Grund & Markarbeten
G-83: EU-sanden är tvättat vilket gör att det finaste materialet som gör att det binder och blir stumt är borta. Stenmjöl eller liknande innehåller en stor mängd nollfraktion just för att det ska binda och bli hårt.
Tosse: Vad menar du med hur vet man? Om det läcker? Var det läcker? Är det blött under ett tak lär du ha en läcka. Inga vattenrör eller värmerör som går i takey? Vad är det för tak? Papp? Plåt? Ålder? Lutning? Några genomföringar, platta ytor, vinklar eller andra typiskt svaga punkter? Vatten kan hitta konstiga vägar så det kan vara lite klurigt att lista ut var läckan är. Om det är
DonaldDuck: Ingen som har någon ytterligare input kring vad man bör gjuta på med? Har bestämt mig för att stanna vid den undre betongen (all slagg borta plus bilade rännor) och därifrån gjuta upp ett nytt golv. Vet dock inte hur vi ska göra med nästa bit för att dels undvika markfukt och dels inte bygga för tätt då åtminstone en del av badrummet kommer ha tätskikt på golv (helst hela men det
Elarssson: Fått någon lösning på detta ? Har nämligen själv det och funderar hur man skall göra mvh
nets: >> Fukt innifrån kan tränga ut under och över den målade ytan. Ok, jag förstår, har inte tänkt på det. Då blir det enklare. Tack!!!
Spikarebob: Jaha jo det var cellplast jag tänkte på. Det skulle vara skönt med stadig form då man gjuter tänkte jag. Funderar även på att göra på gammalt vis, att bygga form runt.
byggolle: Jo absolut om du är duktig på att handriva och handståla. Brukar vara lättare att få det jämt och snyggt med maskin. Men har du inte superkrav på ytans finish så löser du det med handverktyg. Youtuba lite betongskateparks gjutningar dem som håller på med sånt är förjävligt duktiga på att få till ytor för hand.
jordraketen: Ska bygga lite staket. Har grävt ner några styck 700mm plintar till en grind och en hörnstolpe. Ett jävla jobb i en stenlagd infart och 0-200 naturgrus!😝. Ev ska jag fortsätta med staket men funderar på 500mm plint istället. Åtminstone på "raksträckorna". Vad är att föredra 500 el 700? Marken är som sagt stabilt naturgrus och inte så roligt att handgräva mer än
corre: Du kan inte borra med jordborr till under lerlagret och gjuta en plint? Fungerar rätt smidigt tycker jag, men har själv ingen erfarenhet av lerjorden då...
Oldboy: Om det är regnvatten som tar sig in i krypgrunden så är det ju inte markfukt. Dvs plasten gör ingen nytta. Då är det regnvattnet som du ska hindra från att ta sig in under huset. När det är gjort, och du har hunnit utvärdera om det innebar ngn skillnad i fukt/lukt i källaren så kan det vara aktuellt med plast. Du kan naturligtvis göra bägge åtgärderna samtidigt, men då vet du
Putten: Jo helt klart. Vill gärna bryta köldbryggan i hörnet och undrar hur göra för bibehållen stabilitet av valv. Matkällaren har jag tänkt att behålla som kylförråd för lite starkare varor. ;) Men det är inte det värsta. I ett annat hörn av huset finns en s.k loggia där sulan är helt naken och exponeras för väder och vind, denne loggia gränsar mot 2 rum där golvvärme inte kommer
Albireo: Tack för svar! En industri 300m bort skulle för många år sedan gräva ned en oljetank - Den hade stor flytkraft när den blev tom.... Grundvattnet ligger kanske på 1-2m där. _______ Varför vänta att hantera ytvattnet till det har kommit ned 2m i backen? Även om dräneringen hade varit utmärkt runt huset (idag finns ingen - vad jag vet) hade ytvattnet trängt mot den gamla ytterväggen
ninjaharry: Kan också vara radon-rör. Dvs om man tror sig ha problem med markradon så sätter man ngn slags fläkt kopplat till dem som då suger bort luft med ev. radon i.
dibb: 16-24 timmar. Slipa rent golvet först, sen låta elektriker lägga elgolvvärmeslingan. Obs viktigt att elektriker lägger slingan ! Sen flyta golvet, dagen därpå kompletterings spackling. Läggning klinker, sen fogning dagen efter tidigast. Ska du ha klinkersockel, 2 timmar extra
Elarssson: Hejsan funderar va detta är. Något att oroa sig över ? Dräneringen är ca 20 år och går ner gamla rör i marken, antar de kan vara att de är hål i dessa o kanske läcker vatten ? Kanske är dags dränera om ? Känner ingen speciell lukt eller så. Tips ?? [bild]
Oldboy: Då får den kommande vintern visa om det blivit bättre. :)
Jonas_70: Spännande "teamswix"! Du har inga bilder att lägga ut?
Napster: Jag tycker det låter som ett OK pris om det är inkl. moms, se till att de har försäkring ifall de råkar kapa kablar eller rör under grävningen!
reno_09: Om man gör garageplatta med L- element, går det att mura upp till tak med leca på denna? Âr det något extra/speciellt man ska tänka på här?
MathiasS: Ta en EU pall. Ta ett järnrör, cirka 20-25mm. Kapa röret i två en-metersbitar. Skruva fast ena delen i eu pallen, andra delen har du som förlängningsskaft. Det blir den enklaste sortens bockningsmaskin, går snabbt och enkelt och blir tillräckligt bra. Finns också exempel på mer "avancerade" bockmaskiner här på forumet.
KjellTimell: Sådärja, bara 30cm kvar att fylla igen schaktet med, har bara stenar kvar av befintliga massor, så jag behöver beställa ut nya massor.. vad för typ av jord är det jag skall ha till sista biten? "Jordfyllning 0-32" är det jag hittat hittills.
mrjim: Ska lägga lite mer grus runt mitt nybyggda hus. Idag har det sjunkit lite runt plattan eftersom den är pålad. Hur högt bör jag fylla upp på kantelementen? Vilken typ av krossmaterial är lämpligt? På baksidan kommer jag ha en altan. Har tänkt lägga betongplattor och sedan reglar på dessa. Kommer då i framtiden kunna justera när marken rör sig. Mvh Mrjim
Missme: [bild] [bild] Bra idé �� får se om detta fungerade. Den första bilden är på ett hörne där det är målat med den färg som jag oxå tror är fel. Det är även det svartaste hörnet. Den andra bilden är från ett annat rum där det inte är målat på samma sätt så där har fukten tagit en mer utbredd form på något sätt. Jag hängde med på att det var hela väggen som
Pecee: Hela huset har källare, förutom en mindre utbyggnad (2006~) där det är krypgrund. Krypgrunden är ca 5x5 meter och 1 meter hög. Det har konstaterats att det finns lite fukt där men ännu ingen panik. Grunden är som sagt väldigt liten och rakt under mitt TV-rum, därför vill jag helst inte ha en fläkt som brummar under. Hur hade ni isolerat den grunden? Med vanlig avfuktare eller där
Agnehans: Försöker googla på bra linbanor. Kan någon rekommendera ett företag/ en person som skulle kunna åta sig att specialkonstruera en linbana, gärna som man t.o.m kan sitta i (för gamla föräldrar mm) till ett pris som en privatperson kan ha råd med ( ingen skidlift alltså)
Raskus: Det visade sig vara 0-4 de hade, så jag chansar inte. Ett lass 0-8 samt 8-16 är beställt istället.
Exxi: Väcker gamal tråd. Har som sagt en blött hörne av tomten som jag vill rätta till tror ni att slänga på 10 cm singel och ett lager på 5 cm jord kan lösa detta eller måste jag dränera bort ?
Barnrikehuset: Dolda fel har jag ingen koll på men en känd riskonstruktion är nog en dålig start från din synvinkel för att få källaren invändigt betald. Men å andra sidan om dräneringen är felaktigt utförd, t.ex. borde ha varit kopplad på avlopp pga höga nivåer i dagvattensystemet vid skyfall, bakfall, fel nivåer på brunnar etc borde det i sig kunna gå som dolt fel. Tror du att det alltid