2 084 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Rimligt pris på en liten grund för tillbyggnad?
Hej,
Vi ska bygga till vårt hus dels genom en tillbyggnad samt ett taklyft. Ett taklyftsföretag gör både övervåningen samt tillbyggnaden men grundarbetet för tillbyggnaden får vi ta in någon annan som gör. Tillbyggnaden är bara 18 kvadratmeter (3x6meter). Vi har tagit in tre offerter nu som alla ligger på upp emot 150 000. Alltså 8 000 kr kvadratmetern. Jag har full förståelse för att en liten grund ger ett högre kvadratmeterpris än en platta på 100 kvadratmeter men är detta rimligt? Hur stor är etableringskostnaden normalt? Det är inga konstiga markförhållanden, alltså att man måste påla eller spränga eller bygga upp marken flera meter. Offerterna vi fått gäller för allt från gjuten sula med murad leca (fyra höjdrader), en annan menar att detta endast täcker arbetskostnad (galet) eller en variant med gjuten sula, leca och sedan gjutna valv som ska bli som en torpargrund fast med betonggolv om jag förstått saken rätt. Alla vänner med lite erfarenheter man pratar med tycker det låter dyrt men priserna kanske är helt rimliga för storleken eller har vi haft otur med företagen? Bör vi ta in fler offerter? Tacksam för lite input.
Eric
Vi ska bygga till vårt hus dels genom en tillbyggnad samt ett taklyft. Ett taklyftsföretag gör både övervåningen samt tillbyggnaden men grundarbetet för tillbyggnaden får vi ta in någon annan som gör. Tillbyggnaden är bara 18 kvadratmeter (3x6meter). Vi har tagit in tre offerter nu som alla ligger på upp emot 150 000. Alltså 8 000 kr kvadratmetern. Jag har full förståelse för att en liten grund ger ett högre kvadratmeterpris än en platta på 100 kvadratmeter men är detta rimligt? Hur stor är etableringskostnaden normalt? Det är inga konstiga markförhållanden, alltså att man måste påla eller spränga eller bygga upp marken flera meter. Offerterna vi fått gäller för allt från gjuten sula med murad leca (fyra höjdrader), en annan menar att detta endast täcker arbetskostnad (galet) eller en variant med gjuten sula, leca och sedan gjutna valv som ska bli som en torpargrund fast med betonggolv om jag förstått saken rätt. Alla vänner med lite erfarenheter man pratar med tycker det låter dyrt men priserna kanske är helt rimliga för storleken eller har vi haft otur med företagen? Bör vi ta in fler offerter? Tacksam för lite input.
Eric
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Känns som du svarar på din egna fråga ?
Är ni inte nöjda med de offerter ni fåt tså måste ni ju ta in fler ?
Jag kan också tycka det låter dyrt med 8000/kvm för en torpargrund på enkla markförhållanden, men i detta ligger antagligen en riskpeng från företagen också...
Det kanske länar sig om ni tar risken och tar in en rörlig offert (kanske med ngt maxtak ?)
/K
Är ni inte nöjda med de offerter ni fåt tså måste ni ju ta in fler ?
Jag kan också tycka det låter dyrt med 8000/kvm för en torpargrund på enkla markförhållanden, men i detta ligger antagligen en riskpeng från företagen också...
Det kanske länar sig om ni tar risken och tar in en rörlig offert (kanske med ngt maxtak ?)
/K
Nja, jag vet inte om jag svarar på min egna fråga. Det ju inte alltid så att man har koll på allt och ibland jämför man äpplen och päron. Som i det här fallet går jag ju på de kvadratmeterpris som brukar nämnas för stora grunder och då känns ju priserna hutlösa. Men jag har ju inte koll på etableringskostnader o.s.v. Man kan ju alltid hitta någon som är billigare men någonstans vill man ju att hantverkaren ska känna goodwill, att det är ett lönsamt jobb, utan att man blir totalt blåst på kuppen. Jag är alltså inte ute efter det billigaste nödvändigtvis utan vill bara veta om priserna är inom rimlighetens gränser och inte hutlösa. Hade varit bra att höra från andra som gjort mindre grunder för tillbyggnader/garage i närtid för att se.
Risken borde väl bara elimineras för företagaren genom att han/hon specar vad som ingår vilket jag trodde var normalt. Alltså om något mer behövs kostar det extra. Inte att man dubblar priset i förväg utifall att. Verkar ju helt uppåt väggarna i så fall, då uppmuntras ju hantverkaren att snåla på allt oväntat som dyker upp.
Risken borde väl bara elimineras för företagaren genom att han/hon specar vad som ingår vilket jag trodde var normalt. Alltså om något mer behövs kostar det extra. Inte att man dubblar priset i förväg utifall att. Verkar ju helt uppåt väggarna i så fall, då uppmuntras ju hantverkaren att snåla på allt oväntat som dyker upp.
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Vi gjorde platta på 6x4 med kantelement och kostade under 100' med rörlig offert
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Vad jag menade var att ni har ju bara de offerter ni har att förhålla er till, är ni inte nöjda med priserna så måste ni förhandla eller ta in fler offerter, oavsett vad ngn annan fåt för prisolmeri skrev:Nja, jag vet inte om jag svarar på min egna fråga. Det ju inte alltid så att man har koll på allt och ibland jämför man äpplen och päron. Som i det här fallet går jag ju på de kvadratmeterpris som brukar nämnas för stora grunder och då känns ju priserna hutlösa. Men jag har ju inte koll på etableringskostnader o.s.v. Man kan ju alltid hitta någon som är billigare men någonstans vill man ju att hantverkaren ska känna goodwill, att det är ett lönsamt jobb, utan att man blir totalt blåst på kuppen. Jag är alltså inte ute efter det billigaste nödvändigtvis utan vill bara veta om priserna är inom rimlighetens gränser och inte hutlösa. Hade varit bra att höra från andra som gjort mindre grunder för tillbyggnader/garage i närtid för att se.
Jag förstås iofs att det är skönt att få in lite exempel från folk som tagit in liknande jobb, där kan jag tyvärr inte hjälpa till :/
När det gäller rsik så är det ju så det funkar: Rörligt - risken ligger på köparen, fast risken står säljaren för (lite förenklat). Material är en liten del (och relativt lättspecat) -men jobb/tid är den stora risken.
Tänk om det ligger en stor stenbumling som måste sprängas/spräckas därunder tex ?
Eller om vädret helt plötsligt gör att tjälen sätter in tidigare än vad man trott och man måste värma upp marken för att kunna gräva. Eller om befintligt hur, av ngn anledning, får en sättningsskada....
Eller om underlaget är så löst att det måste grävas djupare än tänkt, eller tom pålas osv
Nu kanske det inte blir så extremt i ert fall, men som ett par exempel...
/K
Ok, då förstår jag. Jag menar dock att säljaren borde kunna sätta upp vissa premisser för sin offert. Alltså t.ex. fast pris men eventuell spräckning, sprängning, pålning och så här års uppvärmning av jord ingår ej. Ska kolla med ett par företag till då.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Problemet är ju att de som jag snabbt räknade upp ovan bara är en handfull av potentiellt tusen olika saker som kan hända.olmeri skrev:
Möjligen att man skulle kunna begära in en offert med maxtid tex: Max 200 h, och materialspec - och då står du som köpare för risken om ngt skulle hända som gör att dom lägger mer tid än så.
Men om dom då gör jobbet på 100 h så kommer du ändå få betala för 200h...
Tar du timbaserat (och separat material) så betalar du för de timmar dom lägger, men riskerar att få betala mycket mer om ngt händer. Och dessutom bör du ju följa upp så dom inte överdebiterar....
/K
Klicka här för att svara