Vi kommer relativt snart flytta in i vårt nybyggda hus.
Nu ringer grannen mittemot och påstår att hans hus utsatts för extrema vibrationer då vi fixade vårt markarbete så bland annat hans grund spruckit.
Gammalt hus.. Han kommer på detta nu..

De som gjort markarbetet (samtliga inblandade) säger att allt gått rätt till. De var inne hos närmsta grannen (jämte) när de började köra välten för att känna hur det kändes. Inget konstigt. Skaka lite men allt normalt. Nu nästan 8 månader senare kommer han på detta.

Vad gör man? Är det ens möjligt? Erfarenheter?

Ja kommer han 8 månader senare, så får nog han stå sitt kast.
Alternativt bevisa att det är så det gått till?
vad har han som bevis?
Före och efter foton?
Varför kom han inte tidigare?

Känns som han vill ha en gratis renovering :P

Han säger att han har filmer och foton när de arbetade som visar hur det skakade i huset.
Varför gick han inte ut och bad de komma in och kontrollera skakandet?
Han nämnde besiktning som genomförs innan och efter sprängning och drog någon skum parallell.
Får ringa försäkringsbolagen i morgon.. frågan är om någon täcker?
Så får de ta över så kan jag hänvisa till jurister direkt ist för att gröta i det själv..

Så att direkt gå ut och påtala detta var inte aktuellt?
Han ser enligt egen utsago att arbetena vid ditt hus skadar hans eget, men gör ingenting för att det skall upphöra och begränsas?

Sicken idiot, tror han att han skall få en helrenovering nu? Nä, din granne verkar vara en bedragare tycker jag ..

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Ja, alltså.. det känns lite konstigt.. Frågan är hur jag bemöter detta bäst?

Man vill veta varför han inte sa till direkt så det isf kunde undvikas.

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en äldre dam som granne tidigare. Då vi skulle spränga för tillbyggnad genomfördes besiktningar av bla hennes hus, Hon påpekade för mig att hon fått en rejäl spricka i sin köksvägg och att den nog hade uppstått pga vår sprängning, - Jag svarade: " men, vi har inte sprängt ännu", jag är inte säker på att hon nånsin förstod vad det hela gick ut på...

• Gilla
Aser och 16 till
  • Laddar…
Vi har precis rett ut en konflikt med en annan granne så nu detta..
Så han borde inte ha så mycket att komma med då?
Vi ska ha slutbes snart, ska kolla med vår besiktningsman och KA.. de borde ju ha tips.
Behöver jag dra in vårt försäkringsbolag eller ska jag bara be honom förklara och sen bevisa det innan man drar igång det?

Men du köpte tjänsten? Då är väl ändå du utan skuld, den anlitade firmans ansvarsförsäkring bör väl täcka detta såvida det verkligen är sanning.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi har delad entreprenad via husleverantören så vi har inte gjort ett skit själva. Vi hyrde välten för bättre pris men det var grundläggarens personal som satt i och hade entreprenad på grunden och marken. Men han sa att vi hyrde välten sen tog inte han i det mer..? Husleverantören tog också kontakt men han hävdar att allt gått rätt till. Grannen ville ringa grundläggaren själv så han fick numret men han lär inte komma så långt där och då kommer han väl på oss..

Om det som han säger stämmer att firman som sprängde har gjort en besiktning hos honom innan och efter så är det väl dom han ska processa emot, vad har du med det att göra?
Han låter som en rättshaverist som dessutom verkar tämligen korkad, ingen bra kombination.

Vi har inte sprängt något allt.. det är när välten körde på vår tomt.. Han drog en parallell med besiktning i samband med sprängning (som att det var samma sak) Så det är vibrationerna från välten han anger som orsak till skadorna

Om TS har en delad entreprenad så är ju TS med största sannolikhet byggherre och också ansvarig för bygget och får då ta ansvaret för hur det utförts.
En tvist kommer att falla på TS att reda ut och det är inget grannen ska processa mot entreprenörerna.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Precis. Men samtidigt.. är han hemma när det händer och inget görs.. då undrar man ju..
Så blir ringa försäkringsbolagen i morgon..

Han kanske helt enkelt inte sett sprickan förrän nu och antagit (han kan ju ha rätt det vet vi ju inte) att den kommit i samband med vältningen. Kan ju vara första gången att fått tillfälle att prata med er? Det låter ju som ni har gått ganska hårt fram på tomten.

Han har säkert inget att komma med juridiskt men grannsämjan lär väl få sig en törn.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.