Grund & Markarbeten
Sandwich11: En god idé vore att gå till brunnen som ligger nedströms närmst efter bakfallet och inspektera den. Kan vara så att du behöver rensa den. /Mikael
Fotografen: Eller så har marken satt sig för att det varit otroligt torrt.
thomasx: [citat] Det beror dels på markförhörhållanden och mycket på vad för entreprenör du får tag på. Be några om en offert, eller prisuppgift och räkna den plus 20-25%
roland53: Ja, underlaget för en så liten yta utan större belastning ska ju vara "icke tjälskjutande" och djupet beror väl lite på var du bor, men grus eller makadam på ca 20-30 cm är väl ok, kan jag tänka mig. 10 cm blir bra, men släng i några bitar armeringsjärn För att få en slät yta så dra först av med en bräda och vänta någon timme till det satt sig på ytan. Om det torkat för
G-83: Är det små plattor, typ byasten, funkar två skruvmejslar oftast bra. En på var kortsida av plattan och bryta i små tag på båda sidor samtidigt. Ligger det väldigt tight krävs det en del knixande, särskilt om plattan är tjockare än fem cm men det brukar gå. Är det större plattor och bråkar minsta lilla brukar jag ta fram släggan och slå itu den. Detta förutsätter såklart att
calvin82: Tack, bra förslag. Kan inte sätta någon bärlina pga att höjden måste hållas nere. Funderar f.ö. på att göra en tråd om detta projekt. Har en del andra frågetecken som också måste rätas ut.
Blwrgrl: [citat] Jo men hur konstrueras den utöver mellanrumet? 😯tycker mig aldrig sett en sån byggbeskrivning - att det oftast ändå verkar handla om att snickra upp bärlinor(konstruktionsvirke)och fästa som vanligt..
bakterie: Bumpar denna då jag precis hamnat i närapå exakt samma tankar. Är det vits att isolera om jag inte också installerar golvvärme?
cloun: Det verkar som att senaste SIS-standarden numera räknar in även källare/förråd som endast nås med dörr utifrån: http://www.areakorrekt.se/wp-content/uploads/2015/08/uppmatning-regler.pdf.pdf De versioner av Skatteverkets dokument som jag ramlat på säger fortfarande motsatsen. Någon som vet säkert?
Kalle_A: Jag svarade i PM så jag gör en kort respons här för övriga engagerades skull. Huset ser jättefint ut på bilderna exteriört och interiört. Absolut värt att titta på men märkligt att dessa o-klara fel inte redovisas. Med tanke på hur fint huset ser ut på bilderna är det nog rimligt att anta att ägarna pratat med både byggare, försäkringsbolag och kanske annan expert. Härlig
Matti_75: Beror alldeles på vilket hållfasthetskrav du har på betongen och med vilken kvalité du gjuter. Allt från 12 timmar till 28 dagar vid 20grader.
Kalle_A: Ja så kan det mycket väl vara. Av egen erfarenhet kan jag säga att tjocka putslager ökar behovet av en skapligt torr grundmur från såväl utsida som insida. Fukten från marken är knepigare att påverka. Nu finna det olika puts men i mitt hus var/är det i huvudsak kalkputs med undantag av att någon tidigare på vissa platser använd cementbaserad puts. Ingen bra kombination då de
Rasmusax: Jag tar tacksammast emot tips på entreprenörer i trakterna av Örebro, som kan bygga en grund med en platta på mark som vilar på Hasopor. Jag har försökt att kontakta Hasopor direkt, men de kunde inte hjälpa till.
Rabbithole: Ska det komma in luft måste det kunna komma ut, kan hända att det är tillräckligt stort läckage så det inte behövs?
sinuslinus: Saltutfällning på betong beror på fuktvandring, vilket är ett tecken på att fuktskyddet behöver åtgärdas.
Oldboy: "Hos mig är det sand och sten underst, klarar man sig utan markduk då?" Troligtvis. Markduk är ju till för att hålla isär marklagren, och då i synnerhet vid lerhaltig jord. Lera har en tendens att klättra uppåt genom bärlagren när marken rör sig. Det betyder vibrationer, när man går, när djur går, och fordon kör. Beroende på hur mkt "trafik" det är så kommer leran med tiden
Oldboy: Hör gärna med en erfaren murare eller se om ngn annan här på forat har synpunkter också. Jag är bara en glad amatör, och en grundmur är ju ändå väsentlig för ett bygge...
Kalle_A: Hur har det gått? Det känns inte helt ok att en entreprenadfirma gör en dränering som läggs högre än sulan. Berg eller inte så har en entreprenör ansvar för att du får en fackmannamässigt jobb utfört och dessutom ska entreprenören tillgodose dina intressen ifall du själv inte förstår hur det ska göras. Detta blir lite petigt men enligt min lekmanna syn det är inte
K_arlstrom: Tjo! Som rubriken säger så behöver jag lite tips och råd inför vårens/sommarens projekt, nämligen hantering/utjämning av en höjdskillnad på 80-100 cm. När utstakningen av garagegrunden gjordes fick jag en rejäl överraskning, där bygglovet sa 3 meter från tomtgräns så var det en dryg meter till den gamla stenmuren och jag ifrågasatte om "lantmätarn" hade rätt koordinater.. Det
Chronaus: Tack för svar har brutit upp hela golvet i grunden och tagit bort gamla råsponten som höll upp spånet. Golvet var dragigt och kallt innan. Nordanvinden blåste rakt upp genom golvet då spånet hade sjunkit ihop. Hade även en gammal vattenskada under vasken. Har en bekant som kör termoträ sprutcellulosa så jag isolerar om med det. Tänkte gräva ut 10cm där det bara är matjord och
f91jsw: Första bilden ser ut som mögel. Det tvättar man/skrapar bort. Så länge fuktproblematiken kvarstår och det är organisk färg på väggen så kommer det komma tillbaka. De andra bilderna är lite svårt att se. Är det organiskt? Det ser ut lite som hussvamp, men då måste det finnas trä någonstans som det utgår från. Om det inte är organiskt så kan det vara förkalkningar som byggt
etnica: Hej, har precis gjort en geoteknisk undersökning och de säger att vi kan göra borrpålning då det bara är 2meter ner till berg eller vanlig pålning om vi höjer tomten 1m. Jag undrar om det är nån skillnad i pris mellan borrpålning och vanlig pålning?
Jonas Torvaldsson: Hej När vi drännerade om bestämde vi oss för att ta bort källartrappen och bygga igen den dörren(trappan var så dålig att den föllihopp när vi grävde). Sagt och gjort så byggde drännerings arbetarna igen dörren med Leca block och armerade varje "varv" och lämnade putsar eget åt mig. Nu till frågan vad ska jag använda för bruk inne och ute? Inne är det ganska så stort hål som
Remco: Vårt hus är, om allt går som det ska, snart färdigt. Huset ligger circa en meter högre än garaget. Vid slutsamrådet ska vi ha ett säkert sätt att ta sig från garaget till entrén och jag undrar om en modultrappa i sten eller betong kan vara en snabb och billig tillfällig lösning. Är det det ? Har ni någon idé vad priserna landar på ?
Per i Hamrånge: Jag tycker du ska inspektera krypgrunden så snart som möjligt. Man kan inte säga mycket om läget annars. Det du ser just nu kan vara lokalt, eller ett större problem. Det vet du inte förän du inspekterat. Såga upp för en lucka någonstans. Det måste du ha under alla omständigheter för att kunna inspektera och bedöma läget även i framtiden. Utifrån det kan du ev göra en krypgrunds
smurfen72: Skulle tro att det funkar med standard Bemix men kolla med tillverkaren ett tunt stålband eller liknande som dras i spalten hjälper till att få ur luften och se till att formen är tät för det läcker lätt.
Besserwissern: Hur gör man i badrummet med denna lösning. Där vill man ju få fall till en golvbrunn. Det går ju inte att gjuta på för då klarar man inte tillgängligheten.
JonasVbg: Har gjort egna byglar och sparade 30 kr per bygel på detta så det var väl investerad tid. Bockade 8 mm i ett skruvstäd fastsatt på ett kraftigt svetsbord, det gick på ca halvminuten per bygel i slutet. Grövre armering hade tagit längre tid. 12 mm bockade jag mot marken med foten på och änden instoppad i ett kraftigt rör. Fungerade bra men jag tror inte jag skulle klarat att göra
Robert-san01: Jag har fått ett budgetpris på 2500/m2ex moms för 180m2 platta med värme. Så runt 100k är nog ingen dålig gissning. Nuvarande platts gjorde jag själv och den kostade inte ens 25 med allt inräknat och minst 80h fritid.