http://www.ess1.se/stenarbeten/trappor/
Här ser man lite av hur de gör underlaget till trappstegen och hur de lyfter...

Med tanke på att konstruktionen hållit i hundra år så skulle jag hellre göra en liknande sten/grus-fyllning än betong som underlag.
Det är nog riktigt att vara kräsen med vem man låter göra det och hellre vänta lite om de är uppbokade.

• Gilla
Ylvi
  • Laddar…
Mina kunskaper inom stenhuggeri och stenarbete är ganska ytliga..... bara så mycket att jag har kilat några stenar och lärt mig använda sätt och pik någotsnär....... men jag hann lära mig att flytta stora stenar för hand och så hann jag fördärva ryggen på en sten och det lider jag av än i dag...... men jag känner en lokal maskinentreprenör som har traditionellt stenarbete som hobby och ibland åtar han sig den här sortens projekt.
Då han lade om en stentrappa åt en kamrat använde han grovt krossgrus som underlag och då jag frågade varför fick jag svaret att betong håller kvar vatten i fickor och springor. Sedan fryser vattnet och knuffar isär trappan. Grovt krossgrus låter vattnet rinna rätt ned i underjorden.
I mina öron låter förklaringen vettig.

• Gilla
Ylvi och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
En känd man sa en gång "Ge mig en fast punkt och jag skall rubba Jorden" :)

• Gilla
kissedin
  • Laddar…
Kul med engagemanget!
Någon smet verkar sitta mellan stenarna, kanske i något tidigare försök att fästa samman dem. Det kanske har bidragit till att göra det värre.

Tror också att avrinningen är tveksam, vi grävde in kommunalt vatten och fiber för något år sedan, och marken där grävarbetet utförts (i anslutning till trappan på nordsidan) var vattensjuk och gungig i ett år, och stelnade till något betongartat. När lökväxterna kom upp i våras tryckte de tjocka kokor av stenhård jord över sig, det säger kanske en del. Skulle inte detta påverka val av underlag?
(Området har också vid ett tillfälle varit så översvämmat att vägnätet försvunnit och man behövt båt. Vattnet var inte uppe kring huset, men några 100 m från det.)

Stendensiteten avrundades från vad som är normalt för kalksten, och jag tror det är sådan sten det är. Det är det vanligaste härikring och den brukar se ut så.

Inget napp för trappan än, ska nu pröva med olika byggnadsvårdsföreningar, har jag tänkt...
Fortsatt tack för supporten!

Heimlaga - vill du kanske höra med din kamrat hur han hade gjort, när jag fixat bilderna inifrån grunden?

harry73
Ylvi skrev:
Stendensiteten avrundades från vad som är normalt för kalksten, och jag tror det är sådan sten det är. Det är det vanligaste härikring och den brukar se ut så.
Jag kan tänka mig att krossprodukter av t ex kalksten har den densitet. Som massiv sten har kalksten en betydlig högre densitet.
Marmor som också är kalksten ligger rund 2700 och en någorlunda hård kalksten ligger rund 2500.
Enligt denna websida http://sjostromstenforadling.se/oland-gra-g1s/ ligger grå ölandsten på 2640.

Lycka till med trapprenoveringen!

• Gilla
Ylvi
  • Laddar…
Bild av en stenklädd grund under ett hus med synlig betong och rörligt avstånd till träbjälken ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligt va? Efter en utflykt i mörkret något klokare men inte jättemycket. Ca 10-15 cm av stenen, som verkar ha betong under sig, åtminstone just över muren.

Återkopplar när vi kommit någon vart. Köper idén att inte gjuta platta. Oavsett hur dålig avrinning vi har är det nog bättre med grus utan platta under.
Har fått tipset att inte lägga tillbaka översta stenen in under huset, så att de kan röra sig oberoende av varandra.

Får ni bara bort det översta stora stenblocket så borde det gå utmärkt att lyfta resterande med en lyftsax och en minigrävare t.ex.

Illustration av en lyftsax placerad på ett grått stenblock, redo för att användas med en minigrävare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73 skrev:
Om jag använder mitt ögonmått är de stenar i trappstegen ca 0,2x0,4x1,0m. Dvs ca 200kg vid ca 2500 kg/kubik stendensitet. (INTE 1940 kg/kubik).
Låt oss anta att mitt ögonmått inte stämmer och stenen väger 50% mer (=300kg)
Den borde man kunna lyfta om inte annat med hjälp av 2 av dessa och en egenbyggt träram.
[länk]
Men fundera också på hur man fyller insidan av trappan. det kan vara tjälen som tryckte ut trappstegen.
Nu menade jag toppstenen, den lyfter man inte hur som helst. Asa ut den är ju en helt annan sak, men den ligger ju liksom en meter upp i luften... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.