pjapen
pjapen: Hål 110 har svagheter som gör att man blir osäker på om det kan krävas pålning. däremot är hål 109 betydligt bättre och inte speciellt långt ner till berget. runt 1,5 meter. Hål 110 har inget motstånd under en längre sträcka vid 1,5m och en vid 2,2 meter. vattenståndet är också mycket högt, men antagligen pga att berget är ganska nära. Denna är för svår att avgöra om det
3 svar · 3,3k läst
·
S
Sökaren: Sverige är fantastiskt ! Nu visar det sig att tidigare ägaren till Nila Hus, xxxxx som lurat så många... Har startat nytt byggföretag med bulvaner. Lyckåsens Förvaltning AB, Lyckåsvägen 9, 438 54 Hindås, där han själv bor. Man kan se honom med nya projekt i Bollebygd där han kallar sig byggherre... Så varning i Bollebygd ni som ska bygga hus.
4 svar · 4,7k läst
S
SwiftD: Gräv ett djupare hål bredvid stenen och dumpa ner den där.
5 svar · 1,9k läst
·
jonmo
jonmo: Hej, ska inspektera grunden till mitt nyköpta fritidshus (byggt -64, tillbyggt -93) nu ikväll. Vad ska jag titta efter när det gäller skador? Jag är med på att det inte ska vara någon påväxt eller fuktrosor någonstans. Men sen sen då? Alltså: - Kolla så det inte finns några gamla fuktrosor. - Kolla dimensionen på bjälkarna om det går. - Kolla hur tätt det är undertill. - Kolla
0 svar · 823 läst
Rabbithole
Rabbithole: Gör det du tror blir snyggast
1 svar · 2,7k läst
Tokslut
Tokslut: Dags att ts avslutar denna tråd
19 svar · 10,1k läst
·
N
noone70: I dag har(eller rättare sagt hade sedan 1 timme tillbaka) vi dräneringsrör framdraget till en brunn med sandfång Vi måste flytta dräneringsbrunnen ca 3 m eftersom vi ska göra en tillbyggnad Jag har då tänkt mig att skarva de två rören som gick in i brunnen och dra dom till brunnens nya placering Kan man dra dom direkt jorden raka vägen till brunnen eller hur ska man göra, ska man
0 svar · 861 läst
T
tobbew: [citat] Jag ska inte tvätta där inne. Däremot kan jag ju flika in att delar av garaget (i synnerhet baksidan) är under mark, men den väggen har ingen gips ändå, däremot angränsar väggen till det. Men det känns som ett rätt litet problem med den lilla fukt som ska kunna vara där och mestadels är det nog riktigt torrt, men det känns fel att inte kolla med er först. :)
2 svar · 711 läst
·
N
noone70: Har varit och grävt och kollat lite i den gamla brunnen. Röret ner i brunnen var fullt med gammalt sediment från vad jag gissar är löv och annat skit som följt med vatten avrinningen innan vi dränerade. Det var ett h-vete att rensa ur och det kommer inte att gå att göra igen när vi väl har fyllt igen. Så en det blir till att ha en brunn med sandfång innan och (som pelleprognos skrev)
5 svar · 3,1k läst
PNO
PNO: Nej, avdragsbanorna (i alla fall om vi pratar rör) plockar man bort så snart betongen blivit lite "halvfast". Den ska ju vara lös nog så det går att pilla loss dom, men fast nog så man inte gör alltför stora fotspår. Sedan fyller man igen spåren med betong. Man får alltså blanda en skvätt efteråt, det man gjöt med är ju för hårt i detta läge. Jag har tagit bort rören strax
10 svar · 2,3k läst
·
J
Joakim Jokko Pettersson: Gammal tråd men jag postar om någon annan läser i framtiden och har samma frågeställning :) Vi har klinkers rakt på oisolerat golv utan golvvärme i duschen i källaren. Vi tyckte det va jättekallt att gå på så vi köpte och la in bergo plattor i hela badrummet. Nu är det så mycket trevligare att duscha då man slipper frysa fötterna av sig. Kan varmt rekommendera Bergo plattor.
10 svar · 17,4k läst
·
J
justusandersson: Det är klart att om man vill köra traktor så måste marken stabiliseras. På vilken nivå det sker är egentligen ointressant bortsett från vissa praktiska aspekter. Ett bågväxthus kräver ju ingen grundläggning. Min egen erfarenhet av växthus är dock att man gärna vill uppnå två saker för ett bra odlingsresultat. Dels att marken är isolerad så att kylan inte kryper in den vägen,
1 svar · 3,9k läst
J
justusandersson: Det ser ut som om huset är grundlagt med Lecabalkar, i så fall troligen med en isolerad betongplatta mellan balkarna. Om detta är korrekt och avrinningen från huset är bra, räcker det med att fylla upp med makadam så att inte råttor och annat elände bosätter sig där. 8-16 är en mer lätthanterad fraktion om man skall göra det för hand.
2 svar · 2,4k läst
·
M
Martin_355: Hej tack för era snabba svar. Det ska tilläggas att det fanns dräneringsrör men det var inte kopplat till stupröret utan det såg ut mer att det var kapat som bilden. Syns mer när man gräver runt stupröret.
4 svar · 2,3k läst
·
Y
yakumo: Jag har gjutit. det blev bra. Vi gjorde betongen extra "torr" så att det inte rann ner så mycket mellan stenarna.
6 svar · 8,8k läst
Tokslut
Tokslut: Vart det en SUV tillslut då!!?
137 svar · 43,4k läst
·
G-83
G-83: Stort grattis till huset! Hoppas att det räcker med att ordna stuprören. Det har enligt mig blivit hysteriskt att man ska dränera så fort man hittar minsta fläck i källaren. Du gör det i rätt ordning som först kollar på saker som är enkla att åtgärda. Lycka till med ditt hus!
3 svar · 1,4k läst
G-83
G-83: Hej. Om det är sämre längs kanterna så kan det bero på att man inte kommit till med välten utan bara paddat. Då blir det inte lika tätt men det är inget ovanligt och inte heller fel. Jag tycker inte det ser ut som AG men det är svårt att säga via bilder. Som ovanstående skriver så blir det sällan lika bra när man lägger med sprider som med läggare, men det gör man nästan
8 svar · 4,1k läst
·
Vermilion
Vermilion: Ingen panik faktiskt, kan vänta till hösten, kan bli en hel del som sjunker, jobbigt att fixa i efterhand :P
9 svar · 10,2k läst
murak
murak: Tack för din input hul!
8 svar · 4,6k läst
·
J
jaebes: Är nyfiken på hur det gick? :) Vem anlitade du och vad kostade det? Vad blev resultatet?
2 svar · 3,0k läst
T
tobbbias: 1 kubikmeter = 1000 liter Din platta blir 1,5 x 2 x 0,1 = 0,3 kubikmeter. Alltså 300 liter betong. 300 / 12 = 25 säckar a 25 kg betong dvs 625 kg för alla säckarna. Ta den stora skottkärran :)
3 svar · 1,7k läst
Stefan N
Stefan N: Frostsprängning blir inte genomgående, det där är en sättning.
5 svar · 1,6k läst
·
M
Mange181: Tack! (ursäkta sent svar) Ja det låter rimligt. Ser ut som nivån är konstant under huset. Ska skicka i nått för att se om det sjunker tillbaka till nivån den står still på nu bara. Då vet jag att det är maxnivån.
2 svar · 921 läst
·
Mike_the_pip3
Mike_the_pip3: Nu behöver jag er hjälp igen :) Funderar på badrummet där golvnivå ligger 106cm ifrån grusbädd. (vardgasrummet 60cm ifrån grusbädd) 1. Tänkte lägga 44cm grus + 50cm frigolit + 10cm betong +10 flyt + 10 klinker =106cm MEN gruset kommer ligga "emot" leca väggen som blir mot vardagsrummet, Hur ta bort eventuell fuktvandring? Ställa en 10cm cellplast mot lecan innan jag fyller grus? OK?
14 svar · 6,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det beror väl på hur infiltrationen avvattnas/dräneras. Tål den så stora vattenmängder som det kan bli vid skyfall?
1 svar · 1,5k läst
D
Dea_34: Ska göra en lutande avjämning på grundsulan för isodrän/pordrän-dränering. Finns det några mer snabbhärdande alternativ till cementbruk, t.ex. https://media1.bauhaus.se/media/pdf/4339655A.pdf där man slipper eftervattning? Eller bör man kanske använda betong? Ska även laga en mindre spricka, har inte koll på hållfasthetsklassen på originalplattan, vad bör man använda då? För
0 svar · 1,5k läst
J
JoakimU: Jag har behov av gräv/schakt-hjälp för ett mindre jobb i trakterna kring Lindesberg/Arboga/Frövi. Jobbet gäller schakta ur 25 kvm ängsmark för blivande trädgårdsland, flytta schaktmassor ca 50 meter samt återfylla med planteringsjord från leveransplats ca 50-80 meter från blivande trädgårdsland. Tänkt entreprenör tackade nej och nu behöver jobbet bli gjort, troligen klarar man
0 svar · 1,5k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Mitt hus från -52 står på sand och sand runt om. Grundvattnet vid snösmältning ligger på ett djup runt 2 meter från källarplatta. En dränering hos mig är helt bortkastat. Bilade ur källaren förra året i och med snösmältning. Torrt under.
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.