Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fundering om plast i torpargrund

1. R
    Medlem · Jönköpings · 4 inlägg

Rolf Alm

Medlem
    Har läst på detta forum sjukt intensivt sedan vi köpte hus i somras men nu är det dags för mitt premiärinlägg.

Satte ner 2 st trådlösa hygrometrar i vår torpargrund för några dagar sedan och dessa visar just nu 7.7*C och 90% luftfuktighet, så något måste göras känner jag.

Första tanken är att lägga ut plast men problemet är att golvbjälklaget är uppstöttat med stora stenhögar (se bild) på rätt många ställen så plasten kommer inte kunna ligga i ett stort sjok.

Finns det ngn poäng med att lägga ut plast i segment, med 10 cm glapp runt stenhögarna och murstocken, eller finns det risk att det kommer upp så pass mycket fukt ur alla dessa glapp så att den kommer lägga sig på plasten och bilda pölar?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCF5043.jpg

2. M
    Medlem · 274 inlägg

MrElliott

Medlem
    Har du tänkt att lyfta bort golvet? I så fall kan du ju fylla med grus eller lekakulor som kapilärbrytare och göra om det till en mullbänk. Det viktigaste är att golvet inte innehåller något fuktstoppande så att fukten kan vandra upp igenom huset.

Det går ju att lägga plast och täta runt stenarna med tejp, fogskum och liknande dock. Ev kan du lägga en avfuktare uppepå plasten om problemet kvarstår.

3. R

Rolf Alm

Medlem
    Nja, tänkte undvika en såpass stor operation, till att börja med. Tänker att jag testar med plast först, och räcker inte det så tätar jag grunden, lägger in krypgrundsisolering och sätter in en Trygghetsvakten 5.0.

Steget efter det blir väl att öppna upp golven och byta ut översta lagret jord mot grus samt ev andra massiva ingrepp.

Ang att sätta in en vanlig avfuktare (kondens/sorption) så är problemet att grunden är rätt otät. Speciellt under vår oisolerade glasveranda där det runt om hela är glipor på 5-10cm mellan syll och grund. Går det månne att täta med fogskum också?

4. C
    Medlem · Stockholm · 5 298 inlägg

corre

Medlem
    Hur är markförutsättningarna runt huset?
    Är takavvattningen korrekt, mycket rabatter som håller fukt, sluttning mot huset som leder in vatten från gräsmattan etc?

Finns det svakor med fukt i krypgrunden, eller är det torr ytjord?

• Laddar…
  5. R

Rolf Alm

Medlem
    Takavvattningen känns korrekt. Är bara stuprören från taket till glasverandan som inte verkar gå till ngn dränering (dvs dom slutar bara i en traditionell böj)så jag har ställt uppsamlingskärl där tillsvidare.

Några smårabatter kring glasverandan samt vid ett hörn.
    Marken sluttar från skogen som ligger ca 25 meter bakom huset. Denna sluttning går mot husets långsida men som jag förstått det gjordes en dränering där samtidigt som grunden renoverades, dvs -95.

Jorden i grunden känns torr. Iaf på dom ställen jag krupit på.

Hur pass panikslagen bör man vara över mätvärdena från hygrometern eg? Är det så jag bör släppa det jag har i händerna, ta ledigt från jobbet och åtgärda problemet så snabbt det bara går?

6. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 820 inlägg

svartöra

Medlem
    Nä. Ta någon helg i vinter när det ändå är skräpväder. Skaffa plast och lägg ut. Skär enklast möjliga hål för stenarna och låt plasten gå upp några decimeter på dem. Lägg plasten med typ halvmeters överlapp. Plasten är ju inte så dyr, så det är bättre med rätt stort överlapp så att det inte blir ömtåligt när du kryper runt på den.

Om du har småstenar som till höger i bilden kan du samla upp dem innan du lägger plasten så att de inte skaver hål på den. Är det riktigt grusigt kan det vara bra med en markduk först, men på bilden verkar det ju vara fin mjuk sand. Eventuella träbitar och annat skräp samlar du upp samtidigt som stenarna.

Sedan kollar du hygrometern några månader och ser om det blir någon effekt - men så länge den är uteluftsventilerad är det fuktigare i krypgrunden på våren/sommaren än hösten/vintern, så det går kanske inte att jämföra direkt.

Du kan också skaffa en enkel billig insticksfuktmätare och mäta direkt i bjälkarna, för egentligen är det det som är intressant. Torra bjälkar = ingen svamp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.