Vi bor i radhus och vi är 7 hus längan. Vi bor i mitten. Vi har krypgrund. Vi ska bygga ut köket och hallen. Har haft två företag hemma för offert. Vad gäller grunden får vi olika svar. Den ena säger att det inte är några problem att gjuta platta mot krypgrunden då man har en rörelsefog så luftintagen inte blir igen gjutna och den andra att man absolut inte bör göra det utan plinta istället. Andra i området har gjort olika. Det finns både plattor och plintar. Vad jag läst på är en plintgrund en risk då det kan bli fuktigt och bildas mögel. Vad har ni för erfarenhet. Vilken grund är bäst?

Jag vill nog hävda att platta på mark är bättre, just ur fuktsynpunkt. Vi har byggt ut med platta på mark i anslutning till krypgrund och det har fungerat bra. Men du kommer gjuta för eventuella luftintag till krypgrunden även om det är en rörelsefog. Rörelsefogen är inte inte ventilerad, det är ett cellplastlager mellan de två grunderna. Om du har problem med fukt i krypgrunden, eller befarar att det kommer bli, skulle jag betrakta det som ett separat problem och lösa det för sig, t ex genom avfuktare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.