Hej,

Min källares väggar består av betonghålsten. Grundsulan består av betong 15x15 som står direkt på små naturstenar och grus/jord. Sedan 1940 har det stått och dragit upp fukt från underifrån och sidor. Grundsulan verkar rätt så intakt, betongen är hård.

Problemet är att betonghålstenarna på många ställen är i så dåligt skick att man lätt slår sönder yttersta lagret på framsida och baksida med hammare. Lagret i mitten är lite starkare, men ändå kraftigt försämrat. På vissa ställen har stenarnas yttersta lager rasat ihop helt och hållet, jag talar inte om putsen, utan själva betonghålstenen.

Jag vill göra källaren beboelig så måste någonting göras. Jag håller just nu på att gräva mig ner, och jag kommer vilja gräva mig ner cirka 35cm nedanför nedersta kanten på grundsulan. Jag kommer vilja dränera/isolera ordentligt. Jag vill även dränera och isolera ordentligt på utsidan av källarväggen, både ovan och under jord.

Dilemmat är då detta med den stora mängd dåliga betonghålstenar, hur bör jag göra med dessa? Och hur bör jag göra för att förlänga grundsulan nedåt så den ligger en bit nedanför den nivå jag vill gräva ut till, jag har ju samtidigt de dåliga betonghålstenarna att ta hänsyn till.

Jag har googlat och sökt, jag har inte riktigt funnit någon tråd som handlar om liknande problem där betonghålstenarna är i så dåligt skick, i samband med någon rekommendation för hur man bör göra.

Knivig fråga tydligen, ingen med erfarenhet?

Domkrafter och lyfta huset och mura om del för del?

Hej, Tack för svar. Ja det är ungefär så jag tänkt göra, jag har skaffat stämp-utrustning.

Det jag är osäker på är vissa vägval;

-Laga med samma typ av betonghålsten
-Byta ut alla väggar mot något annat material, Leca, IsoLeca, eller någonting annat
-Kommer gräva ur golvet, sulan ligger mycket högt så den kommer behöva göras om. Men är osäker på vad som är det mest fördelaktiga sättet att bygga en ny sula på, man vill ju inte att den ska stå och dra i sig fukt i onödan. Jag har kollat på diverse element, kontra gjutform, med mera. Finns så många alternativ, slutar dock med att jag funderar på vanlig gjutform med betong och armering, gjuta bit för bit. Sedan isolera på utsidan (fränering).

Du behöver ju framför allt fundera på vad du har under sulan.

Hej,

Vilka alternativ finns det? Kan man gjuta en grundsula av exempelvis EPS-betong, och sedan jämna av med flytspackel?

Underlaget/Jorden är hårt packad, känns som en blandning mellan jord, lera, grus och sten. Tungt att gräva i, så det känns mycket stabilt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.