F
F_man: Tänkte svara på min egen tråd, ifall någon annan av er någonsin behöver infon. Svar från Tramex tekniska support, fritt översatt av mig. Enligt internationell standard, måste man vänta 72h efter borrning innan man placerar sond, men att vissa länder inte har en standard, han visste ej hur det är i Sverige. Oavsett skall man helst inte låta en sond vara i betongen mer än 2h, för att
3 svar · 1,7k läst
pelpet
pelpet: Det kan mycket väl räcka med en luftavfuktare som får hålla källaren torr.
4 svar · 732 läst
Mikael_L
Mikael_L: Exakt så. Är det nära noll så är det inga stora problem. Försök blanda betongen med minst 20°C vatten, gärna 30° också. I vilket fall ska den klara att hålla plusgrader fram till att du kan täcka över lite och hålla värmen på annat vis. Betongen utvecklar lite värme själv när den brinner, så är det ungefär 0° eller strax under behöver man kanske inte värma något extra
2 svar · 1,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är bara att räkna, jag räknade på mitt bygge och klarar precis 120mm bredd och s300 cellplast snözon 2 och 11m takbredd. En T balk av limträbalk låter inte som en dum idé. Då kan man ställa golvbjäkllaget på den liggande balken
27 svar · 8,1k läst
·
S
sepani: Hej, mitt hus med källare är byggt 1974. Vilken dränering finns sannolikt? Tegel eller plaströr? Lär väl se när jag gräver upp den men är lite inne på en spolning/rensning och en rensning av plast kan man nog glömma? Då den väl är känsligare?
0 svar · 699 läst
L
Lolight: [citat] Du kan både färga och mönstra betong. t ex http://romagrus.se/?p=782
6 svar · 2,1k läst
Vermilion
Vermilion: Jag har monterat fuktspärrsmatta samt två lager av 70mm xps skivor utanpå fuktspärren. Finns det någon täcklist för detta som täcker rubbet? Om inte, ska jag använda mig av 200mm täcklist? Eller ska jag be någon plåtfirma bocka plåten till mig? (kanske mycket dyrare?). Finns ju alltid alternativet att snekapa isolering lite och lägga plast över isoleringen och under en liten
0 svar · 1,2k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Hur har det gått ser det bättre ut?
3 svar · 1,4k läst
·
A
Autodidak1: Beror också på bärighet i marken, jag körde med dubbelarmerat och 15 cm betong enligt konstruktionsritningarna. Sedan hade jag mycket mer kompletterande armering jämfört med dig.
5 svar · 11,6k läst
·
B
bossespecial: 300mm tycker jag är ok. De sista 100mm kostar mer än vad de ger.. Har du någon som räknar på energibalansen? Spontant känns det generellt som du har väldigt mycket isolering.
17 svar · 15,8k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, så brukar jag också göra för jag är så nedrans snål. Och varje gång när jag står dör så förbannat jag mig att jag inte hyrde en vinn för några hundra. Det är lätt värt det :)
11 svar · 10,2k läst
K
Kalle_A: När jag tittade på bilderna och läste dina kommentarer såg jag något jag missat. Att uteplatsen ligger som jag tolkar det på "betongsulor" där det murats betonghålsten på. Är det samma grundläggning på huset? Är det "betongsulan" som lossat och sjunkit från ovanstående betonghålsten? Om svaret är jag på föregående fråga blir följdfrågan hur långt avsnitt har lossat och hur
5 svar · 3,1k läst
·
B
bossespecial: Cellplast är mycket brandfarligt om det skulle antändas. Det är inget jag skulle använda så länge man inte gjuter in det eller skyddar med något annat obrännbart material. Vad ska huset användas till? Betongplatta eller öppen plintgrund utan cellplast är mycket bättre än att lägga golv direkt mot cellplast och makadam.
19 svar · 3,1k läst
F
fiskbuggaren: [citat] Spräckkilar är lite som tvingar; ungefär en fler än man har är oftast lagom.
9 svar · 1,1k läst
S
stefan7914: Dagvattnet är kopplat till en stenkista, så jag antar att den "extra" dränering är kopplat till kistan med.
5 svar · 1,3k läst
·
K
KjellTimell: Moderator kanske kan slå ihop trådarna? https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/240828-tapet-spricker-efter-dranering.html
6 svar · 1,4k läst
B
Bobbarebygg: Hej. jag ska gjuta en garageplatta med upphöjd kantbalk. Har gjort ungefär den här principen i mitt hus som jag byggt. Skillnaden var att jag satte 50mm västkustskiva på utsidan så 145mm regeln hamnade 50mm längre in på plattan. Här tänkte jag bara använda asfa board utv och tycker att det ser lite konstigt ut när regeln hamnar längre ut. någon som gjort så här ? Eller skulle jag
0 svar · 1,3k läst
·
M
MagHam: [citat] Lite OT men Ölandsbron har ett annat problem. Betongen blandades en gång i värden med bräckt vatten viket visat sig inte vara så lyckat.
4 svar · 7,0k läst
Corpes
Corpes: Tack för snabbt svar! Hittar man detta cementbaserade spackel färdigblandat eller kommer det i pulverform? Går det att slipa som ett "vanligt" spackel? Jag är helt vilsen gällande alla sorters spackel......
2 svar · 1,7k läst
T
Tosse: Men det har nog liten praktisk betydelse, om man nu inte har tänkt vara utan golv...
3 svar · 1,1k läst
·
Z
Zusgazah: Tack för utförligt svar! Har redan fuktmätare kopplat till Telldus så de ska definitivt vara där för att övervaka:)
5 svar · 1,1k läst
B
byggarätt: De verkar lite övermodiga och de har väl fått nya konstruktörer som PISA hjälpt med kompetensen... som balkkonstruktören i Kista C eller sandöbron eller tvärbanebron???
60 svar · 22,1k läst
·
S
Sandwich11: En god idé vore att gå till brunnen som ligger nedströms närmst efter bakfallet och inspektera den. Kan vara så att du behöver rensa den. /Mikael
4 svar · 1,5k läst
Fotografen
Fotografen: Eller så har marken satt sig för att det varit otroligt torrt.
3 svar · 1,7k läst
·
T
thomasx: [citat] Det beror dels på markförhörhållanden och mycket på vad för entreprenör du får tag på. Be några om en offert, eller prisuppgift och räkna den plus 20-25%
3 svar · 2,2k läst
roland53
roland53: Ja, underlaget för en så liten yta utan större belastning ska ju vara "icke tjälskjutande" och djupet beror väl lite på var du bor, men grus eller makadam på ca 20-30 cm är väl ok, kan jag tänka mig. 10 cm blir bra, men släng i några bitar armeringsjärn För att få en slät yta så dra först av med en bräda och vänta någon timme till det satt sig på ytan. Om det torkat för
1 svar · 7,2k läst
·
G-83
G-83: Är det små plattor, typ byasten, funkar två skruvmejslar oftast bra. En på var kortsida av plattan och bryta i små tag på båda sidor samtidigt. Ligger det väldigt tight krävs det en del knixande, särskilt om plattan är tjockare än fem cm men det brukar gå. Är det större plattor och bråkar minsta lilla brukar jag ta fram släggan och slå itu den. Detta förutsätter såklart att
5 svar · 2,0k läst
·
C
calvin82: Tack, bra förslag. Kan inte sätta någon bärlina pga att höjden måste hållas nere. Funderar f.ö. på att göra en tråd om detta projekt. Har en del andra frågetecken som också måste rätas ut.
3 svar · 1,8k läst
·
B
Blwrgrl: [citat] Jo men hur konstrueras den utöver mellanrumet? 😯tycker mig aldrig sett en sån byggbeskrivning - att det oftast ändå verkar handla om att snickra upp bärlinor(konstruktionsvirke)och fästa som vanligt..
21 svar · 9,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.