Hej alla experter :)

Jag har ett fritidshus med torpargrund och slutligen bestämt mig för att ta det stora steget att riva ut allt gammalt golv & bjälklag, gräva ut jord under huset och gjuta en platta istället. Under plattan kommer det ligga minst 30cm markisolering och under isoleringen ett tunnare lager grus/sand för utjämning. Området runt huset är väldränerat.Tänker mig att slutresultatet ska bli ungefär som vilken villaplatta som helst...

Nu min fråga som gäller generellt för alla gjutna betongplattor.
- Upplevs ett trägolv som lagts direkt på platta alltid som kallt, om man inte installerat golvvärme?

Om så är fallet, hjälper det om man lägger t.ex platonmatta på betongplattan - sedan spånplattor -sedan trägolvet? (dvs att man skapar luftspalt mellan trägolv och betongplatta?

Vad är era erfarenheter/synpunkter?

Tack på förhand

Åsa Lund
Betong- eller tegelgolv känns kalla utan golvvärme, ja.
Trägolv på betongunderlag känns inte så kallt.

jokomoko skrev:
...
Nu min fråga som gäller generellt för alla gjutna betongplattor.
- Upplevs ett trägolv som lagts direkt på platta alltid som kallt, om man inte installerat golvvärme?

Om så är fallet, hjälper det om man lägger t.ex platonmatta på betongplattan - sedan spånplattor -sedan trägolvet? (dvs att man skapar luftspalt mellan trägolv och betongplatta?...
Nej, trägolv känns inte kallt bara för att det ligger ovanpå betong.
Och vad skulle luftspalten fylla för funktion?

Jag har trägolv (14 mm Kährs) ovanpå betong utan golvvärme.
Men under parketten har vi, förutom plastfolie, 12 mm asfaboard, som dels värmeisolerar lite, dels dämpar stegljud och gör golvet behagligt att gå och stå på, men också funkar som bra utjämning mot små ojämnheter i betongplattan.

KnockOnWood skrev:

Men under parketten har vi, förutom plastfolie, 12 mm asfaboard, som dels värmeisolerar lite, dels dämpar stegljud och gör golvet behagligt att gå och stå på, men också funkar som bra utjämning mot små ojämnheter i betongplattan.
Du kan väl inte mena att du har asfaboard inomhus?

KnockOnWood skrev:

Ang. luftspalt:
Luft värms upp snabbare än betong. Fritidshuset kommer bara ha viss grundvärme på vintern och om man då ska använda stugan någon vecka på vintern hoppas jag att golvet blir komfortabelt "snabbare"..

Ang asfaboard:
Himla intressant med Asfaboard :-) Är det egen idé eller finns det rekommendationer på det som du kan länka till? Är syftet med asfaboarden endast för stegljud och ojämnheter, eller tror du att det påverkar känslan av "värme" också då trägolvet inte har direktkontakt med plattan?

Ang platonmatta:
Syftet med platonmatta är att förhindra fuktskador samt även "varmare golv" https://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd-golv/bla-platon/

Redigerat:
Åsa Lund
Inte rädd för emissioner från asfaboard till inomhusluften?

Om man inte tycker om asfaboard så kan den lätt bytas mot en cellplastskiva. En skiva som isolerar mycket bättre än vad asfaboarden gör. Väljer man sedan en skiva med fals så undviker man "general" skarvar.

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
jokomoko skrev:
...
Ang asfaboard:
Himla intressant med Asfaboard :-) Är det egen idé eller finns det rekommendationer på det som du kan länka till? Är syftet med asfaboarden endast för stegljud och ojämnheter, eller tror du att det påverkar känslan av "värme" också då trägolvet inte har direktkontakt med plattan?
...
Inte min idé utan byggmästarens. Han var smålänning och var sparsam.
Tror det var mest för att slippa pyssla med ev. ojämnheter i betongen.

Och nej, vi har inte märkt av några olägenheter ännu efter sju år :)

Det som avgör om ett golvmaterial (utan underliggande golvvärme) känns varmt eller kallt är i första hand materialets värmeledningsförmåga. Material med hög värmeledningsförmåga "stjäl" värme från fotens undersida, därför upplevs det som kallt. Trä är i allmänhet bäst. Fur och gran är snäppet varmare än ek. Laminatgolv är kalla.

Åsa Lund skrev:
Inte rädd för emissioner från asfaboard till inomhusluften?
Vad för emissioner tänkte du på?

cecar33 skrev:
Du kan väl inte mena att du har asfaboard inomhus?
Håller med känns som ett märkligt material att lägga under så där.

Mattias_Jo1 skrev:
Håller med känns som ett märkligt material att lägga under så där.
Jag kan tänka mig att det var för att denna porösa board var motståndskraftig mot röta ifall det skulle stöta till fukt.

Men som sagt, inga negativa biverkningar än efter sju år. Och kattorna mår bra :)

Vet ni förresten vad "Roslagsmahogny" är?
Just det, trätjära utspädd med terpentin.
Har använts till behandling av tusentals båtar på både in- och utsida, och för ytbehandling av hus.

Nej, det finns nog mycket som är farligare i vår moderna miljö.
Lyssnat på radion om PFAS till exempel?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6676833

H
konstigt argument, bara för de finns saker som är farligare så ska man väl inte skita i andra ev. risker?

Nu handlar inte tråden om mitt golv, jag gav ett exempel på hur man kan göra med gott resultat.

Visst klanka på, men har ni inget vettigt att säg som relaterar till trådskaparens frågor som omväxling?

Jag klarar mig nog med mitt golv.
Trådskaparen vill ha synpunkter på sitt. Var vänliga och koncentrera er på det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.