P
Pontstone: Hej alla glada, Vi ska inom kort dränera runt ett hus med källare som har en tillbyggnad med krypgrund. Det optimala vore att gräva sig in under tillbyggnaden för att kunna montera dräneringssystemet på husets alla fyra källarväggar. Det är dock inget alternativ, och min kompis som har huset vill att dräneringen istället görs runt hela tillbyggnaden med torpargrund. Han vill använda
0 svar · 2,8k läst
G
gusvo085: Absolut! kör så, mycket lättare...
3 svar · 6,6k läst
·
stefancrs
stefancrs: Stensättning fine, den där är ful och från 70-talet men huset från 30-dito. De andra sakerna är tråkigare... :)
4 svar · 2,6k läst
·
K
kurtolsson50bast: Du, tusen gånger tack för allt!! 😊👍
9 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Innan man sätter klinker med vanligt fix och fog ska väl betongen krympa färdigt med ca 4 veckor, för att inte riskera att plattor lossnar pga spänningar i fixet när betongen krymper. Har jag för mig. Men det är ju keramik + fix. Vad som gäller för LECA + murbruk vet jag inte.
43 svar · 29,4k läst
·
R
Rödgul: Förlåt. Skrev lite fel igår. Det är som så att Betongplattan är gjuten högre än lecablocken ( kallas kantbalk?). Så plattan är i samma höjd som syllen. Se bifogad bild. ( Det ni ser är utrymmet under en altandörr men lika runt hela huset fast med mineralull också) Så frågar igen. Varför? Farligt att isolera denna yta mellan syll och platta med mineralull? Och igen, plattan är
2 svar · 3,5k läst
·
B
byggolle: Vilken sorts betong gjöt du med?. Är ytan stålad eller bara slodad?.
2 svar · 2,3k läst
anders07
anders07: Eller bara PL400...
6 svar · 4,2k läst
·
S
saiter: Mycket bra jobbat och snyggt resultat! //AA
24 svar · 13,5k läst
·
osiris
osiris: [citat] Det som gör det lite extra knepigt är ju att för 100 år sen eldade man mer eller mindre konstant, även på sommaren (för matlagning). Nuförtiden så myseldar man mest och då hålls inte murstock och grund varma och torra på samma sätt. Vi gjöt igen (efter inrådan från byggnadsvårdare som inte är så religiöst inriktad på att bevara originalkonstruktion till varje pris),
30 svar · 10,4k läst
·
prototypen
prototypen: Jag har gjort det, länge sedan men jag tror det var klinkersfix tör utomhusbruk. Men vanligt murbruk bör också fungera. Protte PS det växer gräs mellan iaf
1 svar · 1,0k läst
T
tombe691: Hörde av mig till en hantverkare som är expert på håltagning och betong som kom på besök för att kunna lämna offert. Han lät kunnig och var förtroendeingivande. Tror att det är enklast, snabbast och kanske till och med billigast i slutändan att han både tar upp hål och sätter dit fönstret på en dag. Enligt honom låg det med största säkerhet en balk ovanpå.
11 svar · 9,2k läst
Keexet
Keexet: Jag har ju inte riktigt kommit till den situationen att "folk" kliver upp och ner ur tunnan, det har mest varit ett "slutet sällskap" som alla fått plats i tunnan, badat en stund och sen klivit upp. Men nu på midsommar kommer prövningen. Annars snikar jag så in i bomben med dessa bad, eldar pallvirke och som poolhåv har jag en fjärilshåv som jag gör rent med INNAN badet. Efteråt töms
35 svar · 12,6k läst
·
P
peterlarsen: Vi fick inte något svar, och har av andra orsaker heller inte gått vidare i denna affären. Men uppdatera gärna i denna tråden om ni kommer fram till något så att näste man kan få ett råd!
3 svar · 1,1k läst
B
brevik: Tack. Det är grov centrumbult och den är redan ingjuten. Tror jag trycker dit lådan ikväll.
2 svar · 851 läst
S
slerker: Hej forum! Betongnovisen igen, har ytterligare en fråga: Bygger en stödmur, 1,4m hög. Den byggs med skalblock, som är formgjutna betongblock med ett hålrum i mitten som fylls upp med mer betong. Enligt anvisning ska man fylla i två skift (400mm) åt gången och sen vibba det. Min fråga - eftersom det är något av en koloss till mur (20m), så kommer jag inte att hinna göra detta på en
0 svar · 3,9k läst
G
Grejsimojsen: Hej! Hur gjorde du med allt? Vi har också ett projekt att gjuta igen våran så kallade tätgrund/mullbänk. Den är också bara 35 cm djup. Vilket blir lite problem när det sägs att man ska ha 300mm isolering :P Vi tänkte ha nån åldersbestädig plats, makadam, isolering, gjuta platta med armering och eventuellt golvvärme. Vad kostade ditt tilltag?
5 svar · 3,8k läst
·
T
tryggvas: Tack för klargörandet angående plattan. När det gäller vinylmattan så ligger den ovanpå en platonmatta som gör att det blir ventilation undertill, det trodde jag var OK. Fuktskadorna finns även i rum som inte har någon beläggning på betongen. Den viktigaste frågan är vad kan man göra åt eländet. De understa blocken/teglen eller vad det nu är så mosiga att känns som det finns
5 svar · 1,7k läst
·
S
surfarn: Tack för alla tips och ideer. Jag tror nog att det får bli som så att jag skippar den syllen om 45x120 som jag fick med i stombyggsatsen och köper en ny på 45x145 som jag monterar som på bilden något indragen på grunden. Jag skall ändå montera en liggande 45x45 på stommens insida. Då kan jag fästa syllen med expanderspiken på säkert avstånd från kanten. [bild]
6 svar · 16,8k läst
·
leby
leby: Går gör det ju men lite krångligt. Lägg banor som du drar av mot med det fall du vill ha.
9 svar · 7,4k läst
·
S
sinuslinus: [citat] Vi pratade om det förra helgen och de verkar inte ha problem. Jag tror det är ett sovrum och ett tvrum.
8 svar · 8,3k läst
K
kairath: [citat] Tack, det låter som en rimlig förklaring. Halva huset är alltså byggt med denna fyllningsmassa, med betong över och sedan ytskikt i form av parkettgolv eller linoleumgolv. Det finns ingen uppmätt fukt på ytan. Bör jag vara orolig för framtida fuktproblem även i denna del? Fukt är alltså påträffad i den andra halvan av huset, där golven är uppreglade.
2 svar · 3,9k läst
M
Marcussjogren: Haha härligt! Som sagt, gråvatten är inte så mysigt det heller :)
12 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Ledningskollen lär inte vara till någon hjälp här. Gräv med spade och karva med fyllhammare så är det inga problem. Nudda kablarna dör man inte av.
5 svar · 3,2k läst
·
H
Höga Berget: McGonagall, nu har det gått några år, hur har det funkat? Jag är mitt uppe i vår dränering som har liknande förutsättningar. Har också tänkt köra ISO/pordrän. Kommer bli tvungen att pumpa bort vatten på en sida då berg lutar från alla håll. Därav det lodräta röret. Har skurit en ränna i berget för att leda bort så mycket det går innan det når väggen. [bild]
15 svar · 9,1k läst
·
P
Paxman: [citat] Jag förstår inte riktigt hur du menar... Just nu ösregnar det ute, men jag tänkte att jag skulle ta lite bilder för att visa hur det ser ut. Blir kanske lite enklare att förstå problematiken då...:rolleyes:
7 svar · 9,6k läst
DennisCA
DennisCA: Bygger en liten pergola som ska hysa en två personers gungsäte. Samma design som den sista på bilden: http://www.gardenstructuredesign.com/landscape-design-products/pergola-swing-bench/japanese-pergola-swing-bench/ Men jag är inte riktigt hundra på vad för grund jag borde använda. Räcker enkla plintar här tro, är det nödvändigt att gräva ner sig till frostfritt eller gör det något
0 svar · 2,0k läst
M
Mackkan: Du gjorde helt rätt i att tacka nej. Bara att leta vidare :)
9 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.