Hej!
Nu börjar det suga i renoveringstarmen igen efter ett års uppehåll. Så nu går jag och funderar på att dra igång med tvättstugan och steg ett är ju att fixa golvet.
Idag har jag en källare med troligen helt oisolerat golv, och jag funderar på att helt sonika bila upp det och isolera och gjuta nytt.
Men då funderar man ju på dels det här med isolering, jag antar att typ 30cm "frigolit" är att rekommendera, men sen är ju frågan hur tjockt ska man gjuta golvet, räcker 10cm?
Hade tänkt att gjuta in golvvärme också då jag tänkt ha en andra dusch ( finns redan men den behöver fräshas upp ) samt installera en toalett där då jag saknar toa i källaren.
Till själva isoleringsfrågan kommer ju då även om man kan trixa lite med EPS betong för att bättra på isoleringen men det är kanske inte värt det? 30cm frigolit kanske räcker? Och som jag förstått det hela så måste man ju då lägga golvvärmen ovanpå och blir då tvungen att flytspackla desto mer.
Har även en fundering på att sänka golvet typ 10-15 cm om det går, då jag bara har en takhöjd på 210cm.
Sen är det ju det här med fuktskydd... hade jag inte isolerat så hade det ju räckt med fuktspärrar runt brunnarna, men om jag isolerar och gjuter om så antar jag att jag måste fuktspärra hela golvet samt väggen vid duschutrymmet? Har tänkt att klinkra golvet för övrigt...
Jag är även medveten om risken för fuktvandring från övriga källargolvet om jag värmer upp det i tvättstugan men det ingår i den långsiktiga planen att genomföra motsvarande operation i resten av källaren så småningom.. Men då kanske man ska skippa fuktspärr på golvet ändå? Förutom runt brunnarna då så klart..?
Som sagt, är bara i funderings/forsknings/idé stadiet än så länge...
/Jari