2 745 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dränering
Hej, jag ska bygga ett uterum i trädgården o funderar över grunden. Vill helst slippa dränera o tänkte gräva ur o grunda med makadam. Sen antingen plint eller gjuten platta. Vill på ett sätt hellre ha en platta men då "måste" jag väl dränera,,,? Ca12m2stort.
Jag har källare i huset och ser att det är en hel del arbete att lägga ned dränering runt friggeboden samt inte minst gräva ned till husgrunden för att koppla på dräneringen.....dessutom är dräneringen kring huset "gammal" och vet inte hur effektiv den de facto är. Vi använder dock källaren som boyta o har ö h t Inga problem med fukt, tvärtom. I friggeboden är jag ganska sugen på att isolera och kunna värma den. Då vore förstås en golvisolering bra.
Har du en bra dränerande mark och inga fukt/dräneringsproblem i källaren så behövs sannolikt ingen dränering.
Det viktiga är väl att det inte blir stående vatten i makadamlagret som ska vara kapillärbrytande?
Gräv några plintgropar och fyll med vatten. Försvinner det på några timmar så har du en hyfsat väldränerande mark gissar jag.
(Själva har vi mkt tät lermark. Jag grävde en gång en sådan planteringsgrop och fyllde med vatten enl planteringsrekommendationen. 3 dgr senare fanns det fortfarande en skvätt vatten kvar i botten på gropen.)
Det viktiga är väl att det inte blir stående vatten i makadamlagret som ska vara kapillärbrytande?
Gräv några plintgropar och fyll med vatten. Försvinner det på några timmar så har du en hyfsat väldränerande mark gissar jag.
(Själva har vi mkt tät lermark. Jag grävde en gång en sådan planteringsgrop och fyllde med vatten enl planteringsrekommendationen. 3 dgr senare fanns det fortfarande en skvätt vatten kvar i botten på gropen.)
Klicka här för att svara