S
Sandwich11: Beror mycket på maskinisten. Bör inte vara några problem:)
8 svar · 1,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Allt från 0-100000kr beroende på om det öht är någon skada eller risk för skada. Om ni måste bryta upp och bygga om allt blir det dyrt och dyrare om ni väljer exklusivt golv. Gör en detaljerad besiktning.
1 svar · 977 läst
M
-MH-: Min källare har några icke-bärande källarväggar, reglade av 45x45. På ena sidan är det klinker på betong. På andra sidan *har det varit spånskiva*. Rester av spånskiva under reglarna finns kvar, vilket jag tänker mig att pilla bort. Men då hamnar regeln som väggen står på en bit upp från golvet, ca 3cm. Det finns säkert några fiffiga kilar eller distanser man knan pilla under?
0 svar · 1,3k läst
D09
D09: Den verkar likvärdig power tools stenspräckning Den är väl tillståndspliktig numera? Då borde det även omfatta boulder Buster. Men. Se om du kan få hjälp av grannen, sök ev sprängtillstånd. Patronerna kan du nog köpa av cramo eller power tools Du verkar ha en komplett utrustning för att ha jävligt sköj 👍🏼😄👍🏼 Annars är kilar ett billigt
1 svar · 3,9k läst
D
daugaard: [citat] gissar att betong kostar ungefär samma, så vet inte om det är nån fördel med asfalt?
9 svar · 7,9k läst
M
-MH-: Trä blir ofta väldigt halt, inget jag rekommenderar i trappor.
4 svar · 6,9k läst
K
Kapten_Haddock: Har gjutit om delar av muren/källaren med sundolitt kub, det sitter ju plåtbeslag eller vad det heter på dessa, och enligt instruktion skulle man skruva osb och sedan gipsa direkt på. En bekant tyckte inte jag skulle göra så i en källare pga fuktrisken. Någon som har några åsikter om det? Den generella instruktionen är ju att man kör så men har inte läst om just källare. Grunden
0 svar · 1,9k läst
B
brevik: Megatäck Patina Grå är det stenen heter. Toppsten som jag skrev från början är nog fel benämning. Tackar för alla svar. Ska kolla upp det där med vattenkap. Lät smidigt.
15 svar · 6,4k läst
F
Förveden: Ja, det är tryckimpregnerad syll ingjuten i betongplattan..
2 svar · 4,6k läst
M
martinradbo: Vi kommer gräva bort ca 450 kbm fyllnadsmassor (lera/sandjord/jord) i vår/sommar, öster om Göteborg (Mölnlycke/Mölndal). Bättre att skänka det till någon som behöver än att dumpa på en tipp. Finns borrprover så vid intresse kan jag skicka mer detaljerad information.
0 svar · 1,6k läst
S
SwiftD: Har liknande problem... https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/271647-fukt-pa-plattan-och-i-vagg-ingen-dranering-hur-gora.html
2 svar · 2,2k läst
·
A
axn: I mitt fall är det bara 0,75 m2 x 20 mm, så kostnaden är hanterbar. För att jämna av ett fullstort garagegolv blir det väldigt dyrt, men kanske prisbilden är annorlunda om man hittar någon som levererar med pumpbil? Blev lite osäker på Finja 520 i mitt fall då jag ska lägga ovanpå LECA-block. Enligt Finjas produktfolder är 520 endast avsedd för betongunderlag. Kanske dumt att bryta
7 svar · 3,4k läst
B
beerfueled: Biltema minsann! Jag hade föredragit ett större format, jag får skarva med de där. Men bättre än inget, lätt att transportera om inte annat. Tack för båda tipsen!
3 svar · 4,5k läst
O
Odjuret: Så grannens firma har plockat bort alla isodränskivor? För annars borde det väl vara omöjligt att se huruvida det är för mycket asfalt eller inte... Asbestskivor i marken har som sagt ingenting med dräneringen att göra. Gruset är kanske ett fel. Men jag skulle inte lita alltför mycket på grannens firma.
8 svar · 3,1k läst
·
P
PatrikJo: [citat] Nejnej, absolut inte. Men lite växtlighet runt grunden kommer ha ruskigt svårt att överleva en dränering. Jag fick känslan av att någon försökt sälja TS ett komplett "åtgärdspaket", som TS inte riktigt tänkt igenom.
10 svar · 8,1k läst
·
WaldenWoods
WaldenWoods: Eftersom du har bra ventilation, och inga önskemål om att kunna lägga trägolv/plastgolv, ska du helt klart göra en diffusionsöppen konstruktion så att du kan få fuktvanding åt alla håll. Det finns säkert åsikter om att det inte behövs pga det ena eller andra - men i ditt fall har du INGEN som helst nackdel av att bygga diffusionsöppet (utom då den lilla prisskillnaden mellan
1 svar · 1,9k läst
harry73
harry73: Nej, det gör det inte. Det är därför man använder det i vägöverbyggnader
2 svar · 1,8k läst
H
helder: [citat] Kollat filmen på hemsidan - Detta är första gången jag hör att man kan omvandla negativa vattenjoner till positiva :D Vilken höggradig rappakalja : Tror bondfångarna att vatten är ett ladningsbart batteri? Lurar bara dem som inte vet nåt om kemi eller joner!
17 svar · 7,6k läst
E
Ejansson: Hej. Har själv haft knarrande golv och satt in avfuktare. Min erfarenhet är att det inte blir ett dugg bättre med avfuktare (nu var inte detta anledningen till avfuktaren) men har även höft från grannar att de pratat med folk som FÅTT golvknarr efter avfuktar installation då bjälklaget torkar ut och krymper något med rörelse som följd. Jag stagade upp mina bärlinor där det knarrade
2 svar · 4,5k läst
S
Sovjet: Sprängsten mottages till tomt två mil norr om Göteborg, 1 mil norr om Kungälv.
0 svar · 1,2k läst
S
Sovjet: Sprängsten mottages till tomt 2 mil norr om Göteborg 1 mil norr om Kungälv. Mvh Monica
1 svar · 1,7k läst
S
Sovjet: Ni har väl inget kvar?
1 svar · 2,7k läst
Maveric77
Maveric77: Hej alla! Jag har nyss gjort om en liten byggnad (ca 30 m2) från ett fårstall till ett drivhus. Det är en gjuten platta med leca uppmurat ca 50 cm på väggarna. Där har jag nu rivit de gamla väggarna och satt fönster istället o.s.v. Men i arbetet så måste jag höja upp golvet ca 20 cm, innan vi kommer att lägga trall eller tegelgolv. Kollade i ett annat forum ang vad jag bör ha för
0 svar · 2,6k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Lägg i en 10 cm isodrän istället för makadam.
6 svar · 1,9k läst
H
Hans Wirback: Tack, jag tänkte nog lite galet när jag skrev betongplintar då de på Byggmax kanske är i klenaste laget, men tack för tips.
2 svar · 4,2k läst
S
stickans: Fick se att vinyltapet lossnat lite i en skarv i toaletten i bottenplanet. Rev bort tapeten och kan se att pappersskiktet lossnat vid väggens nedre del och där finns även grå fläckar och jag tycker mig t.o.m känna viss fuktighet. Kan nämna att väggen i toaletten är av betonghålsten + lättbetong. Resten av husets ytterväggar i bottenplanet isolerade jag f.ö. för en 25 år sedan med
0 svar · 1,6k läst
H
Håkan Svensson: Map gammalt förhandsbesked så ska det inte vara nåt problem, sedan tidigare varit i kontakt med kommun och kan lämna in bygglov direkt eftesom tomten ligger utanför planlagt område.
6 svar · 3,3k läst
C
Callmenobody: Ca tre månader senare: Allt är klart och jag blev fullkomligt mailbombad när annonsen lades ut, redan här ställde jag vissa krav. Ansökan SKULLE innehålla namn, personuppgifter och sysselsättning på samtliga sökande. Fast arbete inte krav men säkrad inkomst under hyrestiden. Detta tydligt formulerade krav funkade som en första sållning då de som inte angav detta inte fick svar, av
13 svar · 3,7k läst
·
JothaR
JothaR: Naturligtvis är ju inte heller något virke i anslutning mot betongen, de ligger på 0,5-1cm distans från betonggolv och lite mer mot vägg... Hade först tänkt vanliga reglar men ändrade lite oturligt (uppenbarligen) till tryckt i tron om att jag ökade säkerheten :-P Tji fick jag antar jag...
13 svar · 9,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.