T
tobben87: En liten återrapportering =) Nu har jag rivit ut all sten och läget ser lungt ut. Ser ut att ha växt in en del grejer utifrån,eller att fyllnadsmassorna inte varit de bästa. Sedan har nog bristfällig dränering och fukt/regnvatten från intilliggande berg gjort att de varit ganska fuktigt i sanden. Därav den mörka färgen och så ser de ut som att vissa växter förmultnat till jord. Sen
7 svar · 3,8k läst
·
J
Janne79: [citat] Mjo, det är iofs sant...
4 svar · 1,5k läst
Putten
Putten: Tror mer på att du skulle ha dränat om runt huset i stället och sett över dagvatten samt marklutning så det inte sluttar mot kåken. Vidare. Det finns flera skolor på torpargrund. Felaktigt är att det skall vara konstant ventilerat. Jag jobbar med kyla och värme och ser ofta skräckexempel på vad som händer om man har för stor luftomväxling eller kommer in allt för mkt varm fuktig
2 svar · 1,1k läst
O
Othahaiti: Har du redan ett ventilationshål i krypgrunden så lär du ju ha samma luftfuktighet oavsett vad du gör med detta hålet. Och om du är orolig för att vatten rinner ner så är nog problemet större än att sätta igen hålet. Jag hade gjort som du: satt ett nät framför så att djur och barn inte kan krypa ner. Därefter murat igen när jag var klar.
2 svar · 3,1k läst
·
Y
Yornz: Nej jag vet inte heller men att undertrycksfläkten tar varm luft någonstans ifrån det är en sak som är säker. När jag kom hem igår eftermiddag stod alla mätarna på 70-73% rf Gick in och stängde av undertrycksfläkten helt så det var bara det undertrycket i sorptions avfuktaren som var igång o jädrar vad rfen sjönk gick ner till 60% inom loppet av 4 timmar all time low sedan jag
7 svar · 4,3k läst
B
byggarätt: Att agera lungt o kort o sakligt samt att dokumentera det som bör dokumenteras är det viktiga ... Grannens upplevda skador måste tas på allvar och inte mer än det... Annars kan ju allt ta hus i helvetet... Som det brukar när oseriösa sprängare o grävare är i farten
62 svar · 33,4k läst
R
reno_09: [citat] Ja, kommer köra EPS 100 under själva betongplattan. Under sulan kommer jag använda XPS 400 - gör som experten säger. Inga enorma prisskillnader på dom olika XPS skivorna, och för att va på den säkra sidan. Tack för svar.
2 svar · 2,6k läst
Raskus
Raskus: Lite uppföljning; har pratat med diverse sakkunniga och vi är överens om att dimensionen 40x22 cm blir lämplig med 4 st 12 mm längsgående armeringsjärn, 2 i botten på armeringsdistanser och två i toppen hängandes på hemmagjorda villabyglar.
10 svar · 3,1k läst
·
D
dalaerik: Skulle gissa att man fyller makadam runt rören och sedan lägger duken ovanpå det (samma höjd som isodränskivorna). Det skall vara en genomsläpplig duk. Jag ska snart göra samma sak! För övrigt tycker jag att du ska ringa eller maila isodrän som har, enligt mitt tycke, en alldeles utmärkt support för dylika frågor.
16 svar · 4,0k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Njae, återställning av gatan utanför din tomt ingår ju inte i ditt avtal. Däremot begär entreprenören grävtillstånd hos kommunen för att gräva upp gatan. Det du alltså kan göra är att lite fint uppmärksamma kommunen om att det är skador på deras mark som inte åtgärdats.
8 svar · 2,4k läst
·
prototypen
prototypen: 6 kubik makadam väger bortemot 10 ton och är väl ett nästan fullt lass på singelbil, kan väl inte bli så dyrt. Cellplast krymper lite och med 70 cm gör krympningen nästan dubbelt mot vad 40 cm gör. Protte
2 svar · 1,4k läst
P
Pagno: Vill man göra det bra så skruvar man fast en formplyfa 60x60 cm, under varje stubbe, täcker med jord. om banan skall användas av lite tyngre så gör samma teknik men förankra dem i varandra
3 svar · 2,8k läst
·
J
jonton: Behöver hjälp.håller på att göra en utbyggnad men har kört fast lite. Har en stuga på 75m2 ska göra en utbyggnad pä 50m2. Har grävt ut och fyllt upp med bärlager och nu är jag osäker på hur jag ska docka ihop den nya grunden med stugan.. har 600mm kant element för att komma upp i samma Golvhöjd i den befintliga stugan fick tipset av en snickare att göra en "låda" under bärlinan
0 svar · 1,0k läst
T
Tohatsu: Hej! jag behöver tips! Jag skall skära i asfalten och gjuta en ny platta. Hur förhindrar jag att jag underminerar asfalten när jag gräver ut för plattan? Det skall gå att köra på efterråt. [bild] Bilden visar min tanke. Jag hade ide om att hyra en kedjesåg och kapa ett spår och slå ner en plåt i detta, men vet inte om det är genomförbart ens. De sågarna är ju vattenkylda och det
0 svar · 1,2k läst
·
pelpet
pelpet: Lyssna mot röret när någon spolar i en toalett, hörs det bra har du säkerställt att det är avluftningen. I och med att det är en avluftning ser jag inget problem med att sätta en 90-böj och vika av med avloppet mot väggen. I värsta fall kanske du får bila upp lite av plattan för att få plats. Du kan spola själv men det blir mycket grundligare gjort om en firma gör det. De har
6 svar · 3,0k läst
·
T
tombe691: Någon som har erfarenhet av mindre torrsugar för privat bruk? Är det ens ett alternativ? Nu fick vi ut 3 kubik på en dryg timmes effektivt arbete plus lika mycket tid till förberedelser och efterarbete. Tyvärr blev det hårdare när vi kom ner en bit och det återstår säkert ytterligare en eller två kubik jag skulle behöva få bort. Är det värt att köpa en maskin i
8 svar · 2,1k läst
C
Conny Svitzer: [citat] Ca 55m där den efter 30m går runt en hörna. Betonghålsten 28kg st så tyngre än mega och leca. Funderat på att även fylla håligheterna för extra vikt på vissa punkter. Blir ganska mycket mer jobb för att fästa nätet. Måste minst gräva lika mycket på insidan som jag grävt till muren för att kunna få ner nätet. Därför jag letar alternativ
2 svar · 555 läst
T
tombe691: Jag vill gärna göra "rätt", men eftersom hela systemet har 60 år på nacken är risken stor att jag snart måste gräva upp hela tomten för att vara på säkra sidan. Ursäkta begreppsförvirringen, har inte hållit på med avlopp/dagvatten tidigare. Regnvattnet går ut till dagvatten antar jag, men för att röra till det så verkar även en gammal golvbrunn i källaren gå på samma rör.
11 svar · 3,0k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] Ah tack för svaret. Jag får kolla upp vad det är för något. Har för mig att jag har läste hålsten. Kan ta en bild och posta om jag blir osäker.
8 svar · 3,4k läst
Oldboy
Oldboy: Stupröret finns på andra sidan huset? Dvs det kommer inget takvatten där ni har fuktproblem, (pga dålig/obefintlig hängränna och/eller trasigt stuprör)? Listen i ovankant av platonmattan ser tät ut, så det verkar inte vara problem med inläckande vatten bakom platonmattan uppifrån. Dock vet man ju inte om platonmattan är helt tät ända ner till betongsulan/källargolvet. Det är en
4 svar · 3,9k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg från en nyregistrerad användare som hyllade elektroosmos, då vi ser det som dold reklam. Ur diskussionsreglerna: [citat]
15 svar · 6,6k läst
Y
Yxatill1000: Ingen som vill dela med sig?
4 svar · 1,0k läst
M
myrstack: Okay, utan att veta förutsättningar i varken mark eller din konstruktion över plattan är det ju svårt att ge råd. Allt på byggahus blir väl likväl ungefärligt då man aldrig vet exakta förutsättningarna. Givet att det är lösvirke antar vi i alla fall att det utesluter allt annat än markradon här. Givet att du förmodligen har ett uppreglat golv över din platta kommer jag anta att
11 svar · 2,4k läst
O
Otsef: Ta till lite extra! Min far har en liknande konstruktion och har fått mitten på '195orna' att hänga ned ett antal centimeter i itten.
7 svar · 4,4k läst
·
K
kurtolsson50bast: Perfekt! Tack ska ni ha!
3 svar · 1,7k läst
G
greverif: Jag ska göra om min L-formade gillestuga till 2 rum där det innersta rummet ska bli biorum. Min plan är att slå upp en vägg med en dörr mellan rummen. Det är det röda strecket på ritningen som är den planerade väggen. det andra röda strecket gentemot väggen är tilltänkt baffelvägg för att gömma högtalarna i. Plattan är cirka 10 centimeter tjock, något ojämn och helt
0 svar · 7,8k läst
·
P
Pontstone: Hej alla glada, Vi ska inom kort dränera runt ett hus med källare som har en tillbyggnad med krypgrund. Det optimala vore att gräva sig in under tillbyggnaden för att kunna montera dräneringssystemet på husets alla fyra källarväggar. Det är dock inget alternativ, och min kompis som har huset vill att dräneringen istället görs runt hela tillbyggnaden med torpargrund. Han vill använda
0 svar · 2,8k läst
G
gusvo085: Absolut! kör så, mycket lättare...
3 svar · 6,6k läst
·
stefancrs
stefancrs: Stensättning fine, den där är ful och från 70-talet men huset från 30-dito. De andra sakerna är tråkigare... :)
4 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.