Då jag nu ska dra om inkommande va+ spill via källaren så tänkte jag passa på att bila upp och lägga vattenburen golvvärme. Innan jag sätter igång så är det ett par saker jag undrar över:
- Innerväggar, inte bärande (se bild), ska jag helt enkelt bila så nära som möjligt och spara en bit på var sida om väggen (jag vill helst inte riva väggarna) och sedan gjuta emot med ny betong?
- Hur långt ned ska jag bila, den nya vattenburna golvvärmen kommer bygga 50mm men det kanske är enklast att bila ända ned till isoleringen (om det nu finns någon isolering) och helt enkelt ta bort den gamla plattan för att få ett jämnt underlag att lägga golvvärmeslingorna på?
Tacksam för svar!
- Innerväggar, inte bärande (se bild), ska jag helt enkelt bila så nära som möjligt och spara en bit på var sida om väggen (jag vill helst inte riva väggarna) och sedan gjuta emot med ny betong?
- Hur långt ned ska jag bila, den nya vattenburna golvvärmen kommer bygga 50mm men det kanske är enklast att bila ända ned till isoleringen (om det nu finns någon isolering) och helt enkelt ta bort den gamla plattan för att få ett jämnt underlag att lägga golvvärmeslingorna på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar!
Tänk på att du inte kan ha golvvärme om plattan är oisolerad. Då kan du få något som heter omvänd fuktvandring.
När är huset byggt?
När är huset byggt?
När jag lade ner golvvärmeslang så hyrde jag en maskin jag inte kommer på namnet på, tänk en 125mm rondell med dubbla klingor och ett anhåll likt en miniatyrvariant av en sänksåg.
Då behövde jag "bara" bila bort mellanrummet på ca 20mm, lägga ner slangen och spika fast den med hålat metallband och spikplugg.
Så om befintliga plattan är i någorlunda skick och isolerad finns det ju ingen anledning att bila bort allt.
Edit: kan det ha hetat betongspårfräs?
Den var inte så dyr att hyra, men slitaget på klingorna ville de ha bra betalt för.
Jag köpte julas dyraste klingor och körde med, de gick riktigt fint i min platta.
Då behövde jag "bara" bila bort mellanrummet på ca 20mm, lägga ner slangen och spika fast den med hålat metallband och spikplugg.
Så om befintliga plattan är i någorlunda skick och isolerad finns det ju ingen anledning att bila bort allt.
Den var inte så dyr att hyra, men slitaget på klingorna ville de ha bra betalt för.
Jag köpte julas dyraste klingor och körde med, de gick riktigt fint i min platta.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jula säljer en sådan maskin för överkomlig summa. Vet dock inget om kvalitet. Viktigast är nog hurpas bra dammutsuget fungerar. Utan utsug så får du betongdamm som tränger in absolut överallt i hela huset, och det blir en dimma av damm där du arbetar så att det inte att se någonting redan efter någon minuts fräsande.
Tack för svar! Bra tips att tänka på, jag får borra och testa, källardelen som det gäller är en tillbyggnad och den är byggd ca 1980 så jag hoppas att de har isolerat.G Glenn Boström skrev:
Tack för svaret, bra idé, jag ska kolla upp lite, det kanske skulle funka. Det ligger elgolvvärme idag men jag gissar att det inte har någon betydelse om jag kopplar ur den och sedan sågar igenom och låter värmekabeln ligga kvar i plattan, det borde ju inte påverka.Lostmoose skrev:
När jag lade ner golvvärmeslang så hyrde jag en maskin jag inte kommer på namnet på, tänk en 125mm rondell med dubbla klingor och ett anhåll likt en miniatyrvariant av en sänksåg.
Tack! Jag ska titta på den, kan i så fall testa och berätta om den funkar bra/dåligt. Frågan är om man kan vattna lite försiktigt under arbetet för att binda dammet, eller så får jag se om det går att koppla något utblås som man kan leda utanför.H hempularen skrev:Jula säljer en sådan maskin för överkomlig summa. Vet dock inget om kvalitet. Viktigast är nog hurpas bra dammutsuget fungerar. Utan utsug så får du betongdamm som tränger in absolut överallt i hela huset, och det blir en dimma av damm där du arbetar så att det inte att se någonting redan efter någon minuts fräsande.
Maskinen jag hyrde/ klingorna jag köpte skulle gå torrt.
Jag har för mig att jag kopplade på grovdammsugaren, men jag hade inte velat göra det utan halvmask, tejpade dörrar till resten av huset och korsdrag.
Jag har för mig att jag kopplade på grovdammsugaren, men jag hade inte velat göra det utan halvmask, tejpade dörrar till resten av huset och korsdrag.
Tror det är bäst att hyra maskinen och samtidigt en grovdammsugaren som klarar betongdamm, använder man L-klassad grovdammsugare så släpper filtret igenom mycket av det fina betongdammet, så minst M-klassad grovsug ska du använda.
Tack för svaren Lostmoose och Magnus5. Tyvärr provborrade jag ett hål i plattan och kunde inte se att det låg någon isolering under så det verkar som jobbet helt plötsligt blev mycket större..
Jag ska bila upp en liten bit och se om det verkligen är så, tycker det borde finnas då det är byggt på tidigt 80-tal.
Jag ska bila upp en liten bit och se om det verkligen är så, tycker det borde finnas då det är byggt på tidigt 80-tal.
Har nu bilat upp en bit av plattan och det ligger tyvärr inte någon isolering under (var tidigare garage så de kanske struntade i det därför) så jag är tillbaka på ruta ett..
Jag vill som sagt ogärna riva innerväggarna (inte bärande) så frågan är om jag ska bila så nära väggarna som möjligt och sedan gräva ur för att isolera?
Jag vet inte hur långt ned jag kommer innan är nere vid grundsulan men jag får väl helt enkelt gräva mig ned och se samt spara någon decimeter över grundsulan, sedan på med singel, åldersbeständig plast, isolering (så mycket som nu går), golvvärme, armering och till sist betong och klinker, har jag glömt något?
- Ska jag kanske lägga 5 cm xps/eps längs yttermurarna som köldbryggebrytare? Det är iofs utvändigt isolerat med isodrän men kanske inte skadar när man har chansen?
Jag vill som sagt ogärna riva innerväggarna (inte bärande) så frågan är om jag ska bila så nära väggarna som möjligt och sedan gräva ur för att isolera?
Jag vet inte hur långt ned jag kommer innan är nere vid grundsulan men jag får väl helt enkelt gräva mig ned och se samt spara någon decimeter över grundsulan, sedan på med singel, åldersbeständig plast, isolering (så mycket som nu går), golvvärme, armering och till sist betong och klinker, har jag glömt något?
- Ska jag kanske lägga 5 cm xps/eps längs yttermurarna som köldbryggebrytare? Det är iofs utvändigt isolerat med isodrän men kanske inte skadar när man har chansen?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Troligen blir det mycket enklare att gräva ur på ett rationellt sätt om du river innerväggarna också. Att bygga upp dem igen är en mindre insats i förhållande till resten.
Tack för svar. Jo, kanske är så, trappan och väggen som den sitter mot får nog vara kvar trots allt men resten kanske går att ta bort.H hempularen skrev:
Någon idé om uppbyggnaden av det nya golvet, låter planen ok, något mer som ska med? Köldbryggebrytare mot grundmur, värt det eller strunta i?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden