Har en träfasad som kommer hamna under marknivå. Måste (vill) höja marken med ca 50-60cm för att få marknivån mer som omkringliggande mark. Samt att få vatten/avloppsrör under mark.

Hur är brukligt? Förstår att det inte är optimalt, men det måste väl ha gjorts tidigare?

ImageUploadedByByggahus.se1372187803.318206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon form av mur en halvmeter utanför panelen?
Eller vill du ha fyllt ända fram?

Vill nog fylla upp så nära det går, för att få maximalt med yta. Men givetvis ok om det blir en litet mellanrum (och det är väl bra antar jag?)

Men är en låg mur det enda som funkar? Tänkte om man satte en skiva (typ formplyfa) direkt mot, eller kanske med någon distanskloss som gör ett liten springa.. Sedan sätta en dropp-plåt som ligger uppepå skivan och fäst i väggen (bakom lockläkten) och får vatten att droppa ner på "rätt" sida om skivan.

Redigerat:
Inget jag skulle rekommendera, men om du ändå skall göra det så tänker jag så här.

Bygg om väggen så som en sutteräng vägg skulle se ut idag. Kapa panelen 40cm ovanför kommande marknivån. Bygg upp med lecablock. Platonmatta och dränering.

Men nu blir det ju ett annat problem... Den nya väggen(leca) livar inte med panelen... Så antingen salar du på och bygger ny yttervägg (med nytt takavslut, flytt av fönster etc) eller blir tricket att ersätta originalstommen med lecaväggen... Inte helt enkel operation och det kan dessutom kräva att man gör om på insidan också...

Vet inte om varken du eller jag blev klokare, men du fick i alla fall mina tankar kring ditt problem. Hoppas du hittar en bra och långsiktig lösning!

Redigerat:
Kilensnickare skrev:
Inget jag skulle rekommendera, men om du ändå skall göra det så tänker jag så här.

Bygg om väggen så som en sutteräng vägg skulle se ut idag. Kapa panelen 40cm ovanför kommande marknivån. Bygg upp med lecablock. Platonmatta och dränering.

Men nu blir det ju ett annat problem... Den nya väggen(leca) livar inte med panelen... Så antingen salar du på och bygger ny yttervägg (med nytt takavslut, flytt av fönster etc) eller blir tricket att ersätta originalstommen med lecaväggen... Inte helt enkel operation och det kan dessutom kräva att man gör om på insidan också...

Vet inte om varken du eller jag blev klokare, men du fick i alla fall mina tankar kring ditt problem. Hoppas du hittar en bra och långsiktig lösning!
:) Ja, det där var ju en lösning. Lite väl avancerad bara..

Men om vi vänder på problemet, jag behöver få avloppsröret och vattnet isolerat, tänkte att det var bäst om de kom under jord. Hade en tidigare idé om att lägga trall över hela ytan, men då ligger rören "ovan jord". Går givetvis att även då isolera, men blir det lika bra??

Jag skulle kört på Kilensnickares lösning, men struntat i leca och kapat 5-10cm över marknivå.
Även din föreslagna lösning bör fungerar med isolerade rör med trall ovanför.

sblixten skrev:
Jag skulle kört på Kilensnickares lösning, men struntat i leca och kapat 5-10cm över marknivå.
Menar du att sätta platonmattan på ev reglar bakom panelen?

jackt skrev:
Menar du att sätta platonmattan på ev reglar bakom panelen?
Ja, så menar jag.
Du får bara se till att reglar och platonmatta tål lasten från jorden, men det bör inte vara ett problem.
Ett allternativ till platonmattan är markisolerin eller typ isodrän, om det får plats innanför träfasaden.

Går det inte att gräva i marken?

JOW skrev:
Går det inte att gräva i marken?
Nix. Allt ligger på berg och för att få fall fick vi börja på den där nivån..

Jag tycker det känns helt galet, att höja marknivån.

Vart ska avloppet ledas någonstans?
Har ni tagit in offert på att spränga en rörgrav?
Jag menar, det kanske hamnar på samma kostnad som att bygga om väggen och fylla upp.

Rören som läggs i rörgraven kan ju isoleras, samt ett "isoleringslock" på själva rörgraven om det är snålt på höjd till avloppets destination.

Ett tvärt-om-förslag (som kanske inte går att utföra):

Det går inte att gräva ner och förlägga rören från takavrinningen under mark på grund av ytligt liggande berg.
Gör då som man gör i städerna, led stuprörsvattnet ut till en rännsten, som leder vattnet vidare.

Dvs, tag bort jorden närmast husgrunden och gjut/jämna till ett lagom fall direkt mot berget, som en rännsten alltså.
Rännstenen får alltså ta hand om och leda vidare både vattnet från taket och från marken utanför husgrunden.

jag tycker, som många andra, att det verkar tokigt att höja upp marknivån mot husväggen.

Det handlar om toa/disk vatten, inte takavrinningen..

Det som syns av rören på bilden är den enda delen som ligger ovan jord, resten ligger så långt ner det gick att komma med grävskopa. Sprängning var inte aktuellt. Rören går i fall ner till huvudhuset. Det funkar mycket bra som det är, men jag vill kunna vintersäkra rören, inte bara använda dem sommartid som det är nu.

Alternativet kan vara rörgrav eller markisolering runt rören, fylla på med jord på utsidan och hitta på något som gör en kant mot fasaden en lite bit ut så jorden inte ligger ann och det finns luft cirkulation där..

Fortfarande intresserad att höra olika förslag..

Finns nog inga genvägar. antingen spränga ner rören i backen eller så gör du som Kilensnickare skrev, bygg om till typ suterängvägg. känns som att flytta ner rören i marken är enklast o bäst.

Jag hade aldrig försökt fylla mot en träkonstruktion, oberoende om du har Platon mm.

Jag hade först grävt ut ordentligt vid grunden (panelen verkar vara väldigt nära marken. Sen grusat och byggt en mur ca 20-30 cm utanför panelen (så man kan underhålla). Rören hade jag lagt i en isolerad kulvert med värmekabel, och sen fyllt över kulverten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.