pacman42
pacman42: [citat] Att torka ut det är ju möjligt, men lösningen brukar vara att lägga platonmatta och ventilera utrymmet istället. Jag skulle definitivt välja en lösning som gör att inte trät har kontakt med fukten på något sätt.
7 svar · 7,1k läst
J
jivanoff: Hej! Nu börjar det suga i renoveringstarmen igen efter ett års uppehåll. Så nu går jag och funderar på att dra igång med tvättstugan och steg ett är ju att fixa golvet. Idag har jag en källare med troligen helt oisolerat golv, och jag funderar på att helt sonika bila upp det och isolera och gjuta nytt. Men då funderar man ju på dels det här med isolering, jag antar att typ 30cm
0 svar · 1,7k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Nu menade jag toppstenen, den lyfter man inte hur som helst. Asa ut den är ju en helt annan sak, men den ligger ju liksom en meter upp i luften... :D
22 svar · 6,3k läst
·
F
freddemp5a: Citat från expert på Betong.se: Du bör ha ett mellanlägg mellan betonggjutningarna, t.ex. tunn frigolitskiva eller träboard. Lämna en ca 2 cm öppen spalt högst upp som du sedan fyller med en mjuk fogmassa som gör att fogen blir tät men kan röra sig med temperaturen och betongens krympning. För att förhindra att kanterna på respektive sida om fogen lyfter i förhållande till
3 svar · 3,8k läst
R
Robban_C: Ja, man kan fylla med kulor av Leca eller Isodrän mellan skiva och ojämn vägg, om du kommer åt uppifrån att få in kulorna. Tänk på att invändig isolering kan ge kondens på insidan av grundmuren. Den kondensen måste kunna infiltrera ner i marken, du får alltså inte lägga plastfilm ända ut mot grundmuren. Ang att sätta isolering på utsidan: Ja, man kan isolera den ena delen
1 svar · 2,8k läst
S
smurfen72: I en tvättstuga borde det väl inte behövas fukt spärr framförallt inte med betong golv eller ?
3 svar · 1,2k läst
S
Skysodan: Är utkastare på den sidan av huset. Så har grävt ner det ena till en infiltration och tänkte göra lika med det andra. Vill inte ha massa vatten ansamlat vid knuten.
3 svar · 9,1k läst
S
smurfen72: Det är på ett liknande sätt Bewis skiva funkar fast den är tätare än isodränn typen men har för mig att Bewi skivorna har bättre isolerings värde. http://www.bewiinsulation.com/se/produkter-drensplate/
6 svar · 8,5k läst
G
gotlund: det är bara till dräneringen, jag ska fixa en separat kassett till takavattningen, blir att räkna med 100 liter per 10m2 tak bra ide med att provgräva en grop
2 svar · 5,5k läst
K
keffosteffo: Äsch, suttit och klurat lite nu och jag lägger detta åt sidan (får skotta lite) och använder som fogsand sen. Var faktiskt schysst färg på den. Så får jag beställa hem samma sort som resten är lagt i. Så får det bli. Har bara hittat trådar/sidor/instruktioner där de rekommenderar 0-4 eller 0-8 och liknande trådar som denna där man avråder från 0-2. Så då känns det dumt att
1 svar · 2,7k läst
Raskus
Raskus: Nja då behövs murcement som innehåller kalk.
6 svar · 12,9k läst
·
H
hakan_o: [citat] Armera verkar vara en väg att ta: http://gds.se/hantverksteknik/murare/laga-sprickan-i-vaggen
5 svar · 10,7k läst
·
D
Durus: Skulle nog säga att det är beegklack. Det är just därför vi söker någon som kan kika på tomten.
2 svar · 2,6k läst
F
Fredagscola: Hej, Sugen på tomt som vår kommun utfört geoteknisk undersökning på, där de rekommenderar max tilläggsspänning 4m under under nuvarande marknivå till 40kPa. Någon som vet ungefär vilket marktryck man får från ett enplanshus? Och om det marktrycket är detsamma man får som "tilläggsspänning 4m under nuvarande marknivå" Vill ju inte behöva betala för pålning / kompensationsgrund
0 svar · 1,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Nej det tror jag absolut inte, men hela bärlinan bör ligga på stolpe/plinten är min erfarenhet då det skjuver rätt bra från alla de ton ett hus väger om bara halva balken har stöd, vilket på ett antal års sikt kommer visa sig :/ Sen kan man ju höja konstruktionen och lägga extra bärlinor (som i sig kan sticka ut) på längden iaf ett liten bit (beroende på grovlek), om du
5 svar · 2,6k läst
·
T
Tommy_s85: Hej igen och tack för alla svar 😀 Lutar åt att jag låter grävarn fixa kabel med rörhalvor. Lär återkomma med fler frågor :)
8 svar · 7,1k läst
H
hempularen: Väldigt svårt att bedöma utifrån det som skrivits. Man skall komma ihåg att besiktningsmän från vissa bes. företag (läs A...x) regelmässigt "hittar" fukt i krygrunder. Samma firma råkar vara stor på att sälja avfuktningsaggregat. Det har visats upp bes. protokoll från sagda firma här på forumet, där bes. mannen pekar på riskerna med fukt i krypgrunden, och nyttan av ett
2 svar · 5,1k läst
B
Bjorn67: Det verkar som "fundamentet" är av sten men osäker på resten.
6 svar · 4,9k läst
·
K
Kapten_Haddock: [bild] [bild]
1 svar · 1,0k läst
·
G
garddor: Hejsan! Det här är mitt första inlägg och en dokumentering av vårt golvvärme projekt. Vi skall strax bila bort 20 kvadratmeter betongplatta i ett rum.. Under betongplattan finns grus och makadam ser det ut som. Jag undrar: Eftersom det finns en övervåning och två av väggarna är bärande, finns det inte risk för att de decimetrar kvarvarande betongplatta väggarna står på går
0 svar · 758 läst
Y
yuphin: Denna produkt finns tyvärr inte längre, vet ni om en annan motsvarande produkt? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bruk-sika-mixochgo-f%C3%B6r-inom-och-utomhus-1-25kg Skall laga några små skador på plintarna till uteplatsen och det var så enkelt med Sika Mix&Go, bara blanda i vatten och köra.
0 svar · 1,7k läst
T
thomasx: [citat] Ja, polyuretan kan försätta berg :) Även fogskum har ju förmåga att försätta en och annan karm m.m. om man inte är försiktig ;)
10 svar · 15,1k läst
mexitegel
mexitegel: Jag vill minnas att jag i andra trådar jämfört kostnaderna och att de är jämförbara. Det har skiljt en hundralapp upp eller ner beroende på förhållanden och hur bra pris man lyckats förhandla fram.
3 svar · 2,9k läst
S
snowsoul: HME TOOLS kan du beställa från, Använd 3-4 st borrar och borra 10cm åt gången sen byt borr.
3 svar · 3,1k läst
Y
Ylwen: Tack! Nej det är en hårdgörning för vår blivande garageuppfart främst, så den ska klara 1-2 personbilar är det tänkt. Planen på sikt är ju att plattsätta uppfarten men vi har inte budgeterat för det nu då vi känner att vi måste få en bättre översikt på själva huskostnaderna först. Men oavsett så har jag utgått ifrån att förarbete med hårdgörning måste göras och ser
4 svar · 3,8k läst
C
Chest: Har kollat runt lite och det verkar gå att lägga dräneringen nästan under grunden såsom på bilden. Så det kan ordna sig.
2 svar · 2,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Bor i ett radhusomsråde - en del grannars parkering lutar rätt bra utan större problem på vintern. Min lutar ca 15 cm på 6 m. Grannens iaf 40 cm på 6 m... /K
5 svar · 4,0k läst
K
kvistberg: Hej! Kom in på den här tråden när jag sökte om isolering och badtunna. Jag mailade norrtunnan om exakt samma fråga för några månader sen och svaret blev: "Det är faktiskt ”bara” 2 armeringsjärn 1 dm från varandra med stenar mellan. Så inte svårare än så. Dom är alltså inte bärande utan endast dekorativa.”
6 svar · 4,4k läst
·
tensiden
tensiden: Kort från en som fixar med sin egen källare nu (och de närmaste åren i den här takten). Vi har panel på väggarna i vissa utrymmen nu. Den sitter med metallreglar bakom samt luftspalt uppe/nere. Detta är en helt okej lösning så länge som du inte har för mycket fukt. Vad gäller golvet kan du inte lägga laminat direkt på, för då kan du mycket riktigt få problem längre fram.
1 svar · 2,9k läst
G-83
G-83: Hej Vi sätter alltid gjutjärnsbetäckning över spolrör och har ni haft en firma till jobbet så be dem ordna detta. Även om ni får betala kan ni sätta dit dem själv och slipper plastlock som spricker och ser tråkiga ut.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.