hej!
Jag har för ungefär en månad sedan gjutit garageplatta som jag vattnade och la en plast på så den skulle vara fuktig men då för typ 2 veckor sedan så regnade det en del och snöade och allt frös till is men nu när det varit lite milt så har det tinat upp så det är några cm vatten mitt över avloppen.

Hur ska jag göra med det? öppna på avloppsrännan och få bort allt vatten och när det börjar bli kallt igen hälla lite glykol dit eller ska jag bara låta det vara?

Ligger en tunn plast på betongen och sen en pressening över den och är vatten mellan alla "lager"

Har läst lite olika trådar och tycker inte att jag fått något svar på min fundering

/Martin

Kanske inte hjälper dig jättemycket, men vet att man blandar i luftporbildare i betongen för att göra den frostbeständig. Har du kvar utskriften från betongbilen?

Snailman
Jag chansade, kan visst frysa sönder på ytan om det blir blött och sedan minusgrader flera gånger i följd...

Glykol är väl giftigt, tror katter dricker av det då det smakar sött. sen pajar deras njurar.

Egentligen ska man väl täcka plattan med nåt liggunderlsgsliknande.

Om det kommer et lager snö och det ligger kvar, så skyddar det.

Redigerat:
Jag kommer inte ihåg vad det stod på betongkvittot nu. Men ska kolla när jag kommer hem på fredag

Snailman hur gick det med din platta då? Frös den sönder något?

Men vad tror ni om vattnet borde vara bäst att försöka få bort det som ligger där iallafall?

Tänkte inte ha nå glykol så något djur eller så kommer åt det

Hjälper liggunderlagsmaterialet till att isolera eller gör det något annat bra också?

Snailman
Nej, inget frös sönder, inte betongen heller, se till att inte ha några vattenlåsinsatser kvar i brunnarna, och inget vatten i golvvärmeslangarna, jag tömde dem med tryckluft på första plattan, andra plattan lät jag slangarna vara tomma.

Jag har sett isoleringen användas två gånger, då var det gjutning ganska sent så var nog för att hålla plattan varm vid härdningen, det går ju att göra med att beställa uppvärmd betong.

Jag frågade killen på betongstationen, det är väl viktigt att betongen får härda så lång tid före det fryser att hållfastheten är tillräckligt hög.

Det är väl vad jag minns, senaste grunden göts på våren, så det var den första grunden som stod över vintern, så var några år sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.