Hejsan på er alla! Detta blir min första tråd här. Jag och tjejen har precis blivit med hus. En tvåplansvilla från 1905, som totalrenoverades 1980, förutom torpagrunden😅. Det är fukt i torpagrunden , inte jättehög fukthalt. Den låg på 19% av 17% godkänt enligt Anticimex.

Huset står på stensockel.

Jag ska gräva ur hela grunden, lägga dit en plast och singel, tror inte vi behöver en avfuktare. Anticimexgubben trodde inte de. Det är en väldigt svåråtkomlig grund. De finns en lucka i ett av golvena där man kan gå ner , och rör sig cirka en halvmeter åt alla håll därifrån. Har börjat lite smått att gräva , det är en jävla massa sten , stora som fotbollar och uppåt, under de fuktig matjord.

På endel ställen nu när jag grävt går det åla sig runt därinne. Går inte krypa. Bjälklaget har klarat sig bra, likaså blindbotten. Det är ingen mögel i grunden. Utan bara lite hög fukthalt.

Idiot som jag är så kommer jag gräva ur hela grunden, utan att bryta upp golven då de inte är aktuellt. Gjuta platta är inte heller aktuellt.

Nu har jag ett pr frågor som jag länge funderat på och egentligen inte fått så bra svar på.

Hur mycket bör jag gräva ut? Så man kan komma ner och besiktiga ? Isf måste jag grävs ner en meter ungefär för de ligger sten ända emot bjälklaget.

Hur mycket makadam bör jag ösa in under sen? Har hört allt ifrån 10cm till 50 cm.

Det jag mest undrar över är egentligen om jag ska låta de va 35-40 cm mellan makadamet och blindbotten när allt är klar. Men då går de ju inte komma ner.. Om man nu måste de?? Skriva gärna hur ni här hade gjort och hur ni har gjort om ni gjort liknande idiotprojekt!

Tacksam för alla svar!!

Mvh

Här hemma har jag ca 50cm till asfaltsboarden. Vet inte om de är rätt eller fel. Men man har ju aldrig något där under å göra. Tycker dock de är skönt att kunna lysa in där och kolla läget. Så man inte får påväxt eller liknande.

Tror den mest avgörande faktorn är hur fuktigt man har de överlag runt huset/i marken.

Tror mer på att du skulle ha dränat om runt huset i stället och sett över dagvatten samt marklutning så det inte sluttar mot kåken.

Vidare.

Det finns flera skolor på torpargrund. Felaktigt är att det skall vara konstant ventilerat. Jag jobbar med kyla och värme och ser ofta skräckexempel på vad som händer om man har för stor luftomväxling eller kommer in allt för mkt varm fuktig luft i ett kallare utrymme. Detta höjer den relativa luftfuktigheten. Tror mer på att du skall ha en munters avfuktare och tillförslutna kattgluggar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.