Jag har en luftvärmepump till mitt hus och det blir ju en del vatten av en sån som naturligtvis inte är bra för huset. Jag brukar ha en murbalja under som samlar upp vattnet, men det slarvas ibland med detta. Nu är det så att jag tillfälligt var tvungen att ta bort gångplattorna där luftvärmepumpen sitter och tanken slog mig nu om det kanske vore en bra idé att lägga dit typ en presenning eller något annan vattentät matta under plattorna där luftvärmepumpen sitter för att hindra att vattnet rinner ner i husgrunden. Är det en bra idé? Funkar det med en vanlig presenning i så fall?
Jag tänker i så fall bara lägga under plattorna under luftvärmepumpen, ungefär en kvadratmeter.

När vi dränerade om så lade vår grävkille ut ca 1 m2 av vattentät duk vid vår vattenutkastare. Den lades ca 10 cm under mark med fall ut från huset. Han använde samma duk som användes till isoleringen (isodrän).
Om det hjälper är ju svårt att säga, men man kan ju samtidigt tycka att det inte kan skada heller.

Jag skulle personligen vara tveksam om en presenning håller, men det kanske kan fungera som ett första test, om du inte kan få tag på tät markduk billigt. Oavsett hur du gör så bör du ju dra upp den mot husväggen så vattnet inte rinner på presenningen/duken och sedan in mot huset. Har du fall på dina plattor? Isåfall kan det ju funka.

Annars kanske du kan lägga ett markrör som du kopplar till dagvattnet/närmsta stuprör. Det borde ju vara det effektivaste.

Vad bra, då var jag inte helt ute och cyklade då. Får se om nån mer har tips på nån liten, billig, vattentät, hållbar duk. Tror det räcker med 1-2 kvadratmeter.

M
Mycket enklare är ju att sätta ett uppsamlingskärl avsett för just detta och sedan koppla en slang som man leder till närmsta stuprör.

M
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.