B
Barnrikehuset: Dolda fel har jag ingen koll på men en känd riskonstruktion är nog en dålig start från din synvinkel för att få källaren invändigt betald. Men å andra sidan om dräneringen är felaktigt utförd, t.ex. borde ha varit kopplad på avlopp pga höga nivåer i dagvattensystemet vid skyfall, bakfall, fel nivåer på brunnar etc borde det i sig kunna gå som dolt fel. Tror du att det alltid
11 svar · 3,8k läst
Y
yuphin: Har en källare i kolonistugan, ingång via lucka utomhus. Putsen och färgen har börjat lossna och min fråga är hur man lägger på ny puts. Kan man köpa färdigblandat eller blandar man med vatten? Är en bred spackelspade ett bra vetktyg?
0 svar · 1,5k läst
S
Skånelänge: Om jag täpper till ventilationen under sommarhalvåret och låta den lufta ur under de kallare månaderna borde fukten hålla sig i schack. Men som sagt, jag kommer hålla koll på fuktigheten över tid och se om några mer avancerade åtgärder behövs.
19 svar · 6,2k läst
·
G
gbgustaf: Ja ventilerna är igensatta. På den del av krypgrunden som har jordgolv är jorden ganska fuktig idag, trots att det är en ganska torr sommar. Tydligen ligger de lägsta punkterna inne i krypgrunden på en lägre nivå än dräneringen utanför. Och plasten glipar som sagt rejält. Tyvärr är det väldigt besvärligt att krypa där inne, det är knappt så man kommer under golvbjälkarna där
9 svar · 12,4k läst
P
Patrik Tarsalainen: Tack! Armeringsjärn lät ju intressant, jag hade tänkt kila ner dem ordentligt och sen använda nått slags kitt.
2 svar · 6,6k läst
·
S
Skånelänge: Tack för tipset - kräver 1wire uppkoppling? Det är i vårt sommarhus 3h hemifrån (vill ha lite koll på kåken när vi är borta) :)
2 svar · 1,9k läst
B
basseman: Mats Gren http://www.gconsult.se/kontakt.html
1 svar · 1,2k läst
H
Hammarfall: Hej! Efter dräneringen lossnade en bit puts intill källarfönstret. Mellan sockeln och fönsterkarmen är det en glipa, ca 5cm. Jag tänkte passa på att renovera fönstret, putsa om och måla. Har skrapat bort en del ruttet trä från karmen, tidigare måste det bara ha varit puts mellan. Vad bör jag fylla igen hålet med? Känns inte optimalt att bara kladda i lote puts.
0 svar · 617 läst
M
MagHam: Lika aktuell nu som för 5 år sen ;) Helt rätt att ta det lite lugnt med "dräneringshysterin". Många gamla hus har inte kapilärbrytande skikt under väggsula respektive golv och kommer att suga markfukt i alla fall (om man inte stagar upp hela huset och gräver under också) En avfuktare gör ett stort steg framåt.
17 svar · 10,4k läst
M
MagHam: Facit har jag inte, men att ballasten i bruket ska vara lämplig för vidhäftning - och att man med fördel ska slamma - vet jag påverkar resultatet markant.
1 svar · 3,0k läst
N
Noseone: Ok!
2 svar · 1,7k läst
N
2 svar · 1,7k läst
G-83
G-83: Som Mikael_L skriver har det blivit hysteriskt det här med tvättad makadam. Vi kan få en ritning på en grund där färdigt golv ligger 500mm över befintlig mark. 100mm betong, 300mm cellplast och 200mm tvättad makadam. Här har vi alltså 100 mm makadam och 300mm cellplast ovan mark. Var vill konstruktören att fukten ska komma ifrån undrar man. Alternativt har personen aktier i
20 svar · 20,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Yes, instämmer! Och hade jag varit allergisk mot sjösten, så hade vi ju kunnat lägga plattorna upp-och-ner. Men jag fick mina sjöstensplattor av en vänlig forumkompis i Lund, pyro https://www.byggahus.se/forum/medlem/71024 :) Och priset var alltså 0 kr, prutat och klart. Gratis är gott! PS Tack Pyro, synd bara att plattorna inte räckte runt alla våra tre hus :)
4 svar · 3,1k läst
·
B
Blomqvist78: Tack för input!
3 svar · 2,2k läst
E
Earplugged: Hej, Håller på att gräva ur för att lägga ny trossbotten i timmerstugan och funderar kring organiskt material på marken. Nu ligger det kutterspån direkt på marken sedan kommer timmerstommen gömd i spånet och sedan träplank ovanpå, kutterspånet är kruttort och ser nytt ut och golvreglarna ser jättefina ut. Nu var tanken att gräva ur ordentligt, lägga ett lager grus med plast på
0 svar · 1,2k läst
varmkorv
varmkorv: Inser att frågeställningen är vag, vilket av alternativen skulle ni gått på. Har jag missat en uppenbar lösning? Hur gjuter jag lämpligen?
1 svar · 1,5k läst
·
P
peter_sweden: Hej Jag håller på att snickra ihop en enkel ställning för att stödja hallonbuskar. Finns något smart någorlunda enkelt sätt att förankra den i marken på? Det är berg en bit ner så jordankare blir svårt. [bild] [bild]
0 svar · 4,2k läst
·
anders07
anders07: Tack för informationen! Det är motlutande terräng på alla tre sidor egentligen, mindre på ena långsidan men den är ju ändå ca. 70% under mark. Jag räknade bort vanlig cellplast p.g.a detta och att det är jordmassor upp över hela väggen (minus grus då förstås vid platon) . Jag läste att om man har jord och vatten så dels håller inte cellplast mot trycket lika bra och så sätts
2 svar · 2,5k läst
·
J
jerwes: En undertrycksfläkt i samband med en avfuktare borde kanske bli bra. Ja huset har inte den bästa konstruktionen, men sylen ligger inte helt stumt emot, där liggersyllpapp mellan.
2 svar · 1,8k läst
·
A
Avemo: Ställ den på lecablock. Det duger åt både lekstugor och många andra bodar, bastur och liknande så länge inte marken sluttar för mycket.
7 svar · 7,2k läst
·
B
byggarätt: Ja det är märkligt att rasskydd vid schakt aldrig visas ...antagligen för att folk fuskar ? Jag fuskade själv tycker jag... Det vanligaste felet vid schakt är för brant schakt kant samt var man lägger massor som ska tillbaka...sedan måste du syna kanten så att du inte har glidlager så att du riskerar skred...vattenförande skikt.. Se till att du undviker vatten i gropen med dränkbar
15 svar · 5,6k läst
·
N
nypon: Du ska använda en grusfraktion med nollmaterial i annars går det inte att packa det ordentligt. Man använder 0-32 eller 0-18 för detta. Normalt är: Duk, 0-32, 0-18, toppmaterial (singel/stenmjöl/plattor/asfalt) MEN nu har du ju redan lagt ut makadam så då för vi köra på de förutsättningarna :9 Troligtvis kan du få detta hyfsat stabilt också och det blir kanon att lägga på 0-4
3 svar · 1,5k läst
N
nypon: Ser ut som det är på väg att rämna. Säkerligen vattnet som slutligen tagit den lilla grundläggning som en gång fanns. 3 järnvägsrälsar/balkar och 6 domkrafter så lyfter du bara upp huset. Lite mer avancerat ta långa balkar/rälsar med hjul/glidplattor så kan du "skjuta/rulla" huset åt sidan och sätta ner provisoriskt och sedan bygger du en ny grund i lugn och ro. Allt blir mer
5 svar · 3,6k läst
·
anders07
anders07: Klinker fungerar ju också!
4 svar · 960 läst
R
reta: Det är en innervägg för att skapa ett hobbyrum i ett garage som fullt möjligt kommer återställas/demoleras i framtiden. Dessutom har jag inga verktyg för att borra i betong till hands :(
3 svar · 3,5k läst
·
D
SBH: nog kan det bli bra. dubba in järn i plintarna. skulle satsa på femton. men blir det mera gör ju inte det något
1 svar · 1,6k läst
·
C
Chippe: [citat] Tack för svar. Jag blandade i stenmjöl och lite större grus med bärlagret och det blev stabilare. Lade även på ett lager markduk och därefter stenmjöl. Köpte kall asfalt, verkar mjukt. Just nu spelar det ingen roll hur hårt jag packar asfalten. Den blir inte hårdare men med tiden så blir den nog det.
2 svar · 2,4k läst
B
Bålstamatte: Hur är det med tjälskjutning med en sådan grundläggning? Behöver man lägga markisolering och hur mycket bärgades? Matte
2 svar · 1,8k läst
4integration
4integration: Nu har jag i alla fall format av. Jag såg redan innan att formen har gett sig lite vilket var synd. Dock är det mest grannen som ser det och jag skall sen montera ett staket på muren så man kommer nog inte tänka på det så mycket. Men efterklok som man är så hade detta varit enkelt fixat med en tving eller nåt liknande. Det var en lärdom för en IT snubbe :) Några bilder :) [bild]
9 svar · 9,9k läst
·
T
teamswix: Paddar man gruset under plattan som ligger på lersand ska det väl inte röra sig många mm?
9 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.