1 439 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Pålning
hej alla jag är ny här inne men tänkte kolla med er. Jag och min sambo har köpt tomt, fixat lagfart, nybyggnads karta och nu lämnat in bygglov å väntar på besked. På tomten vi har köpt måste man påla å vi har fått in ritning pålningen å vi har folk som ska hjälpa oss med det. Min sambo pratade med en kompis som har gjort många husgrunder med pålning å han sa att det inte var några problem. Men min sambo är väldigt nojig över allt jobb som kommer att behövas. Jag själv är tvärtom väldigt lugn.
Å jag som inte kan något sånt, men kan alltid hjälpa till med något annat. På pålningsritningen så är det mellan 25-30 pålningsstolpar man måste ha å vi ska göra det själva. vet ni hur lång tid sånt kan ta innan pålningen är klar. Pratar vi veckor eller månader.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Antalet pålar är ju inte den enda faktorn, ska ni påla i lera och hur långt ner är det till fast material?
Gissar jag är det bara 5-10 m och lera, då bör en vanlig grävmaskin slå ner dessa på max 2-3 dagar.
Gissar jag är det bara 5-10 m och lera, då bör en vanlig grävmaskin slå ner dessa på max 2-3 dagar.
Jag har för mig att det lera. Ok då är det i te så farligt är då. Du har nog rätt 5-10m det kan nog stämma.Stringfellow Hawke skrev:
Klicka här för att svara