Jag håller på att modernisera 70m2 källare med golvvärme, avlopp från detta decenniet och en hel gäng mer el än idag, isolerat golv med golvvärme och så. Nu har turen kommit att börja rota i pannrummet. Betongplattan är bort bilad och bortforslat. Under betongen ligger det ett bra lager med sprängsten och under det ligger de sand. När ja börjar rota i de undre delarna av sprängstenen, de som ligger i direktkontakt med sanden så ser de ut så här.
Sanden är även påtagligt mörkare än i övriga rum där jag har varit och rotat. Se ljus ytsand till vänster i bilden och mörkare sand till höger i bilden. Känns inte direkt som den är fuktig, utan snarare något annat.
Huset var tidigare oljeeldad, men förrförra ägare installerade en elpanna istället.
När jag bilat bort golvet i pannrummet och tvättstugan uppdagades dessa rör som låg under betongplattan. Kan dessa rör vara till gamla oljepannan? Ett matarrör och ett returrör till tanken?
I så fall måste tanken ha stått utomhus då rören slutar vid väggen i tvättstugan. Ett par 3-4meter från oljepannan.
Då rören har gått under plattan kan de mycket väl ha läckt lite olja under tiden oljepannan användares. Då huset byggdes 1956 och oljepannan togs bort enligt de uppgifter jag har 1999. Så allt var inte direkt purfärskt när oljepannan togs ur drift. Är detta oljeblandad sand tror ni?
Det är ingen påtaglig lukt direkt från sanden. Någon som vet något bra ställe där man kan analysera mark för oljeföroreningar till ett rimligt pris?
//Tobben
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sanden är även påtagligt mörkare än i övriga rum där jag har varit och rotat. Se ljus ytsand till vänster i bilden och mörkare sand till höger i bilden. Känns inte direkt som den är fuktig, utan snarare något annat.
Logga in
Skapa konto
Huset var tidigare oljeeldad, men förrförra ägare installerade en elpanna istället.
När jag bilat bort golvet i pannrummet och tvättstugan uppdagades dessa rör som låg under betongplattan. Kan dessa rör vara till gamla oljepannan? Ett matarrör och ett returrör till tanken?
Logga in
Skapa konto
I så fall måste tanken ha stått utomhus då rören slutar vid väggen i tvättstugan. Ett par 3-4meter från oljepannan.
Då rören har gått under plattan kan de mycket väl ha läckt lite olja under tiden oljepannan användares. Då huset byggdes 1956 och oljepannan togs bort enligt de uppgifter jag har 1999. Så allt var inte direkt purfärskt när oljepannan togs ur drift. Är detta oljeblandad sand tror ni?
Det är ingen påtaglig lukt direkt från sanden. Någon som vet något bra ställe där man kan analysera mark för oljeföroreningar till ett rimligt pris?
//Tobben
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nergrävda oljetankar utomhus är inget ovanligt förr tillbaks men även om det genom åren läckt ner en aning olja så skulle jag nog inte riva upp himmel och jord och analysera för det. Så länge det inte handlar om kubikmetrar genom åren varje år är det nog lugnt och skulle det vara såna mängder så skulle det lukta ganska mycket nu när ni har fått upp golvet.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Olja är typ diesel.
1 dl ( en deciliter) diesel förorenar 10'000m3 dricksvatten. Har du egen brunn?
1 dl ( en deciliter) diesel förorenar 10'000m3 dricksvatten. Har du egen brunn?
Ja, eldningsolja har en ganska stark och distinkt lukt. Så luktar det inget nu, så hade jag inte varit orolig. Däremot kanske ni skulle kolla om den gamla tanken finns kvar och om den isåfall är tömd på olja. Det har ju hänt att tankar rostat sönder och rasat in. Syns det något påfyllningsrör på utsidan?
Jag har ingen egen brunn. Utan det är kommunal VA. Så vattnet är jag inte orolig för. Utan då jag ska få in 2dm isolering och försöka sänka golvet 10cm när jag gjuter ny platta så måste en stor del av materialet ut ut pannrummet. Dessa kommer körs iväg tillsammans med annan massa i en container. Om de nu skulle vara brännolja så kommer de bli dyrt att sanera oförorenade massor för att dessa blandas med eventuella förorenande massor. Sen är de lite frågan vem som ska betala för kalaset med sanering då jag nyligen köpte huset.
Jag dränerade i våras, och då upptäcktes ingen oljetank eller oljeledningar. Så har den stått utomhus så är den nog borttagen. Tänkte höra med kommunen om de har några papper på att den är bortforslad. Eller så får jag höra med grannarna som bott här länge. =0)
De gula på första bilden är lite som ett klegg. Skulle de kunna vara dieselbakterier tro? Liknar det om man bildgooglar dieselbakterier..
Jag dränerade i våras, och då upptäcktes ingen oljetank eller oljeledningar. Så har den stått utomhus så är den nog borttagen. Tänkte höra med kommunen om de har några papper på att den är bortforslad. Eller så får jag höra med grannarna som bott här länge. =0)
De gula på första bilden är lite som ett klegg. Skulle de kunna vara dieselbakterier tro? Liknar det om man bildgooglar dieselbakterier..
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Om vi nu antar att det bara handlar om nå smygläckage och det möjligen hamnat nån liter i backen över typ 40 år så spelar ju inte det nån roll om du nu inte står och säger till gubbarna som hämtar skiten att det troligen är "kontaminerat" grus. Så länge det inte luktar nåt så kan du nog lägga ner det där tänket och forsla bort det precis som vanligt.
Inte ens när de sanerar på riktigt får de med sig "allt" det skulle ju vara fullständigt omöjligt.
Inte ens när de sanerar på riktigt får de med sig "allt" det skulle ju vara fullständigt omöjligt.
En liten återrapportering =)
Nu har jag rivit ut all sten och läget ser lungt ut. Ser ut att ha växt in en del grejer utifrån,eller att fyllnadsmassorna inte varit de bästa. Sedan har nog bristfällig dränering och fukt/regnvatten från intilliggande berg gjort att de varit ganska fuktigt i sanden. Därav den mörka färgen och så ser de ut som att vissa växter förmultnat till jord.
Sen tömde jag min varmvattenberedare på ett par 100liter vatten i samma rum efter att betongen var uppbilad. Möjligen kan de orsaka en del fukt också, men knappas förmultning.. =) Nu får vi se va de andra rummen ger, förhoppningsvis inga överraskningar.
//Tobben
Nu har jag rivit ut all sten och läget ser lungt ut. Ser ut att ha växt in en del grejer utifrån,eller att fyllnadsmassorna inte varit de bästa. Sedan har nog bristfällig dränering och fukt/regnvatten från intilliggande berg gjort att de varit ganska fuktigt i sanden. Därav den mörka färgen och så ser de ut som att vissa växter förmultnat till jord.
Sen tömde jag min varmvattenberedare på ett par 100liter vatten i samma rum efter att betongen var uppbilad. Möjligen kan de orsaka en del fukt också, men knappas förmultning.. =) Nu får vi se va de andra rummen ger, förhoppningsvis inga överraskningar.
//Tobben
Klicka här för att svara