6 610 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Fuktproblem i källaren, är Arid* lösningen?
Sida 1 av 2
Hej Forumet.
Många är vi som har förhöjd fuktkvot i grund/källare. Ny dränering och/eller yttre isolering anses av många som en del av lösningen för att komma till rätta med problemet. Detta är ju dock väldigt invasivt och ibland inte ens genomförbart (t ex under befintlig platta).
Nu till frågan. Är det någon som har erfarenhet av systemet som Arid* erbjuder. Jag förstår teorin med elektrisk endosmos, men hur väl fungerar det i praktiken?
Många är vi som har förhöjd fuktkvot i grund/källare. Ny dränering och/eller yttre isolering anses av många som en del av lösningen för att komma till rätta med problemet. Detta är ju dock väldigt invasivt och ibland inte ens genomförbart (t ex under befintlig platta).
Nu till frågan. Är det någon som har erfarenhet av systemet som Arid* erbjuder. Jag förstår teorin med elektrisk endosmos, men hur väl fungerar det i praktiken?
Låter det för bra så är det oftast det. För mig är det tyvärr rena tv-shop prylar än så länge.
Nää försök med med vanlig dränering, led bort vatten mm.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56741.0
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Underhall/Dranera-inte-med-elektroosmos/
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Fallet/Bluffmakare-pa-den-svenska-marknaden/
Nää försök med med vanlig dränering, led bort vatten mm.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56741.0
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Underhall/Dranera-inte-med-elektroosmos/
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Fallet/Bluffmakare-pa-den-svenska-marknaden/
Jag brukar bilda mig en uppfattning om en produkt som kostar minst 50k via internet,forum,tidskrifter innan jag skulle köpa något. Jag brukar tänka såhär: grym teknik enligt företagen, "billig", kräver små insatser. VARFÖR är denna teknik då inte utbredd? Är det vi som känner till produkten och företagen som håller detta hemligt eller älskar alla som dränerar att förstöra hela tomten och betala dubbelt så mycket pengar för en likvärdig produkt?
När man bygger nytt idag så monteras fortfarande dränage rör mm. Och inte sådana system, varför?
När SP kommit med fakta om att en sådanhär produkt funkar , då kommer jag att ändra uppfattning.
Tills dess så är detta lika trovärdigt som magnetmadrass,pyramidspel och 9/11 (förlåt �
Med vänlig hälsning, fremax
När man bygger nytt idag så monteras fortfarande dränage rör mm. Och inte sådana system, varför?
När SP kommit med fakta om att en sådanhär produkt funkar , då kommer jag att ändra uppfattning.
Tills dess så är detta lika trovärdigt som magnetmadrass,pyramidspel och 9/11 (förlåt �
Med vänlig hälsning, fremax
Tack för förtydligandet. Jag brukar researcha på liknande sätt. Och absolut måste man granska nya produkter kritiskt och kolla referenser osv. Men å andra sidan, många bra tekniker/produkter var bara patent och "udda" innan de tog fart och blev allmänt erkända. Vidare finns det en del produkter inom fuktområdet som är stora men enligt min mening långt ifrån optimala. Som ex kan jag nämna Platonmattan, som jag tycker har en hel del brister men är väldigt vanlig.
Jo visst är det så, men det är skillnad på nya produkter och udda produkter. Jag väljer hellre en produkt som funkar sådär men är beprövad än en produkt som lovar guld och gröna skogar men endast av de som har något att tjäna på det. Vad tycker du att platonmattan har för brister? Känns spontant som en rätt färdig produkt, om än något dyr..
Med vänlig hälsning, fremax
Med vänlig hälsning, fremax
Absolut, men har inte alla företag något att "tjäna på". Antag att 20% av alla villor behöver dräneras inom de närmaste 5 åren. Antag att varje villa måste lägga 300kkr på åtgärden. Det representerar en väldigt stor kaka för företag att ta en tugga av. Det jag menar är att det måste finnas ganska duktiga ekonomiska intressen att behålla saker o ting som det är dvs. lönsamt. Skulle det inte vara fullt naturligt att lösningar(?) som är mer kostnadseffektiva motarbetas?
Mina synpunkter på Platonmattan är att det bildas en för liten luftspalt mellan mur och återfyllnad. Om platon nöjer sig med 10mm(?) varför använder tex isodrän 50/80mm. Dessutom penetrerar man menbranet när det fästs mot muren vilket ger en fin ingång för ev stående vatten i återfyllnaden på andra sidan. Hur ventileras ev. kondens om fuktvandringen istället kommer inifrån källaren? Osv osv. Nä då skulle jag ta isodrän och återfylla med grov makadam. Känns safeare än att täcka in allt i plast. Men det är ju bara min åsikt.
Mina synpunkter på Platonmattan är att det bildas en för liten luftspalt mellan mur och återfyllnad. Om platon nöjer sig med 10mm(?) varför använder tex isodrän 50/80mm. Dessutom penetrerar man menbranet när det fästs mot muren vilket ger en fin ingång för ev stående vatten i återfyllnaden på andra sidan. Hur ventileras ev. kondens om fuktvandringen istället kommer inifrån källaren? Osv osv. Nä då skulle jag ta isodrän och återfylla med grov makadam. Känns safeare än att täcka in allt i plast. Men det är ju bara min åsikt.
Bra svar ! Kritiskt tänkande gällande produktval är något som vi husägare behöver göra i större omfattning. Men som du beskrev så är platon/isodrän lösningen något som är beprövat , det är fyiskt, något man kan ta på och där man med enkla medel som du beskrev kan förbättra och anpassa utförandet. (Även om du alltid ska följa tillverkarens anvisningar ) det jag försöker att säga är att alla har rätt till fria val gällande sin renovering men jag hoppas innerligen att ingen går på en video med "snygg" animering och säljsnack av en försäljare för att sedan inse att de kastat pengarna i sjön.
Jag tycker att du låter väldigt positiv till produkten och är det så att produkten mot all förmodan funkar, så hoppas jag att de kommer ut oberoende prover snart och att detta blir känt för allmänheten. Men som med alla andra produkter som lovar snabba resultat billigt och dessutom låter för bra för att vara sant..... Ja ..
Med vänlig hälsning, fremax
Jag tycker att du låter väldigt positiv till produkten och är det så att produkten mot all förmodan funkar, så hoppas jag att de kommer ut oberoende prover snart och att detta blir känt för allmänheten. Men som med alla andra produkter som lovar snabba resultat billigt och dessutom låter för bra för att vara sant..... Ja ..
Med vänlig hälsning, fremax
Jag är varken positiv eller negativ till Arid*, pga att jag inte vet något om det annat än teoretiskt. Jag ställde bara frågan om någon hade erfarenheter av systemet. Skojare och bluffare finns det gott om i hela byggbranchen och det var därför jag ville höra andras åsikter. Man får helt enkel invänta SPs rapport. Tack för diskusionen.
Ahlin: Om du nu är intresserad av Arids produkt, kan du köpa den på nätet för några tusenlappar (E-Bay m fl) och vill du inte borra själv, kan säkert en hantverkare göra det på en arbetsdag. Då sparar du tiotusentals kronor.
En av de bättre källorna med information, och troligen en av de mer oberoende, är Army Corps of Engineers och de tester de genomfört.
I grund och botten säger de att om du har en hel och fin betongvägg helt utan skador, så kan ett system som detta torka upp insidan av väggen, men utsidan förblir lika fuktig som den var från början. Någon dränering, som Arid påstår, är det alltså absolut inte tal om. Det har ingen som helst effekt på utsidan, och om väggen är skadad, har sprickor eller hål osv, fungerar det inte.
http://www.erdc.usace.army.mil/Medi...icle/476725/electro-osmotic-pulse-technology/
https://www.usbr.gov/research/projects/download_product.cfm?id=734
I grund och botten säger de att om du har en hel och fin betongvägg helt utan skador, så kan ett system som detta torka upp insidan av väggen, men utsidan förblir lika fuktig som den var från början. Någon dränering, som Arid påstår, är det alltså absolut inte tal om. Det har ingen som helst effekt på utsidan, och om väggen är skadad, har sprickor eller hål osv, fungerar det inte.
http://www.erdc.usace.army.mil/Medi...icle/476725/electro-osmotic-pulse-technology/
https://www.usbr.gov/research/projects/download_product.cfm?id=734
Hade tidigare ett hus byggt 1925 med hel källare. Aldrig omdränerat. Unken lukt i källaren eliminerades med nytt klinkat golv (direkt på betongen) och extra ventilation (timerstyrda paxfläktar). Felaktig färg på väggmurarna knackades bort och kalkades på gammalt hederligt maner. Men källaren användes enbart som källare. Dvs inga textilier på golven. Centralt i Malmö med några översvämningar på de 25 åren jag hade huset. Källaren blev frisk och fin (märktes framför allt då tvätten hängdes på tork).
Man kommer alltså långt med ventilation. I viss mån också för att jag hade oljepanna där nere. Om att om man inte fyller upp källaren med pinaler och håller den luftig kanske dränering inte alltid löser problemet.
Man kommer alltså långt med ventilation. I viss mån också för att jag hade oljepanna där nere. Om att om man inte fyller upp källaren med pinaler och håller den luftig kanske dränering inte alltid löser problemet.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Tack det var bra info!thomasx skrev:En av de bättre källorna med information, och troligen en av de mer oberoende, är Army Corps of Engineers och de tester de genomfört.
I grund och botten säger de att om du har en hel och fin betongvägg helt utan skador, så kan ett system som detta torka upp insidan av väggen, men utsidan förblir lika fuktig som den var från början. Någon dränering, som Arid påstår, är det alltså absolut inte tal om. Det har ingen som helst effekt på utsidan, och om väggen är skadad, har sprickor eller hål osv, fungerar det inte.
[länk]
[länk]
Man kan väl snabbt konstatera att de allra flesta hus i betong/lättbetong i Sveriga har diverse sprickor och sättningar tror jag...