kenneth5828
kenneth5828: En sådan jätte renovering skall man inte lämpa över på kompisar och bekanta, lagom jobb är bäst.
2 svar · 2,4k läst
·
W
wireless2000: Tack. Men är det det man vill ha precis vid grunden i det här läget (det verkar ju saknas rör som leder undan vattnet. Kanske bättre med sand? Ursäkta alla dumma frågor...
12 svar · 2,3k läst
·
B
bossespecial: Jag hittade en sida som räknade på makadam och då hamnade det på ca 50-60cm makadam på ett ton och kvadratmeter. Att få upp fasaden från marken är bra oberoende av material, men jag skulle nog inte gå under 200mm om du nu inte är rädd för att tvätta fasaden efter varje regnskur :)
1 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Stenhuggeri, de som gör gravstenar. Protte
1 svar · 876 läst
A
Aner: Tack igen! Får se om vi tar hem nån kunnig för att kontrollera skadorna när det väl har torkat. Vi tänker göra ett helkaklat badrum ovanpå vattenskadan, så reglarna ska hur som helst förtätas.
8 svar · 6,9k läst
harry73
harry73: Jag tycker att det är slöseri med våra resurser när i princip hållbara material bytts yt för att nylooken har försvunnit. Medan andra material avsiktligt slits för att uppnå en sliten finish.
8 svar · 3,6k läst
S
stjärnan: Hej! Jag har en gammal slipersmur som håller upp en slänt med höjdskillnad på ca 70 cm, se bild. Det sticker upp en hel del berg här och där också. Nu har slipersarna ruttnat sönder totalt och behöver ersättas. Min fundering är, eftersom slipersmuren inte har flyttat sig alls av marktrycket, skulle det räcka med lecablock som ersättning eller behövs det tyngre grejer? Alternativen
0 svar · 1,8k läst
·
J
Jonas_80: Hej, har precis gjutit en plintgrund för en Friggebod. Plintgrunden står på berg (20 - 70 cm under gräsmatta). Vi har släntat av marken på den låga sidan jämte plintarna, en höjning av marken på cirka 50 cm på en meter. För att beräkna medelmarknivån, ska jag då utgå från den nya marknivån efter avsläntningen eller ursprunglig marknivå? Och finns det någon angiven distans
0 svar · 1,8k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Fastnar? Man hällar ju i vattnet först.
8 svar · 14,9k läst
H
hul: ställ dina frågor istället så ska vi försöka hjälpa dig
1 svar · 4,0k läst
J
Jolofssson: Liten statusuppdarering: Har nu kört avfuktare över natten, grävt bort de översta lagret av jord och åter igen sprayat med YES blandning.. osäker på effekten med den sistnämnde men lukten har avtagit kraftigt! Tack för era svar :)
7 svar · 3,2k läst
A
Andreas75: Tack för alla tips.... Så här blev det dagen efter formen togs bort... - Och några erfarenheter rikare såsom att vibrera lite mer, samt använda skivor istället för plank till motsvarande formar..;).. Lite betongspackel så blir det väl tipptop sen.. [bild] Nu till nästa fråga - Hade egentligen bara tänkt att måla den... men nu vill tanten ha lite mer 'struktur'... Finns det något
8 svar · 11,5k läst
·
R
Ronald: Tack för ditt svar. Bra att veta vilket slags bruk som är lämpligt.
8 svar · 9,8k läst
E
eddiw: Har tyvärr inga tips, men följer tråden med intresse då jag tänkt att göra något liknande med vissa av våra källarfänster.. :)
1 svar · 7,0k läst
·
AndersPS
AndersPS: Skanova hade "inte tid" att göra kabelutsättning hemma hos mig fick jag till besked, så de undrade vänligt om de kunde vänta lite längre än vad som är i regelverket för ledningskontrollen. Eftersom jag var ute i god tid accepterade jag detta och påpekade vilket datum jag skulle gräva. Dagen innan grävning blev det fart på dem när jag ringde och påpekade att de inte varit hos mig,
14 svar · 2,2k läst
sir_daniel
sir_daniel: Begär in offert från XL bygg o optimera billigare då än både tjällden och Bauhaus
6 svar · 6,5k läst
N
Nilinjo: Väcker en gammal tråd! Hur blev resultatet?
14 svar · 7,4k läst
·
S
Svartnorabon: Hej Leby. Lathet och enkelhet är väl varför jag inte tänkte köra med vanlig armering + att min byggpolare sa -kör med färdigarmerad så slipper vi snubbla runt i armeringen när vi gjuter. Är ju bara en vanlig dörr så man får kapa mattorna och bära in bitar, så jag tyckte färdigarmerad lät kanon :)
8 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Det låter som om du borde ta hem någon som kan bedöma markförhållandena först. Stenkross 0-16 är inget bra material att lägga närmast huset. Det är varken tätt eller dränerande.
8 svar · 5,1k läst
C
SBH: [citat] ja. trött och har dyxlexi. så det underlättade inte
16 svar · 4,5k läst
J
JohanFrick: Vi hade en ungefär likadan. Visade sig bara vara ca fem centimeter tjock. Kunde hugga sönder med spett
4 svar · 2,2k läst
·
harry73
harry73: Pinnmo = morän och mo betyder silt/fin sand Jag skulle inte använda det rund plintar. För det första säger du redan själv att materialet spolats bort. Då ska man fylla med något som inte spolas bort (större kornstorlek), för det andra är silt (som troligtvis är en del av pinnmo tjällyftande, och det vill man inte heller ha runt sina plintar. Fyll med grus i lämplig kornstorlek.
3 svar · 5,1k läst
N
noone70: [citat] Har inte verifierat på detaljnivå att materialspecen stämmer. Men jag utgår i från att de har följt de krav som konstruktören har ställt upp i K-ritningen + avloppsritningen. Grävningen är redan utförd, det är ingen bortforsling av schaktmassor eller dylikt. Förutom gräva bort den jord som är kvar efter att jag har släntat ut från det befintliga huset för att vi inte ska
8 svar · 4,9k läst
B
bobbigruus: Hej! Skulle lägga rätt några plattor och upptäcker ett hål rakt in i husgrunden under plattorna. Det är ungefär stort som en golfboll, vet inte hur långt in det går då det är igentäppt med sand (jobbar på att få ut sanden). Det ser ut som att plattan är gjuten på detta vis, tycker det är för snyggt för att vara borrat. Någon som vet vad detta kan vara och vad jag bör göra?
0 svar · 1,8k läst
·
harry73
harry73: Lycka till och posta en bild ifall du hittar nåt intressant :)
13 svar · 7,2k läst
·
F
Fredrik_Lerum: Hejsan Jag har en parkering framför mitt hus med en slipersmur som bästföredatum har gått ut på. Muren har börjat ge med sig och känner att jag skulle vilja göra om där lite. [bild] Tror muren har gett sig dels för att den är gammal och dels för att det bor myror i den. Den är ca 50 cm hög. Så nu till frågan skulle det funka att bara slänta ner mot parkeringen eller måste det
0 svar · 2,7k läst
·
T
Thekaanlu: Hej på er alla kloka, Vi sitter och pratar om att ev bygga. Vi har kollat lite kataloger och hittat lite modeller vi är sugna på. Så nu sitter vi och räknar lite, det som vi är nyfikna på är vad det på ett ungefär skulle gå på att planera för grunden (oavsett grund) på tomten. Vi har 2 potentiella tomter som är på gammal åkermark på lut i Östergötland. Ös på med tankar och
0 svar · 877 läst
A
Ammiralen: Hej allihopa! Tänkte höra om det är någon i Stockholmsområdet som känner till en bra firma för sanering av krypgrund. Vi har lukt, troligtvis mögelproblem, under huset. Tack på förhand!
0 svar · 1,1k läst
F
fsn: [citat] Troligtvis inte men har du ändå borta asfalten så vad fan, padda över skiten. Men bryt bort lite asfalt och provslå med nåt tungt som jag sa så märker du hur det svarar. Snor du dig på så kan du låna min padda...
10 svar · 7,7k läst
M
Marre E: Jag och polaren slammade en mur som vi har byggt, ett stort U kan man kalla det, även lagt på nät för putsning. Nu idag skal vi pusta muren men är lite rädd att vi inte kommer hinna putsa hela muren som är slammad överallt. Min fråga är nu till er som har erfarenhet, finns det risk att slammningen torkar och putsen inte sätter sig? Vi var klara igår kl 2230, la på markduk och
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.