Grund & Markarbeten
cpalm: [citat] Japp, stämmer bra. Används även för brandisolering och ljudabsorbering och ger också en jämn yta som är bra att putsa på, men det är nog sekundärt i ditt fall.
Viktor Eriksson: Har planerat i typ ett år på en attefallsstuga på tomten, betalat för bygganmälan, haft grävmaskin, 2 lastbilar med grus. Men senaste månaden har jag funderat om jag inte ska bygga allt jag ska ha i stugan i en del av ladgårn som står på tomten istället. Och just nu så lutar det åt att jag ska göra det istället. Lagårn är ca 8m bred och väldigt lång. Jag tänker att jag ska
NoOne2k: Vibbfri (skb) c28/35 stenmax 16mm Flytsättmått 680mm vct 0.6 Gjöt i november och hade därför varmvatten i betongen. Pumpade betongen och hade därför i lite flyt (flyttillsats). Vi slodade endast på inrådan från erfaren betongarbetare. Det är tydligen svårt att köra helikopter på en skb. Fick rådet att istället slipa efteråt så som @byggolle skriver.
nasjerf: Hej! Nu börjar det närma sig byggstart för mitt garage/förrådsprojekt. Jag har idag ett garage som står på en gjuten platta som är 6x3,7 m. Det enda som blir kvar är egentligen plattan och delar av regelstommen på det befintliga garaget, sen blir det sadeltak (27 °) och utbyggnad på längden. Utbyggnaden blir 3 meter lång och full bredd, dvs. 3,7 meter. Plintgrund med platsgjutna
Olf Oggler: Jag bor i ett hus från 72 med samma typ av källare. Inredd med uppreglade golv och utreglade väggar. Men det verkar inte vara några som helst problem. Man kan ju aldrig veta innan man rivit upp hela konstruktionen och kollar. Men vi resonerar som så att så länge det inte är några symptom i form av lukt eller annat så är det väl lika bra att låta det hela vara. Radon hade vi också i
kuggmodul: Hej på er, Håller på med plattan och står inför gjutningen inom en snar framtid och funderar lite kring torkningen av kantbalken. Grunden ser ut enligt nedan: [bild] Huset kommer komma ett par veckor efter gjutningen av plattan. Väggelementen är prefabricerade och ser ut: [bild] Hur ska man hantera torkningen av kantbalken?
kanonkula: Normalt sett vid nybygge så begär du en grovutsättning -> schaktar ->finutsättning->sätter ut kantelement
Sickanjd: Det är så att vi har köpt ett hus nu nyligen och får tillträde till sommaren. Men så gjorde vi besiktning. Det som var att döma ut eller som var minst bra var isoleringen i krypgrunden. Pga att krypgrunden är uppvärmd. Men så har isoleringen blitt förstörd av djur och när dem har krypit runt. Så besiktningsmannen tipsa om företaget om polygon. Är det någon som har erfarenhet om
Nötegårdsgubben: Står hus på träpålar i lera så kan dessa pålar stå oerhört länge så länge de står i en fuktig, syrefattig miljö. Sänks grundvattnet ruttnar pålarns dock. Känns inte riktigt som ett sannolikt problem i ett vanligt villaområde, och inget jag känner till att man skulle kunna förbjuda specifikt, men att påverka grundvattnet finns det väl rätt mycket olika regler om i
hempularen: Kontakta din KA. Det låter inte som plattan kommer att ha i närheten av full hållfasthet.
useless: Det borde finnas lite marginal mellan karmen och hålet i väggen. I så fall räcker det att ta lös karmen, palla upp/väga av under tröskeln och sätta in karmen igen. Finns det inte plats så får man såga lite i över- eller nederkant av hålet. Dörrar och karmar kan vara ganska tunga och otympliga jämfört med moderna motsvarigheter, så ett tips är att när karmen är lös så
Jimmy__: Ritning på förankring om Leca används. [citat]
justusandersson: Att huset är tillbyggt förklarar varför grundläggningen ser så olika ut under de olika källarväggarna. Marken hitom gaveln verkar dessutom uppschaktad. Att tillbyggnaden saknar grundsulor tycker jag är något anmärkningsvärt. Som jag skrivit tidigare bör du hålla avstånd till ytterväggarna, i synnerhet tillbyggnadens.
prototypen: Jag tror Martin har grävt igen den gropen redan i höstas. Protte
AXS: Gör spår istället och lägg i rännor. Anslut till befintlig dränering. Borde inte behöva bli sååå dyrt. [bild]
Grillen: Det var innan jag hade fått bort allt löst. Det blev mellan 30-80mm djupa fåror. Mesta mellan 50-70mm. Finbetong blev det, ska slipa ner väggarna om några veckor, får köra med slipen på golvet där det blev lite ojämnt, men gick bra ändå.
hscn: Skulle inte tveka att använda grundelement som legat ute något år om de ser OK ut. Polystyren är inte alls lika känslig för UV-strålning som t.ex. polyuretanskum. Det är nog viktigare att kvalitet (tryckhållfasthet) är stämmer med tänkt användning Se egenskaper i länken https://www.finja.se/faq/cellplast
-RB-: Ni har inte lite gamla tegelstenar liggande som ni kan mura med? Det är lätt att dela dem i mindre delar så att de passar.
Corpes: Jag ska fästa en kantlist till platonmattan i betonggrunden, vad använder jag, spik eller skruv? Vilken sorts spik/skruv ska jag använda? Längd på dessa? Länka gärna........ Edit: Är det något i stil med denna spik, utan bricka då?
gaffa: Du är definitivt lurad. Har ingen koll på den exakta juridiken men det verkar önskvärt att försöka få skriftligt från mäklaren på att hela huset är dränerat, då kan du sedan visa detta påstående. Jag jobbar själv i branschen och vet att det är viktigast att dränera "ovansidan" på huset, alltså den sida som är upp mot en befintlig slänt. Det är också jobbigast eftersom det
possum77: Knacka bort det som sitter löst. Vad gäller gips så säger en del våtrumsgips men för mig har det funkat bra med vanlig gips. Med vanligt gips har du en viss risk för påväxt iom att pappen är ett organiskt material. Iom att du får en rätt ordentlig glipa mot väggen med stålreglarna så är det ju inte något större problem dock. Det har väl en del med hur bra dräneringen är och
Anna_H: Om plattan ligger ovanpå marken är det inte alls osannolikt att det inte finns några dräneringsrör nergrävda.
darosberg: Hej, Ny på forumet men har lagt en hel del tid på att läsa inlägg de senaste veckorna. Vi håller på att köpa vårt första hus (med besiktningsklausul) och är nu inne i den 2v långa tidsfristen för återköp. Huset vi har skrivit papper på har tre olika grunder: källare (1945), krypgrund (1970) och platta (2015). Originalhuset står på källare och är sedan tillbyggt med krypgrund
Emara: Vi ohändiga husägare har fler frågor till er med större kunskap. Denna gång gäller det vårt uterum. Byggt för 10 år sedan. Enligt den som byggde uterummet har de lagt frigolit sedan gjutit med betong. Ingen golvvärme. Ej vinterbonat. Längst ner mot golvet på två av trästolparna (stolparna där skjutdörrarna är fästa) är träet på vissa ställen mjukt och fuktigt. Både utifrån
Karin Fagerlund: [citat] Tack! Det låter som en bra plan. Blir lite bökigt att få bort jorden, hade gärna gjort det innan vi stänger golvet men den jäkla tjälen gör att jag inte kan ta jorden .
Levente Kasper: Hej Är det någon som vet lite mer detaljerat hur funkar LoopsRocks ? Ställer man det som ska hämtas på gräsmattan? Vart hamnar slutpriset för att inte få överraskningar.... Kan man samtidigt beställa extra material som man kommer att behöva för att slippa massa extra frakter framförallt för miljön? Stor tack om någon kan ge mer information..... Kasper
Ingolainen: När jag gjöt garageplatta 2013 så var det minsta man kunde beställa 800 liter. Jag fick ca 400 liter över som jag bad dom att helt enkelt hälla ut direkt på jord för en högst improviserad spolplatta. Sen tog jag en betongsloda och jämna av med, då det inte är vibbat så är ytan inte speciellt jämn. Stenarna har ej sjunkit ner ordentligt men 5 år senare så har det i alla fall inte
Husbygget 2017: det kan man säga, han flyttar runt hela tiden med så ingen vet var han är och arbetar så han kan tyvärr fortsätta att sätta familjer i ekonomisk knipa...... riktigt hal en.