Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Vi håller på med ett projekt där vi bygger källare tre meter ner i marken. Just nu gjuter vi källarväggarna.
I ena hörnet har vi grävt ytterligare 1,5 meter ner, för att sätta ner en avloppstank. För att inte schaktmassorna skulle rasa ihop i detta hål tryckte vi ner en betongring, se bild.
Så här djupt ner tränger det upp vatten. Innan vi satte ner tanken försökte vi därför gjuta i botten av betongringen, men där det trycker upp vatten blev det så klart inte gjutet utan vatten fortsätter tränga upp.
Vi har nu ställt ner och rätat upp tanken, samt gjutit lite mer. Det är nu dags att fylla hela hålet runt tanken med betong, och mitt mål är att täta det uppträngande vattnet.
Antingen genom att välja en betongkvalité som klarar av detta vattentryck underifrån under härdningstiden (svårt), eller genom att täta hålet där vattnet kommer upp innan gjutning (svårt även det).
Vad har ni för smarta lösningar på problemet?
I ena hörnet har vi grävt ytterligare 1,5 meter ner, för att sätta ner en avloppstank. För att inte schaktmassorna skulle rasa ihop i detta hål tryckte vi ner en betongring, se bild.
Så här djupt ner tränger det upp vatten. Innan vi satte ner tanken försökte vi därför gjuta i botten av betongringen, men där det trycker upp vatten blev det så klart inte gjutet utan vatten fortsätter tränga upp.
Vi har nu ställt ner och rätat upp tanken, samt gjutit lite mer. Det är nu dags att fylla hela hålet runt tanken med betong, och mitt mål är att täta det uppträngande vattnet.
Antingen genom att välja en betongkvalité som klarar av detta vattentryck underifrån under härdningstiden (svårt), eller genom att täta hålet där vattnet kommer upp innan gjutning (svårt även det).
Vad har ni för smarta lösningar på problemet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ett tråkigt förslag när du redan fyllt upp runt betongringen, men skulle man inte kunna gräva ner ett hål precis i kant med betongringen och pumpa ur vattnet ur hålet med en dränkpump under tiden som man gjuter?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tråkigt var ordet sa Bull...-RB- skrev:
Men seriöst, menar du att gräva ner sig utanför betongringen eller inne i? Enda möjligheten skulle nog vara utanför, men det vore ett hästjobb och dessutom olämpligt eftersom man då ger sig på den idag stabila leran, men som då skulle bli instabil.
Eller gräva ett mindre hål under botten och sätta en pump däri som pumpar ut vatten och sedan gjuta botten över den pumpen under tiden som den fortsätter att pumpa. Sedan är det bara ett mindre hål för pumpens slang och sladd att täta. Pumpen offras och får vara kvar där under.
Ja, den ena idén galnare än den andra. Men det spelar ingen roll hur galna de är, bara de fungerar
Ja, den ena idén galnare än den andra. Men det spelar ingen roll hur galna de är, bara de fungerar
Jag förstår inte problemet tror jag. Vanlig betong härdar även under vatten så länge det inte är stora vattenrörelser som lakar ur cementen och det torde det inte vara i ditt fall.
Så varför räcker det inte att pumpa ur och ha betong redo att fylla i. Vibba och sen är det klart?
Så varför räcker det inte att pumpa ur och ha betong redo att fylla i. Vibba och sen är det klart?
Jag gjöt min botten i en brunn som du säger med grundvatten. Inga problem då de är en kemisk reaktion som sker ner betong brinner. (Hade de varit att betong torkar hade det ej gåttmexitegel skrev:
Klicka här för att svara