalet pålar är ju inte den enda faktorn, ska ni påla i lera och hur långt ner är det till fast material?

Gissar jag är det bara 5-10 m och lera, då bör en vanlig grävmaskin slå ner dessa på max 2-3 dagar.

Stringfellow Hawke skrev:
Antalet pålar är ju inte den enda faktorn, ska ni påla i lera och hur långt ner är det till fast material?

Gissar jag är det bara 5-10 m och lera, då bör en vanlig grävmaskin slå ner dessa på max 2-3 dagar.
Jag har för mig att det lera. Ok då är det i te så farligt är då. Du har nog rätt 5-10m det kan nog stämma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.