Tänkte göra en grusparkeringsplats på min tomt och undrar hur mycket jag måste gräva ur för bärlagret? Har läst lite olika råd från flera håll. Sen är det dessutom i en liten backe, 85 cm uppförsbacke på 6 meter mot vägen. Får det till 8,5 graders lutning enligt http://www.npn.se/npn-service/berakningshjalpen/

Kommer det funka att köra med den lutningen eller blir det problem på vintern?

Jag kan ju höja parkeringen så lutningen inte blir så stor men vill helst att den går jämns backen så jag slipper bygga en trappa för att komma upp.

D09
Jag brukar hålla mig till ca 30 cm om det ska vara körbart i längden

En parkering bör inte luta enligt min åsikt men jag är inget proffs. Du känner dina förutsättningar

Blir det is så åker du åt det hållet det lutar oavsett om det skall till lite oflyt

Edit

Ett problem som kan uppstå på vintern är att man parkerar med varma däck. Däcken smälter ytan som den stått på och som sedan fryser till is och fordonet kanar eller kommer stå och spinna.

Har stått med allhjulsdrivna lastbilar i militären och som bara spann på stället.

Problemet här blir att fordonet kan komma att röra sig efter ett tag när ingen är med.

Redigerat:
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
nä det känns ju bättre utan lutning men blir en väldans massa massor som går åt om man ska fylla upp parkeringen så det inte är någon lutning

Jag har lutning på min parkering med asfalt.
Det glider ingenting. Fungerar hur bra som helst.
Men det är klart att det finns fördelar med en plan parkering.

hur mycket lutning har du?

Bor i ett radhusomsråde - en del grannars parkering lutar rätt bra utan större problem på vintern.
Min lutar ca 15 cm på 6 m.

Grannens iaf 40 cm på 6 m...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.