Hej, första inlägget här. Jag undrar vad man skall tänka om ett trähus byggt på mitten av 70-talet, ingen nyare dränering gjord, med krypgrund.

Grunden är på senare tid, troligen 90-tal eller början på 00-tal, försett med cellplast längs murarna mot mark, från marken och ända upp, samt under bjälklaget. Träet som håller uppe cellplasten ser fint och inte mögelangripet ut. Det står en (jag gissar äldre) avfuktare och jobbar i ett hörn i krypgrunden (råkar vara under badrummet). På sina håll finns det ett fåtal större oregelbundna brunaktiga fläckar på cellplasten. Vad kan detta vara?

Ovanpå makadamen ligger en lös plastfilm.

Jag funderar spontant på om jag borde bekymra mig för fukt som vandrar in via yttermurarna och upp över cellplasten där det kan ligga och gona sig mot eller i bjälklaget; vad tänker ni om det? Kommentarer i övrigt?
 
S
frigolit på krypgrundens"mur" är inte speciellt bra.
specillt där du bor med blötta kalla vintrar.
 
SBH skrev:
frigolit på krypgrundens"mur" är inte speciellt bra.
specillt där du bor med blötta kalla vintrar.
Varför inte?
 
S
BiFuel skrev:
Varför inte?
finns ingen nytta med det.
 
SBH skrev:
frigolit på krypgrundens"mur" är inte speciellt bra.
specillt där du bor med blötta kalla vintrar.
Du får hemskt gärna utveckla detta :) Vad är det som är bekymmersamt med det, förutom om det då som du skriver inte gör nytta?
 
H
cellplast på muren är bra dock är cellplast under bjälklaget dåligt
 
Ok, men är det så pass illa att det avskräcker från en eventuell affär? Det är ju tämligen svårt att glänta på locket och se vad som finns därunder, och det är ju inte heller säkert att man då ens prickar rätt och hittar ev mögelpåväxt eller vad det nu kan vara.. :|
 
H
HusOchSånt skrev:
Ok, men är det så pass illa att det avskräcker från en eventuell affär? Det är ju tämligen svårt att glänta på locket och se vad som finns därunder, och det är ju inte heller säkert att man då ens prickar rätt och hittar ev mögelpåväxt eller vad det nu kan vara.. :|
nej absolut inte och skulle de vara något problem med grunden så är krypgrundar relativt lätt att åtgärda, finns många olika alternativt.
 
S
hul skrev:
cellplast på muren är bra dock är cellplast under bjälklaget dåligt
beror på hur det är gjort
 
H
SBH skrev:
beror på hur det är gjort
jo självklart, lite eller väldigt förenklat av mig blev det där.

Men om man haft problem med mögel i krypgrunden och gjort en åtgärd för att komma åt problemet så ska isoleringen vara på marken och längs murarna.

dock kan ju isolering enbart vara som just isolering för huset och funka utmärkt tillsammans med krypgrunden.
 
Tätad och isolerad grundmur, så kallad varmgrund, är väl ett vanligt sätt att lösa problemen som kan uppstå i en vanlig krypgrunden? Varför skulle det inte vara någon nytta med det?
 
H
useless skrev:
Tätad och isolerad grundmur, så kallad varmgrund, är väl ett vanligt sätt att lösa problemen som kan uppstå i en vanlig krypgrunden? Varför skulle det inte vara någon nytta med det?
de skulle inte vara några problem med varmgrund, men de är ingen varmgrund han/hon beskriver
 
S
useless skrev:
Tätad och isolerad grundmur, så kallad varmgrund, är väl ett vanligt sätt att lösa problemen som kan uppstå i en vanlig krypgrunden? Varför skulle det inte vara någon nytta med det?
oftast innefattar det två skivor en ute och en inne och skivor på mark. samt plastfolie
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.