Hej

Funderar på en platta med olika höjder på kantelementen. Detta för att ta upp höjdskillnad på tomten.
Huset står på berg men det kommer att sprängas på båda nivåerna för att få en ok schaktbotten.
Anledningen är att slippa alltför hög raskant mot tomtgräns.
Det handlar om 40 cm resp 120 cm.
Har någon gjort detta ?
Vi har fått svar(från levertantör av kantelement) att det finns 120 cm höga kantelement och att det är möjligt att göra på detta sätt. Men vi har inte fått någon beskrivning av hur det görs rent praktiskt.
Går ju knappast att fylla betong mot 120 cm kantelement.
Som sagt någon som gjort liknande ?

/bosv

Ska du gjuta 2 plattor med olika golvnivå?

• Gilla
Chrillean
  • Laddar…
Nej en platta

Problemet är att ena sidan behöver 40 cm medan motsatta behöver 120 cm

Redigerat:
Förstår inte riktigt hur du menar.
Ska du endast gjuta en platta så måste kantelementens liva med varandra (åtminstone toppen av kantelementen).

Hur hade du tänkt annars?

bosv skrev:
Nej en platta

Problemet är att ena sidan behöver 40 cm medan motsatta behöver 120 cm
Tänker du dig kompensera en lutande tomt med olika höga kantelement istället för att fylla upp till en plan yta?

myrstack skrev:
Tänker du dig kompensera en lutande tomt med olika höga kantelement istället för att fylla upp till en plan yta?
Ja så är det och som Sandwich11 skriver skall överkanten av elementen ligga i liv.
Anledningen är att jag vill minska släntens höjd på sidan där 120 elementen placeras.

Förstår inte heller riktigt frågeställningen?

I de höga elementen får du väl helt enkelt fylla med kross 32-63 eller vad som nu kan anses lämpligt så du kommer upp i nivå med resterande schaktbotten.

mexitegel skrev:
Förstår inte heller riktigt frågeställningen?

I de höga elementen får du väl helt enkelt fylla med kross 32-63 eller vad som nu kan anses lämpligt så du kommer upp i nivå med resterande schaktbotten.
Spontant känns det ju bättre att i förväg fylla med kross så att det går att använda samma höjd på kantstöden (L=400).

Jag skulle ju inte lita på att ett 1200 högt kantstöd kan hålla tillbaka krafterna från krossmassorna, Speciellt inte när man börja packa dem.

Ja, det tycker jag också. De höga kantelementen torde ju snarare vara någon form av isolerat L-stöd, annars måste man ju gjuta och armera i omgångar.

K
Det är förmodligen en mycket bättre idé att bygga upp till samma nivå med murblock i så fall!

Jag var inne på samma sak. Men det slutade med att jag höjde marken vid den sidan som var lägre. Ingen jag pratade med tyckte att man skulle blanda höjden på elementen

Hej
Har nu fått svar från leverantören av kantelementen.
Man måste gjuta i två steg. Först den delen med höga element, sedan fylla och därefter plattan och dom lägre elementen. DVS två gånger dit med pump inte billigt. Dessutom går det åt mer betong.
Detta blir alldeles för dyrt och krångligt. Vill heller inte ev vara först ut med denna lösning.
Kommer att spränga och packa uppp till en plan nivå för hela huset och göra en konventionell grund.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hej,

Utnyttja den naturliga topografin i marken känns rimligt...

Jag står inför ett motsvarande bygge och har tänkt mura leca på en plan gjuten betongsula. Sedan fylla ut denna med delvis grövre material, men även kapillärbrytande och isolering. Platta gjuts ovanpå, utan kantbalk, men med någon typ av kantelement för köldbrytning mot muren.

Mitt "enda" problem är att få en konstruktionsberäkning specifikt på "grundmuren" om kommunen kräver det...Jag hoppas klara mig på konstruktionstabeller och standardberäkningar för respektive byggelement.

I mina kalkyler så kan jag inte räkna hem att sprängning blir billigare... hur räknar du? :)
Har du tänkt bygga något själv kring grunden?

Sök på "upphöjd platta på mark" eller "förhöjd platta på mark"

Måste spränga i vilket fall som helst. Det höga delen måste ner. Anledningen till att ha olika höjder var att få en mindre slänt. Därför blir det inte så mycket mer för spränga och fylla upp.

Vill bara nämna att det inte behöver bli såå mycket dyrare att "göra det riktigt" och spränga.
Tänk på att ni får en del stenmaterial över om ni spränger, kan va väldigt bra till hands om ni ska göra en väg, parkering, fylla upp mm.

Hur mycket billigare skulle det bli att strunta i sprängningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.