hahalj
Är spekulant på ett hus från 30-talet med en grund av natursten. I ena hörnet har hörnstenen med åren flyttat på sig ca 15-20 cm. Hur gör man för att rätta till detta? Är det något man kan ge sig på själv eller krävs det proffs för det? Är det komplicerat och dyrt?

Är själv ägare till ett ännu äldre gård med flera byggnader och sneda, tippade och sjunkna grundstenar hör till vanligheten. Det är knappast någon rocket science att lyfta lite i en grundsten. Det svåra med ett sådant lyft är att lyckas packa material under stenen i upplyft läge så att den inte trillar ned igen och i tillräcklig mängd så att den ger stöd till huset. Worst case får man lyfta mycket försiktigt i husets syll för att få anliggning.

Allt man behöver är några domkrafter, gärna räddningsdomkrafter med en låg lyftpunkt och under skulle jag lägga markduk och stenmjöl som går att packa bra för hand och med vattenslang.

Om grundstenarna är sammanfogade får man ju sätta nytt bruk i en ny fog.

• Gilla
grabergn
  • Laddar…
hahalj
Lyfter upp denna tråden igen, så här snart 4 år senare så tänker jag försöka fixa till detta, kanske någon har lite tips o råd.

Att använda domkrafter för att lyfta stenen lär väl kräva att jag kan gräva ner under stenen? Risken att den då rasar ytterligare är väl uppenbart? För att komplicera situationen så går stuprännan ner i marken bara 10 cm utanför stenens nuvarande läge. Hur säkrar jag stenen?

Ett alternativ är att låta stenen vara kvar i nuvarande position men att den säkras mot att flytta sig ännu mer. Hur bör jag tänka där? Gräva ut framför stenen och gjuta en betongmur runtom nederkanten på den?

Det känns väldigt nervöst att gräva bort material framför stenen, det känns som att det är detta som håller den på plats just nu, men jag kanske inbillar mig. Funderade ett tag på att åtminstone tillfälligt sätta några långa plattjärn runt hela stenen som monteras i kringliggande grundstenar. Det borde väl hålla den på plats? Det kritiska blir väl hur man förankrar järnen i intilliggande stenar, räcker plugg och skruv?

Tar gärna lite kommentarer och idéer på detta.

S
bilder??

Bilder vore som sagt bra :)
Jag tror det kanske är dumt att förankra hörnstenen i de andra stenarna, är det inte risk att den drar med sig dessa då och så har du ännu mer slit för att få det rätt?

hahalj
Bilder!

14599593869430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

14599594440220.jpg
Skapa konto

14599594834081.jpg
Skapa konto

14599595731172.jpg
Skapa konto

14599596123433.jpg
Skapa konto

14599596654884.jpg
Skapa konto

14599597138705.jpg
Skapa konto

• Gilla
Cala
  • Laddar…
Jag hade bara fyllt springorna med bruk. Huset lär inte sätta sig nämnvärt för det där då stenen över ser låst ut i förhållande till de andra stenarna och syllen vilar ju även på resten av stenarna. Eller har det blivit värre med åren?

hahalj
Alltså, vi köpte huset 2012 och då sade förra ägarna att det inte har rört på sig sedan de flyttade in 1988, rätt eller fel. Jag kan ha fel, men jag får känslan att stenen har sjunkit ett par cm och lutar lite mer utåt i överkanten sedan vi flyttade in. Och springans storlek som jag skrev i första inlägget stämmer inte, det var från min minnesbild från visningen.

Så vanligt murbruk då?

ja du kan ju börja så. Då ser du ju även om det blir värre om bruket börjar ramla ur och springor uppstår. Då kan du göra något senare isf.

Är stupröret kopplat till något så det inte bara rinner ner i marken?

hahalj
Ja, det går till brunnen precis bredvid som i sin tur har utlopp i ett dike utanför tomten.

Aldrig jord och växter närmast fasaden. 10-15cm dränerade grus närmast fasaden.

Stenen kommer inte röra på sig särskilt mycket men jag hade sett över växtligheten. Ta bort jorden närmast huset och satt en kant så växterna inte går in med rötter mellan stenarna. Då kan det bli problem.

hahalj
Jodå, det är jag fullt medveten om. Finns med i planeringen att rensa bort all växtlighet runt husgrunden och ta bort matjord och lägga grus närmast grunden. Men jag gör väl så att jag putsar igen springorna så får vi se om stenen ligger still med tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.