Grävde fram bland annat avloppet idag för att koppla på avlopp ifrån en gäststuga. Insåg att befintliga avloppet samt vattnet inte låg på frostfritt djup. Jag gissar att vattnet ligger på ca 100 cm. Bor i Västra Götaland och frostfritt ska vara 1,30 här. Innan låg det några väldigt små isolerings skivor över som är markerade med blått på bilden.

Har en sådan liten skiva någon egentlig effekt? Borde jag lägga på fler sådana isoleringsskivor? Är det viktigare att ha ett tjockt eller ett brett lager isolering på rören? Antar att det bara är vattnet som löper något risk för frost här?

Uppgrävd mark visar avloppsrör, vattenledning och isoleringsskivor markerade med blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en massa dräneringsrör här och där när jag grävde. Hjälper verkligen dräneringsrör om de ligger i sand/lera? Trodde de måste ligga i makadam för att det ska vara någon mening. Rören jag hittade såg rätt igensatta ut.

S
Om det inte går att få ner vattnet gjupare så brukar det vara en isolerlåda eller så läggs skivor ovanpå
har du kommunalt
1 meter funkar nog bra då även avloppet går där med värmer lite med luftdraget genom
Dränrör normalt med rörgravsfyllning eller kross runt , är det tegel eller plast

S skutten11 skrev:
Om det inte går att få ner vattnet gjupare så brukar det vara en isolerlåda eller så läggs skivor ovanpå
har du kommunalt
1 meter funkar nog bra då även avloppet går där med värmer lite med luftdraget genom
Dränrör normalt med rörgravsfyllning eller kross runt , är det tegel eller plast
Det är kommunalt vatten. Har flyttat in nyligen och vattnet drogs in för ca 10 år sedan. Det har inte fryst under den tiden men nu när jag har det uppgrävt så undrade jag om jag borde "bättra på" det lite så att säga :)

Dräneringsröret är i plast.

S
Avloppet brukar ventilera från det kommunala upp på taket genom rören så det värmer lite , inte fel med en skiva ovanpå
Läste lite mer , du hittade lite drän här och där , finns det ingen ordning på läggningen
Dränrör i plast bruka det läggas lte kross runt . om dom är igensatta med smack i underkant , kanske det går att spola dom , har inte gjort sådant själv , men se vad du tycker själv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.