Hade tänkt att leda bort regnvatten ifrån vår veranda längre ut på gräsmattan än vad det är idag med stupröret och hade tänkt gräva en stenkista där dräneringslangen skall sluta. Har läst att stenkista inte fungerar i lermark men jag känner att den ändå borde göra någon skillnad då gräsmattan är helt bedrövlig idag om det regnar mycket.
Det är för långt att gräva dränering till brunn så därav tanken på stenkista.
Jag hade tänkt lägga markduk, stora stenar, makadam samt jord i kistan men frågan är om det finns risk att dräneringen inte fungerar och det rinner över i hängrännan på verandan istället?
Tips?

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Är det lera finns risk att ni bara gräver ett hål där du kommer ha vatten i nivå med grundvattnet hela tiden. Stoppa i 10 tomma läskbackar istället, ger mer tom volym än sten. Samma funktion som de kassetter man kan köpa men 1/10 del av priset.

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Claes Sörmland
Allt beror på markens egenskaper. Har du smacklera utan porer och dessutom högt grundvatten så lär vattnet aldrig lämna din stenkista. Rör det sig om dränerad lerjord med god porbildning (inget som tunga maskiner smackat ihop vid ett nytt husbygge) så tar den sakta emot vatten. Ofta är porerna bättre utbildade nere i jorden än på ytan.

Svaret får du tyvärr nog endast om du gräver din grop, fyller med vatten och ser vad som händer.

Att hängrännan svämmar över kan du enkelt motverka genom en öppen lövsil på vägen.

(Jag byggde en liten stenkista i lerjord för ett av mina stuprör - inga problem de senaste tio åren.)

• Gilla
Snoffsen
  • Laddar…
Det är väl så man gör för att kontrollera om infiltration av avlopp kommer att fungera - gräver en provgrop på platsen för att se om vatten rinner undan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.