Sitter och planerar konstruktionen på plattan som skall gjutas snart.
Men det var en fråga som slog mig:
Konstruktion ovan till mark
Klinkers
100 mm betong med golvvärme
Fiberduk
100 mm Isodrän /här kommer avlopp att ligga
Bef mark

Vilket sätt är rätt att dra fiberduken vid avloppsröret?
Den rosa linjen är fiberduken
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiberduk är för att hindra jord komma ner i det dränerande materialet (makadam), så i denna konstruktion är den överflödig.

nja i det här fallet är det för att inte fylla isodränen med betong.
Det ska inte behövas någon duk under isoleringen enl isodrän

En tanke:
Kan jag fylla utrymmet runt avloppsröret med makadam istället och låta duken ligga plant över konstruktionen?

Är det här en rekommendation från isodrän?
Aldrig sett någon gjuta som du gör, men rimligtvis är inte betongen så blöt att den tar sig ner i porerna på isodränet.

Om det nu är så att det måste vara en duk, så hade jag jämnat av runt avloppsröret med 4-8 el likvärdigt åt dragit duken plant över.

Platta på isodrän ???

Det är väl tveksamt om det funkar för att ens orka hålla upp plattan, än mindre väggar och inredning?

Jag är absolut ingen expert på sånt här, men klarar inte isodrän typ max 30kPa som långtidslast, och det med rejäl deformation? De vanliga Isodrän 70-skivorna vi har till källarväggarna klarar bara 15kPa åtminstone.

Edit:
30kPa var enligt konstruktören för klent för vårt hus när vi diskuterade en liknande lösning med honom inför vårt bygge.

Redigerat:
Det ska väl inte stå några bärande väggar på plattan och då är lasten inte ett problem.

Fundera på att lägga plast istället förr duk för radonstopp. Och ja man ska ha något som hindrar betongen att fylla isodränen.

Får du inte plats med dubbla lager skivor?

De borde gå utmärkt att gjuta på rören som du tänkt, men att fylla ut med något där rören går lägre är ju inte fel. Du kan smula sönder isodrän eller ta sand eller mak.

Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
RoBo skrev:
Platta på isodrän ???
I get konstigt. Man använder isodrän för att slippa ett utrymmeskrävande kapilärbrytande skikt.

huggan skrev:
Fiberduk är för att hindra jord komma ner i det dränerande materialet (makadam), så i denna konstruktion är den överflödig.
Fel. Behövs för att betongen inte ska täppa för porerna i isodränskivan..

Jag har gjutit med isodrän, finns i olika hårdhetsgrad. Jag valde faktiskt att lägga en xps ovanpå isodränen istället för duk/plast de sista gångerna. Limmade xps skivorna, falsade, och fyllde mot kanterna med fogskum för att förhindra betong i isodrän (eller om det var podränskivor jag hade)

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Som vanligt finns det ju två sidor av ett mynt.
Tanken är att köra 95 kpa skivorna för att det inte ska bli några problem.
Allt enl isodränsupporten (vilka var väldigt hjälpsamma)

Det kommer inte stå några bärande väggar på den gjutna plattan. Det tyngsta som kommer stå är en tvättmaskin och med tanke på att fötterna är som 5kronor och klinker ska vara som ytskikt. Så det bör bli väldigt begränsad punktlast.

Vilken plast har ni lagt ovan isodrän?

Tack Mathias för de förtydligande du gjorde medan jag var nere och bilade i källaren.

Vanlig åldersbeständig plast ovanpå isodrän.

jodå har kollat på några stycken.
Men man vill alltid försäkra sig om att det blir rätt :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.