2 805 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Krypgrundsisolering under byggfolie?
Jag ska eventuellt dra igång och avfukta min krypgrund i sommar.
Planen är att täta allt, lägga ut en byggplast (byggfolie) och in med en avfuktare.
Men jag har fastnat för att även lägga ut en krypgrundsfolie/betongmatta när jag ändå är och bökar på under huset.
Till frågan:
Är det någon nackdel att FÖRST lägga ut krypgrundsisoleringen och SEN byggfolien ovanpå isoleringen och täta byggfolien enligt konstens alla regler?
Eller MÅSTE plasten ligga mot marken och isoleringen ovanpå?
Planen är att täta allt, lägga ut en byggplast (byggfolie) och in med en avfuktare.
Men jag har fastnat för att även lägga ut en krypgrundsfolie/betongmatta när jag ändå är och bökar på under huset.
Till frågan:
Är det någon nackdel att FÖRST lägga ut krypgrundsisoleringen och SEN byggfolien ovanpå isoleringen och täta byggfolien enligt konstens alla regler?
Eller MÅSTE plasten ligga mot marken och isoleringen ovanpå?
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det finns krypgrundsisolering som är tät som plast så man slipper lägga både och. Jag ska lägga den här https://www.soliduct.se/krypgrundsisolering/p-2634.htm främst för att jag har markradon.
Jag tar gärna smällen att det blir dyrare och att jag måste lägga två lager.
Men spelar det någon roll att isoleringen är under plasten?
Tänkte att jag skyddar plasten något mot ev skador från en missad sten eller liknande om jag har isoleringen under.
Men finns det någon risk?
Men spelar det någon roll att isoleringen är under plasten?
Tänkte att jag skyddar plasten något mot ev skador från en missad sten eller liknande om jag har isoleringen under.
Men finns det någon risk?
Beror på förhållandena, men om du har vatten som tränger upp nerifrån (som vi har) så kommer isoleringen bli blöt. Detta gör att den isolerar sämre samt att den då blir en utmärkt odlingsbädd för diverse mögel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden