Det ska bli bastu på landet och jag skulle vilja ha den stående på berget för så fördelaktig utsikt mot havet som möjligt.
Bastun som just nu i alla fall är aktuell mäter 2x2.5m.
Då berget är allt annat än plant så har jag förstått det som att det bästa är att gjuta plintar.
Har aldrig gjort något sådant tidigare så skulle behöva lite tips och vägledning.
Räcker det med 4 plintar då den är så pass liten?
Vad vad jag förstått borrar man hål i berget typ 20 cm, stoppar ner ett par armeringsjärn, drar gjutrör över och fyller med betong - fast nu är det så klart aldrig så enkelt
1) Hur hindrar jag betongen från att rinna ut i nederkant?
2) Behöver jag förankra plintarna ytterligare på något sätt?
3) Hur höga ska man gjuta? Och reglerar jag höjden så att det blir jämnhögt? Finns det inte någon typ av stolpsko / sätt att kunna finjustera höjden efteråt?
4) Lägger man en bärlina som man sen ställer bastun på (den monteras på plats)?
5) Berget lutar lite åt ena hållet så det känns som att vattenavrinningen löser sig smidigt på så sätt, de få mindre skrevorna som finns tänkte jag fylla igen med makadam.
Jag misstänker att detta är typiskt en sån grej som är busenkel när man väl gjort det en gång men känns svårt innan
Bastun som just nu i alla fall är aktuell mäter 2x2.5m.
Då berget är allt annat än plant så har jag förstått det som att det bästa är att gjuta plintar.
Har aldrig gjort något sådant tidigare så skulle behöva lite tips och vägledning.
Räcker det med 4 plintar då den är så pass liten?
Vad vad jag förstått borrar man hål i berget typ 20 cm, stoppar ner ett par armeringsjärn, drar gjutrör över och fyller med betong - fast nu är det så klart aldrig så enkelt
1) Hur hindrar jag betongen från att rinna ut i nederkant?
2) Behöver jag förankra plintarna ytterligare på något sätt?
3) Hur höga ska man gjuta? Och reglerar jag höjden så att det blir jämnhögt? Finns det inte någon typ av stolpsko / sätt att kunna finjustera höjden efteråt?
4) Lägger man en bärlina som man sen ställer bastun på (den monteras på plats)?
5) Berget lutar lite åt ena hållet så det känns som att vattenavrinningen löser sig smidigt på så sätt, de få mindre skrevorna som finns tänkte jag fylla igen med makadam.
Jag misstänker att detta är typiskt en sån grej som är busenkel när man väl gjort det en gång men känns svårt innan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har inte gjutit på bergshäll, men dock på stora stenar + i vanligt nedgrävt markrör.

När jag gjöt på den stora stenen så var den såpass skrovlig att jag inte borrade ned järn...
1. Fogskum (inte så miljövänligt dock) är en bra metod, du skulle också kunna "prima" med bruk/tjockare cement i botten av röret som får härda delvis innan du fyller upp röret (så gjorde jag)
2. På lägsta punkten bör du nog upp ngn decimeter från berget iaf - resten gjuter du så dom hamnar i våg.
3. Jo man kan gjuta ned en stolpsko - men du skall ändå väga av den i så fall... finns antagligen justerbara också, men man bör nog ligga inom ett par cm ändå
4. Ja och där är ju dimensionen vs avstånd mellan plintar som är det viktiga.
5. Vet inte om du behöver det då - lär väl ändå bli en liten pöl under makadammet isf ? Är det ngn större skrevs precis under bastun så kanske det är bra iofs
/K
beror på vad bjäklaget för bastun är - är det tillräckligt grovt (utan att kolla borde 195x45 räcka på ca 2 m) så funkar det med en i varje hörn.glitch skrev:
Låter som en planglitch skrev:
När jag gjöt på den stora stenen så var den såpass skrovlig att jag inte borrade ned järn...
Skulle säga såhär:glitch skrev:1) Hur hindrar jag betongen från att rinna ut i nederkant?
2) Behöver jag förankra plintarna ytterligare på något sätt?
3) Hur höga ska man gjuta? Och reglerar jag höjden så att det blir jämnhögt? Finns det inte någon typ av stolpsko / sätt att kunna finjustera höjden efteråt?
4) Lägger man en bärlina som man sen ställer bastun på (den monteras på plats)?
5) Berget lutar lite åt ena hållet så det känns som att vattenavrinningen löser sig smidigt på så sätt, de få mindre skrevorna som finns tänkte jag fylla igen med makadam.
1. Fogskum (inte så miljövänligt dock) är en bra metod, du skulle också kunna "prima" med bruk/tjockare cement i botten av röret som får härda delvis innan du fyller upp röret (så gjorde jag)
2. På lägsta punkten bör du nog upp ngn decimeter från berget iaf - resten gjuter du så dom hamnar i våg.
3. Jo man kan gjuta ned en stolpsko - men du skall ändå väga av den i så fall... finns antagligen justerbara också, men man bör nog ligga inom ett par cm ändå
4. Ja och där är ju dimensionen vs avstånd mellan plintar som är det viktiga.
5. Vet inte om du behöver det då - lär väl ändå bli en liten pöl under makadammet isf ? Är det ngn större skrevs precis under bastun så kanske det är bra iofs
/K
Efter att ha last några fler trådar på ämnet verkar det ju duga alldeles utmärkt att sätta stolpskon direkt i berget med ankarmassa. Då slipper man ju hela gjutmomentet?klaskarlsson skrev:Jag har inte gjutit på bergshäll, men dock på stora stenar + i vanligt nedgrävt markrör.
beror på vad bjäklaget för bastun är - är det tillräckligt grovt (utan att kolla borde 195x45 räcka på ca 2 m) så funkar det med en i varje hörn.
Låter som en plan
När jag gjöt på den stora stenen så var den såpass skrovlig att jag inte borrade ned järn...
Skulle säga såhär:
1. Fogskum (inte så miljövänligt dock) är en bra metod, du skulle också kunna "prima" med bruk/tjockare cement i botten av röret som får härda delvis innan du fyller upp röret (så gjorde jag)
2. På lägsta punkten bör du nog upp ngn decimeter från berget iaf - resten gjuter du så dom hamnar i våg.
3. Jo man kan gjuta ned en stolpsko - men du skall ändå väga av den i så fall... finns antagligen justerbara också, men man bör nog ligga inom ett par cm ändå
4. Ja och där är ju dimensionen vs avstånd mellan plintar som är det viktiga.
5. Vet inte om du behöver det då - lär väl ändå bli en liten pöl under makadammet isf ? Är det ngn större skrevs precis under bastun så kanske det är bra iofs
/K
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden