Urgrävt källarrum med synlig vägg och markerad tidigare golvnivå med rött streck, samt rör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FRÅGA 1:
Jag har grävt ur ett rum i källaren för att få in isolering och golvvärme samt för att förbättra takhöjden. Jämfört med tidigare golvnivå (det röda strecket) har jag grävt ca 40 cm. Därmed får jag rum med 10 cm pordrän och 5 cm cellplast plus 10 cm betong. Problemet är att väggarna bitvis inte fortsätter under den gamla golvnivån med mer än 7-8 cm. Detta innebär i sin tur att väggarna och det nya golvet till stor del inte kommer att ha kontakt med varandra. Det finns alltså inget som håller emot från insidan. Frågan är väl egentligen om det behövs. Mitt förslag till lösning, som jag gärna vill ha synpunkter på, är följande:
Jag slår ned armeringsjärn lodrätt intill väggen, kanske 1-2 per meter. När det nya golvet är gjutet kommer det att sticka ut både stenar och jord mellan golv och vägg. Det åtgärdar jag genom att gjuta en sockel, höjd 15 cm x bredd 5 cm, som är armerad och förbinder golv och vägg. På sockeln kan jag sen lägga skenor till plåtreglarna. Föreslå helst inte fantasifulla lösningar som att förlänga väggarna. Då offrar jag hellre takhöjden.

FRÅGA 2:
Behöver man lägga plast mellan jordkanten och det nya betonggolvet, för att undvika fukttransport in i plattan?

Tack på förhand!

Redigerat:
Svar på fråga 2 blir JA.

• Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Tror du ska försöka hamna i rätt höjd som det va innan eftersom huset eventuella dränering är konstruerad för det

• Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Det finns en spolbrunn utanför den bortre väggen. Den lägsta punkten i det röret borde motsvara den lägsta nivån på dräneringen så det kan jag mäta mig till. Men bra synpunkt.

Oftast är ju plattan förlängd utanför grundmuren sen lägger man ju dränering i den höjden så att sänka golvet borde kunna resultera i en simbassäng om det vill sej illa

Hmm, ja, det är riktigt. I ett angränsande rum som jag grävde ur för fem år sedan bildades det pölar på golvet så jag lade en intern dränering till en pumpgrop som trycker ut vattnet till ett avlopp. Det rummet är såklart helt torrt på grund av den konstruktionen. Eventuellt behöver jag göra motsvarande här. Men dels har det varit torrt under de två veckor det stått uppgrävt, dels har jag tänkt att anordningen i det andra rummet tar hand om inträngande vatten, men det är ju inte alls säkert att det fungerar så i praktiken.

Är nog bättre att inte lägga under dränering än att ha en pumpgrop nu när du kan välja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.