Hej
Vårt hus står på lermark och har rör sig lite till och från beroende på årstid. Vissa dörrar är lite svåröppnade ibland, men konstruktionsmässigt är allt ok.

Frågan är vad vi ska göra nu? Vi funderar på att bygga ut. Alternativen är att bygga ut den mer i enplan eller bygga uppåt (vilket vi föredrar).
De vi ser som problem är två stycken:
1. huset är en gammal stuga och står på plintar. Håller de? Antar att konstruktör borde kontaktas så vi vet om bygge uppåt ens är möjligt
2. Marken kommer väl sätta sig ännu mer om huset blir tyngre, hur stabiliseras detta upp? Pålning?

Eller är de lättare att riva hela kåken och slå upp nytt? (Haha helst inte)

Pålning är så klart ett alternativt.

Rent spontant tänker jag att en variant kan vara att lyfta bort hela huset (om det är möjligt) och gjuta en platta, kanske efter att man grävt ur och gjort en rejäl undergrund. Sedan ställer man tillbaka huset på plattan och bygger vidare uppåt. :) Även i detta fallet kan så klart pålning vara ett alternativ om man så vill.

Bra idé att lyfta bort huset och gjuta platta. Står det på plintar borde det vara ganska lätt. En kran kan verka dyr när man hör timpriset, men alternativen är också dyra och mer komplicerade när huset står kvar.

Är man väl förberedd behöver inte kranen vara där mer än en timme för var lyft, om ens det. Så den biten är nog det lilla.

Jag förmodar att det mesta hänger på om det finns murstock eller inte. Går kanske att lyfta ändå och låta den/de stå kvar men blir ju lite bökigare.

Har för mig att jag läst om firmor som kan injektera i marken som en form av efterhandspålning. Kostade mycket pengar vill jag minnas, men kan ju vara värt att kolla upp,

mexitegel skrev:
Har för mig att jag läst om firmor som kan injektera i marken som en form av efterhandspålning. Kostade mycket pengar vill jag minnas, men kan ju vara värt att kolla upp,
Vad injekterar dom i marken?

• Gilla
Konradsson87
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Någon form av polymer, hittade denna tråden nu där metoden använts; [länk] dock så har det huset platta på mark och inte plintgrund som TS.

URETEK är ett företag i branschen.
Intressant! Det var nytt för mig :)

harry73
Jag tycker i alla fall att ni ska kontakta konstruktör, men ren spontant har jag några frågor/anmärkningar.
Att huset rör sig lite beroende på årstiden är inte samma som att huset sätter sig. När huset sätter sig hamnar den på en lägre nivå och sättningen går fort i början för att efter några år stabilisera sig (upp till 30 år)
Det som du har låter mer som variationer i fukthalt som gör att marken sväller och krymper lite eller kanske tjäle som kommer under grunden. man kanske kan jacka upp huset så att man kan åtgärda/förstärka grunden, för att sen bygga på.
Även om ni bygger till i ett plan är det viktig att båda husdelar rör sig på samma sätt (eller helst inte rör sig alls), så även då kan de vara bra med förbättring av grunden under den befintliga delen.
Annars är det viktig att utforma anslutningen mellan båda husdelar så att den kan ta upp mindre rörelser.
Vad du behöver göra är omöjligt för oss att bedöma, men en konstruktör borde med hjälp av en geoteknisk undersökning kunna hjälpa er.

• Gilla
Konradsson87
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
Kan inte bidra så mycket, men kom att tänka på den här metoden...

[länk]
Ja, polyuretan kan försätta berg :)

Även fogskum har ju förmåga att försätta en och annan karm m.m. om man inte är försiktig ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.