Grund & Markarbeten
elsape: Hej! Nu har jag sökt länge och väl här på forumet utan att riktigt få svar på mina frågor, så om någon har tid att svara är det uppskattat! Vi har precis köpt ett 1 1/2 plans hus byggt -75. Platta på mark, flytande golvkonstruktion. Säljaren hade gjort en besiktning med tillägg av håltagning i en innervägg och en yttervägg då hen tecknat en "dolda fel-försäkring" och det är
oceanis: Men observera att det är mycket kvar innan markarbetet är färdigt. Det återstår ganska stora kostnader i alla de momenten som inte ingår enligt offerten. Så att jobba med allt dom exkluderat och få ner priset på det kan ge en hel del.
ochkl0620: Tyvärr säger takhöjden ifrån på detta. Ca 2 meter. Annars hade jag gärna haft en saxlyft. Har sådana på jobbet, jävligt smidigt :-)
avant: Vilken sealer/ytbehandling rekommenderar ni som lagt präglad markbetong? Hur ofta upprepar ni denna behandling och är ni nöjda med resultatet? Capton går bort av uppenbara skäl presenterade i andra trådar på forumet ...
Oldboy: Det är konceptet med risk-konstruktion. Dvs det finns en risk att det blir t ex mögel och/el röta. Fuktigt virke kan också vara grogrund för hussvamp, och det kan vara en startpunkt för trägnagarinsekter. Men, det behöver inte nödvändigtvis någonsin inträffa. För att en risk ska vara praktiskt användbar som beslutsunderlag för ev åtgärder måste den graderas. Det finns
f91jsw: Det är klart du ska lägga rören, ganska liten extra kostnad i sammanhanget. Om det går att mata från fördelaren beror ju helt på byggnadskonstruktionens förutsättningar. Dvs det går, men frågan är hur besvärligt det är att dra rören genom den befintliga byggnaden.
thomasx: Gör en hög grund till huset istället. Du behöver ju inte göra källare eller inreda den så som på bilden om du inte vill. Men det kan ju bli ett fint förrådsutrymme där under. [bild]
Bhejane: Det vet vi ej. Vi har inte kommit till att inspektera huset än. Sprängningarna sker ca 3 meter från vår tomtgräns. Det vi är oroliga för är främst på kommande sprängningar (är simplex sprängkraft tillräckligt stark för att göra skada), samt hur det påverkar vår bergvärme. Inga personskador förutom att det var rätt omtumlande. Jag har haft elefanter springandes mot mig och
PatricF: Det ligger parallellt med väggen men kanske några centimeter bredvid. Jag har bara en inspektionsbrunn att gå efter och den ligger precis parallellt med väggen så jag vet inte exakt. Tänkte se om jag kan få tag på en golvsåg imorgon men jag kan ju alltid börja kapa 20 cm från väggen eller något för att se hur det ligger till. Hade ju inte varit för jävla roligt att kapa en ränna
byggarätt: Hej På bilderna så ser det ut som att ni fått rejält med grus under bottenplattan och det är som det ska vara... Dräneringen o avvattningen verkar vara sämre med och om du öst på 0-8 för att sätta kullersten i så kommer det att åka ner i dräneringen och sätta igen lite grann...volymen 0-8 i förhållande till gruset är det som avgör ? Jag tycker att i första hand ska beräkna
BElofsson: Det enda problem jag haft med snigeldynamit är att det tar en evighet att brinna (dagar). Men då har det varit typ 10 grader, så det är nog temperaturen som spökat för oss båda, fast på olika sätt. Men det borde ju gå att använda kallt vatten när man blandar för att få ner temperaturen. För lösa stenar använder jag istället spräckkilar (www.gnejsgranit.se). Använder både 22mm
Marcus Lindberg: Tja, behöver hjälp med att räkna ut hur mycket betong som går åt för 1 kvm med 150mm tjock Mått på plåten finns här: http://www.kumlaviken.se/peva45.html#tab02 Tacksam för hjälp Mvh Marcus
Stefan1972: allt beror väl på hur mycket fukt det är och vart den kommer ifrån. Det är möjligt att det räcker med att isolera väggarna och få det bättre men det jag var inne på är ju en riktig dränering under sulkant. Slang som mynnar i brunn alltså. Jag är ingen byggare på något vis men en sådan lär man väl utföra runt hela huset, annars gör den väl inte mycket nytta.
Hybridnyckel: Bra fråga... Det jag får reda på är "återrinningstiden" i stora brunnen. Är den lång kanske det är rimligt att konstant hålla en lägre nivå, och därmed, i bästa fall, sänka nivån under huset. Den lilla källarbrunnen är inte aktuell i detta syfte, tror jag. Den dränkbara lämnar ju rätt mycket vatten kvar så när jag testtömt denna har jag sugit upp med våtdammsugaren. Då
Memnok: Källaren är klar sen några år tillbaka. Vette tusan hur vi skulle klara oss utan de extra biutrymmena. Radonet blev blev det en helt annan lösning på, radonbrunn ute på gården. Sänkte värdena med 97%! Numer trebarnsfar, så tiden här på forumet är minimal, dock finns det en del material att kika på på min sporadiska blogg http://dalecarlicus.blogspot.se
Gorson: Huset är från 1956 Jo det är en rejäl och intakt syllpapp. Tegelfasaden är i dåligt skick så det kan hönda att det kommit fukt utifrån. De har dessutom låtit både vildvin och murgröna hörja fritt i åratal enligt grannarna. Så vi planerar att tilläggsisolera utanpå tegelväggen
Fjojtmehmet: Jag hade börjar med att skyffla ut lite singel och lägga plast över, oftast är det markfukt som uppstår i krypgrund
krilbe: Hej! Jag klantade mig lite med en nygjuten betongplint till en staketstolpe i helgen. Den hade inte härdat färdigt än, och så var jag framme och försökte banka in en aningen för tjock stolpe mellan de två ingjutna plintjärnen. Betongen sprack givetvis. Passningen är perfekt - sprickan syns inte om jag puttar ihop de två bitarna. Tänker att det vore enklare att limma än att
Arne999: Jag ska gjuta upp en 250x30x30cm grundmur under en del av huset. Blandar 2 säckar i taget så det tar ett tag att fylla formen. När ska jag vibba smeten? Gör man det efter var å varje blandning är det väll risk att man vibbar för mkt?? Kör med weber grovbetong standard
FRS05: Ja, det kan hända att tillverkaren tar i med både hängsle och livrem. Men själv vill man ju vara på den säkra sidan och göra som tillverkaren rekommenderar. Särskilt när det handlar om en sådan här sak där säkerhet är väldigt viktig.
bomm: Skall du in med en traktor och andra tunga punktlaster så skulle du nästan fått någon att räkna på det hela. 6x150 armeringen känns lite i underkant då. Att gå upp ett snäpp där och/eller dubbelarmera (över och underkantsatmera) kanske kan behövas. Vid dubbelarmering så måste betongtjockleken också ökas något. Kolla med tjällden igen och uppge vad ni skall använda garaget
Chrissofsweden: Vi ska ju inte ha något organiskt mer än några hyllor och klädstreck. Natursten vittrar inte direkt med åren heller.
heimlaga: Du gör som du tror är bäst...... för jag kan inte bedöma betongens skick baserat på bilder men förr eller senare lär den nog behöva förnyas. Kom bara ihåg att ta reda på var pissbaljan är. Floren (rännan) i golvet i fähuset brukar leda ut genom väggen och ned i pissbaljan. Den är ofta kring två meter djup och brukar vara gjuten av betong. Vanligtvis brukar det vara minst en
leby: Det är nog så enkelt att båda metoderna är testade, och inte så förvånande funkar båda. Om det ena eller andra är bättre kan väl möjligen ha att göra med förutsättningarna vid just ditt hus. Har du påskjutande vatten utifrån, slutande berg? uppvärmd källare? Jag skulle gissa... vatten utifrån eller källare isolerad på insidan, platon bäst, öppna väggar (bara puts i
slerker: Hej forumet! Jag har byggt en stödmur i betong, fyllt upp på insidan och putsat framsidan. Nästa steg är att fixa avtäckning på murkrönet, och i samband med att jag letade efter lämplig produkt för detta så hittade jag information om att puts eventuellt inte bara behöver skyddas ovanifrån, utan att fukt även kan krypa igenom exempelvis en betongmur och orsaka frostsprängning på
Arne999: Mitt (timmer)hus har stått på stöttor 7meter av ena långsidan senaste året pga av dränering förra året som raserade torpargrunden. Jag fyllde då upp med grov mackadam (som tydligen inte va ide att padda ) hela vägen från berget. på var sidan om detta gap har dock huset haft oförändrat underlag så hur mycket denna torpargrund bar upp huset kan ju diskuteras med tanke på att det är
Norrlandsbonde: Har ett kallgarage (40 kvadrat ca) med dubbla murade väggar med puts på. Grunden består av en betongsula och ett gjutet betonggolv. Golvet har spruckit sönder och stora delar av det är borta, under ligger det bara sand. det bästa vore förstås att riva ut betongen, gräva ur sand och ösa ner makadam och sen isolera och gjuta en ny armerad platta. Det är dock för dyrt och tar för lång